Akadálymentesítés a TV-ben

A Duna TV és a TV2 jár az élen

forrás: Prím Online, 2013. november 4. 17:03

A nagy tévék összműsoridejének már több mint fele feliratos vagy jeltolmácsolt – olvasható a Médiatanács felkérésére készült tanulmányban, amely 2013 II. negyedévét vizsgálja.

A NMHH munkatársai rendszeresen elemzik a két nagy kereskedelmi (RTL Klub, TV2), valamint a négy közszolgálati televízió (M1, M2, Duna TV, Duna World) feliratozási, jelnyelvi tolmácsolási gyakorlatát.

 

Javuló tendenciát mutat a televízióban jelen lévő akadálymentesítés. A legfrissebb elemzés szerint a Duna TV és a TV2 akadálymentesít a legjobban.

 

Az idei áprilisi-júniusi időszakból havi 24 adásnapot választott ki véletlenszerűen. A hatóság alkalmazásában dolgozó hallássérült kollégák összesen ezerhatszáz órát kódoltak az elemzéshez.

  

A legfontosabb megállapítások:

 

- Az összműsoridő 55,6 százalékát látták el segédlettel.

 

- Naptári napi átlagban a legtöbb segédletes műsort a Duna World vetítette, 14 óra 23 percet, de mindegyik csatorna 10 óra felett teljesített átlagosan.

 

- A Duna TV és a TV2 hibátlanul tett eleget minden vizsgált napon a 6-24 órára előírt törvényi kvótának. A többi négy csatornánál 2-6 nap esetén csak a 0-24 idősávra értendően érte el a legalább nyolc órát.

 

- Jellemzően a legnagyobb nézettségű műsorszámokat feliratozzák (kivéve az élő és sportműsorokat): sorozatot 449 esetben, híradót 338 esetben, időjárás-jelentést 309 esetben, gyerekműsort 385 esetben feliratoztak a vizsgált negyedévben.

 

- Továbbra sem megoldott még az élő műsorok, az élő bejelentkezések feliratozása. A hallási segédlettel ellátott műsoroknál többször előfordul, hogy hibás vagy késik a felirat, ezért minőségi javulás szükséges.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megjelent az NMHH 2020-as felügyeleti terve

2020. február 18. 10:35

Informatikai szakembereket keres az SAP Labs Hungary

2020. február 14. 10:33

20 éves Magyarország egyik legrégebbi email rendszere

2020. február 7. 09:03

A három legnépszerűbb rádiót négymillió ember hallgatja

2020. február 3. 10:01
online sportfogadás