Internet of Things, Internet of Everything és Internet of Me

Márai Judit, 2015. január 9. 11:14

Az Internet of Things (IoT) már eddig is óriási robbanást produkált.  Már szinte teljesen természetessé válik, hogy valaki a hívásokat az órájával folytatja le, és a telefonunkat a már jól ismert "Siri" vagy az alacsonyabb szintű mezőnyben "listen Google" jelszóval felébresztve szóban utasítjuk. Ugye, már nem is tűnik annyira távolinak, hogy az autónkat a Knight Riderben látott módon az óránkhoz beszélve rendeljük magunkhoz, amely mellénk érve kinyitja az ajtót, és köszönt minket. Ahogyan az várható volt, az Ötödik elemre (és más, korábban sci-fi-nek minősített filmekre) emlékeztető technikai fenomenon az idei CES egyik legjelentősebb, legforróbb témája lett.

Néhányan félnek, idegenkednek tőle, mint az autótól idegenkedtek ükapáink a lovaskocsi idejében. Mint ahogyan B. K. Yoon, a Samsung elnöke fogalmazta meg, az IoT technológia nem szimplán tárgyakról szól, hanem az egyénekről, es hogy a fizikai es digitális világot hogyan lehet összehozni annak érdekében, hogy egyszerű összetett emberi tevékenységeket végezzenek el helyettünk, és ezzel elősegítsék, hogy egészségesebben és hatékonyan éljük az életünket. Kijelentette továbbá, hogy pusztán beszélni az IoT-ről nem elég, mert az legalább annyira személytelen, mint "esti mese robotoknak". Meg kell mutatni a vásárlóknak, milyen lehetőségek rejlenek az IoT kifejezés mögött.

 

Előrevetítette, hogy a közeljövőben egyre több IoT kompatibilis termék lesz a piacon. 2017-re feltehetően a Samsung termékek 90%-a ebbe a kategóriába fog tartozni, és 5 év múlva minden egyes termékük IoT kompatibilis lesz, legyen az akár légtisztító, vagy elektromos sütő. Yoon kijelentette, hogy az egyes gyártóknak a jelenség hosszú távon hozott értéket szem előtt tartva együtt kellene működnie, ezzel is az IoT térnyerését a lehető legfájdalommentesebbé téve a felhasználók számára. Az IoT kompatibilis tárgyak teljes szuper-konnektivitása mellett felhozott hosszú távú előnyök között ugyanis nem kisebbek érvek szerepelnek, mint hogy energiatakarékosabbá teszi az életünket, hatékonyabbá a közlekedést, és egy teljes pozitív elcsúszást eredményez a gazdasági élet minden területén. 

 

 

A kiállításon sétálva boldogan fedeztem fel az egyes IoT kütyüket, amikor is egy ehhez képest teljesen új fogalommal találkoztam: Internet of Everything (IoE). Szerencsére az amerikai Qualcomm nem csak beszélt róla, hanem egy komplett bemutató termet rendezett be azoknak, akik saját bőrükön is meg akarták tapasztalni a "központi agy" által irányított létformát. Nem meglepő módon kígyózó sorban kellett várakoznom, hogy a 15 perces előadásra bejussak. Ezt azonban kellemessé tette, hogy a Qualcomm hostessei részletesen elmagyarázták minden érdeklődőnek, mire is lehet számítani az ajtó mögött.

 

A Samsung elnök által megoldásként felvetett, a gyártók közötti teljes körű együttműködés helyett a Qualcomm egy software-t fejlesztett ki, amelynek segítségével a különböző gyártók termékeit összehangoltan távolról is lehet irányítani. Mivel a software egyik termék gyártójának sem versenytársa, így jelen pillanatban fájdalommentesnek tűnő megoldást nyújtott a különböző gyártók termékeinek összehangolására.

 

Természetesen ezek után alig vártam, hogy végre rámkerüljön a sor. Az ajtó mögött egy szépen berendezett kis garzonlakás rejtőzött, tele mindenfele technikai tárggyal. A rövid bevezetőben felhívtak a figyelmet, hogy 3 különböző bemutató fog párhuzamosan zajlani. Nem érdemes egyikről a másikra ugrálni, mert egyrészt a teljes élménytől megfosztjuk magunkat, másrészt pedig ugyanazon az elven működik mindegyik. A 3 terület a konyhai termékek, irodai termékek és távközlés, valamint a multimédia volt. A több órás séta után a kanapé hívogatónak tűnt, így ez utóbbit választottam. 

