Csökkent a hazai startup befektetési piac

forrás: Prím Online, 2013. szeptember 18. 09:19

Az InsiderBlog  értesülése szerint 2013-ban csökkent a hazai startup-okba befektető, Jeremie tőkealapok piaci aktivitása. 

Az NFÜ 2013. Júniusi adatai szerint, a Jeremie II. Tőkeprogram keretében az első negyedév végéig összesen 18 milliárd forintnyi, kockázati tőkét folyósítottak 75 db vállalkozásnak. Ez időarányosan lemaradást mutat, hiszen a 2010 nyarán indult tőkeprogram célja, hogy 2013. December 31-ig 48 milliárd tőkét helyezzen ki magyar startup-okba. Az eddig 3 éve, nagy piaci sikerrel működő programban, - az InsiderBlog szerint - elképzelhető, hogy évvégére rossz esetben, akár 18 milliárd forintnyi befektetés is „bennragadhat”.

 

A befektetések lelassulása és okai

 

Az InsiderBlog – startup-októl származó – értesülései szerint a Jeremie II. programban indult tőketársaságok a várható csaknem tucatnyi befektetés helyett az árpilisi indulás óta, idén nyár végéig, kb. 3-4 db új befektetést eszközöltek. Legalábbis ennyiről értesültek a piac szereplői. Tehát az összesen 3 nagyobb tőkeprogramból álló (Jeremie I-II-III.), és 2 éven belül elköltendő 105 milliárdos program hiába indult sikeresen a régióban vagy ismert már a környező országokban is, ha a folyamat 2013-ban megtorpanni látszik – legalábbis a végső kedvezményezettekhez eljutott pénz tekintetében.

 

A piaci szereplők ennek okát több körülményben látják: egyrészt - a befektetői vélemények szerint - a jobbára 1-1,5 millió eurós nagyságrendű befektetési tartományban nincs elegendő, hazai potenciális, befektetési célpont. Másrészt - a startup alapítók szerint - azért nem jut el megfelelő ütemben a hazai kisvállalkozásokhoz az Európai Uniós forrásból finanszírozott, kockázati tőke, mert a kockázati tőketársaságok egyre „keményebb” és sokszor vállalhatatlan feltételeket támasztanak a startup-okkal szemben. Így – a tapasztalatok szerint – nem ritka, hogy a magyar tőkealapok képviselői a startup vállalkozással több mint 9-12 hónapos, elhúzódó tárgyalás folytatnak, vagy például 75-90 százalékos (!) többségi részesedést kérnek tőle. Ez ellentétes a nemzetközi gyakorlattal és piacilag is káros folyamat, hiszen a nemzetközi startup-okban jobbára kisebbséggel rendelkeznek a külföldi tőketársaságok.


15 ezer kisvállalkozás indulhatna

 

Az InsiderBlog számításai szerint, három éven belül kb. 15 ezer új startup-nak kellene indulni hazánkban ahhoz, hogy a piacra lépő Jeremie-s tőketársaságok hatékonyan válogathassanak a legjobb startup-ok közül és elkölthessék a pályázaton elnyert (70%) és saját forrásból (30%) létrehozott 105,8 milliárdos, teljes kockázati tőke forrást. E helyett a gyakorlatban kb. évi 200 új startup ötlet keletkezik, mert egyelőre hiányzanak azok a mechanizmusok (pl. inkubációs és akcelerációs programok), amelyek elősegítenék a startup-ok megfelelő üzleti keretrendszerrel történő, tömeges elindulását, ezzel erősítve a hazai kisvállalkozások további fejlődését és új munkahelyek teremtését.  

 

Regionális startup központi terve

 

A startup piaci korrekcióra ugyanakkor pozitív és piactámogató fejlemény, hogy Dr. Cséfalvay Zoltán, NGM államtitkár vezetésel szeptember elején elindult Budapest HUBnéven egy szakmai munkacsoport, amelyet a startup piac véleményformáló szakemberei alkotnak. Az NGM felkérésével létrejött, 30-40 fős szakmai grémium célja, hogy megvizsgálja és feltárja a hazai startup piac szereplőinek igényeit. A munkacsoport „Budapest HUB” című tervként, amolyan regionális startup központ tervével számol és az eddigi hazai startup sikerek folytatására tervez kormányzati ösztönzőket és támogatási programokat indítani a 2014-es időszaktól. 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A HONOR bejelentette új márkastratégiáját

A Honor nemzetközi technológiai márka ismertette új márkastratégiáját, melyet az idei évtől kezdődően már önálló vállalatként vezet be. A bejelentésen George Zhao, a Honor Device Co. Ltd. vezérigazgatója az új szlogenről is lerántotta a leplet. A vállalat célja, hogy innovatív, magas minőségű és megbízható termékeken keresztül ikonikus technológiai márkává váljon. Ezt az elhatározást erősíti a „Go Beyond” szlogen.

2021. január 23. 13:16

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A DokiApp-ot választották az év applikációjának

2021. január 18. 14:59

Zsinórban hatodszor az Év Honlapja a mateking.hu

2021. január 7. 09:55

Fejlett technológia és ügyfélszám bővülés az Adverticum Zrt-nél.

2020. december 18. 08:54

Új vezérigazgató a Telenor Magyarország élén

2020. december 16. 19:05
online sportfogadás