 

A IoE előfeltételein, mint speciális router, speciális TV, a mobilalkalmazás letöltése stb. gyorsan túlestünk, és kezdődhetett a show. Az egész rendszernek az a lényege, hogy teljesen a magunk szája íze szerint lehet alakítani a beállításokat. A köszöntőüzenet, mikor hazaérünk (mert hogy ilyen is van) lehet egy sima "hello, xy", de beállíthatunk cifrábbat is. Láthattuk, hogy egy film elindítására hogyan halványodott a világítás az előre beállított szintre, vagy hogy a légszennyezettség-mérő jelzésére hogyan kapcsol be a klíma, majd mikor a levegő minősége helyreállt, a levegő tisztaságmérő utasítására kikapcsolt. A kedvencem viszont mégis az volt, mikor az előre beállított lépésszámláló jelzésére az üdvözlő üzenet csak úgy hangzott, hogy az aznapra tervezett 10 ezer lépésből még valamennyi hiányzik, és amíg ezzel nem végez a beállítást előre végig nem gondolt lakó, a TV-t nem lehet bekapcsolni. Hát, igen. Határ a csillagos ég...

 

Mindezeket megtapasztalva döbbenten jegyeztem meg magamban, hogy milyen messze van ettől az élménytől az első időzítővel programozható kávéfőzöm, amelyet be tudtam állítani, hogy reggel ne kelljen bajlódni a kávéfőzéssel. És ha az ébredéskor már ott gőzölgő kávé szinte leírhatatlan örömmel tudott eltölteni (a reggeli rutin megkönnyítéséről nem is beszélve), csak sejteni lehet, hogy az IoE mekkora változást hoz majd az életünkbe.

Prim.hu - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Új üzletágvezetőkkel erősít az SAP Magyarországon

Új szakmai vezetőket nevezett ki az SAP Hungary Kft. a szolgáltatási, tanácsadási üzleti terület, valamint a pénzügyi-biztosítási szektornak dedikált új üzletág élére.

2020. február 18. 16:27

Új operatív igazgató a Magyar Marketing Szövetség élén

Tavasztól teljes erőbedobással munkába áll az idén harminc éve alapított Magyar Marketing Szövetség operatív vezetője. Katona Norbert a megbízói oldalról, a Szerencsejáték Zrt-től érkezik a hazai marketingszakmát összefogó, nagy múlttal rendelkező szervezethez, amely mintegy kettőszáz tagja között nagy számban képviseltetik magukat a hirdetői oldal szereplői. Az új vezető bevonása jól illeszkedik a szövetség azon célkitűzéséhez, hogy a jövőben a megbízói oldalt még hangsúlyosabban képviselje. 

2020. február 12. 13:56

10 év adatait elemezte a Telenor

Az elmúlt 10 év hatalmas változásokat hozott a mobiliparban. Röviden összefoglalva: az okostelefon és a mobilinternet mindennapjaink részévé vált. A Telenor a 2010. január 1. és 2019. december 31. közötti időszakot vizsgálta a hálózatán keletkezett forgalom szempontjából. Hanghívás, adatforgalom, SMS tendenciák, a 2G-3G-4G térhódítása és az okostelefonok elterjedésének dinamikája is kiolvasható az adatokból.

2020. február 4. 13:21

Új kommunikációs igazgató a Bosch csoportnál

2020 januárjától Bodó Teodóra felel a Bosch csoport vállalati kommunikációjáért és a kormányzati kapcsolatokért Magyarországon, valamint az Adriai régióban. A szakember Dr. Ficzere Ferencet váltja a pozícióban, aki 2007 óta irányította a magyarországi cégcsoport kommunikációját.

2020. január 20. 13:47

Mi indíthatná jobban az évet, mint a CES?

Ma hivatalosan is kezdetét vette az évet meglehetősen magas felütéssel elindító esemény, a Las Vegas-i fogyasztói elektronikai show, amely már sok évvel ezelőtt átvette a legfontosabb informatikai, telekommunikációs rendezvény szerepét az olyan időközben megszűnt kiállításoktól, vásároktól, konferenciáktól, mit a Comdex vagy a CeBIT. Amerikai tudósítónk, a konferenciázó körökben Magyarországon is jól ismert nagy tekintélyű reklámszakember - Horváth lászló - a helyszínen van, és gondolatait máris megosztja olvasóinkkal.

2020. január 7. 12:58

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megjelent az NMHH 2020-as felügyeleti terve

2020. február 18. 10:35

Informatikai szakembereket keres az SAP Labs Hungary

2020. február 14. 10:33

20 éves Magyarország egyik legrégebbi email rendszere

2020. február 7. 09:03

A három legnépszerűbb rádiót négymillió ember hallgatja

2020. február 3. 10:01
online sportfogadás