A legtöbb kamasz a weben keres választ intim kérdéseire

MTI Sajtóadatbank, 2015. december 13. 16:29

Bár tízből hét a szüleitől várná el, hogy felvilágosítsák a szexuális életről, kérdéseikre mégis inkább az interneten keresnek választ vagy a barátaikhoz fordulnak.

Ez derül ki az Iskolamarketing és a Free Association 14-19 éves fiatalokkal készített legfrissebb online felméréséből. Megjegyezték azt is, hogy 2016 januárjától új, interaktív tananyag segíti a középiskolai tanárok szexuális felvilágosító óráját. A fiatalok 72 százaléka látott már pornót, sőt a fiúknál ez az arány eléri a 86 százalékot - derül ki a felmérésből. Bede Zsuzsa klinikai szakpszichológus, szexuálpszichológus szerint a pornográf tartalom rombolja a tinédzserek valós önképét, és torzítja a szexuális viselkedési normákat, sőt köze lehet ahhoz, hogy minden ötödik tizenévesnek volt már rossz szexuális tapasztalata - áll a közleményben.

Négyszer annyi az interneten szexuális tartalmak után kutató fiú, mint a lány. A lányok még tini korukban is gyakrabban fordulnak szexuális kérdéseikkel szüleikhez: 57 százalékuk fordul a szüleitől vár választ, míg a fiúk alig 37 százaléka.

A felmérés szerint a szexuális élet elkezdése a legtöbb fiatal szerint 15-17 éves korban "időszerű", és a kamaszok kevesebb mint harmada véli, hogy a 18. életév betöltése a vízválasztó. A válaszadók mindössze 17 százaléka gondolja, hogy a szexhez szerelem is szükséges, és alig 3 százalékuk hisz abban, hogy az első szexuális együttléttel a házasságig kellene várni. A 14-19 éves fiúk 56 százaléka, lányok 42 százaléka van már túl az első szexen.

A nem kívánt terhesség megelőzésére a 10-ből 9 kamasz az óvszert tartja a legalkalmasabbnak, de a fogamzásgátló tablettát is körülbelül ennyien választják. A szexuális életet élő lányok 96 százaléka, a fiúk 86 százaléka próbálta már az óvszert, ám nem tartják mindenhatónak a szexuális úton terjedő betegségek megelőzésére. A válaszadók 98 százaléka szerint vagy a fiúk dolga, vagy közös feladat az óvszer beszerzése, és csak alig néhányuk véleménye, hogy ez kifejezetten a nőkre tartozik.

A nem kívánt terhesség "megoldásaként" a fiatalok 73 százaléka az abortuszt választaná. A korcsoportba tartozó lányok 37 százaléka járt már nőgyógyásznál, míg a fiúk közül csak minden 10. volt urológiai vizsgálaton.

Csak a megkérdezett kamaszok fele vallott úgy, hogy az iskolai kereteken belül hasznos információt kapott a szexuális kérdéseivel kapcsolatban. A 14-19 évesek nagyon bizalmatlanok a tanáraikkal, a vizsgált információforrások közül a pedagógusok a sor végén állnak: a fiatalok 64 százaléka egyáltalán nem szívesen fordulna hozzájuk kérdéseivel.

Bede Zsuzsa szerint jól látják a tinik, hogy a család feladata lenne felkészíteni őket a nemi szerepekre, de a szemérmesség, valamint a szülők "én is enélkül nőttem fel" attitűdje nem sokat változott az elmúlt időszakban, ezért még nagyobb felelősség hárul az iskolákra.

A szexuálpszichológus a közleményben hozzátette: "a megfelelő tartalmú és nyelvezetű internetes oldalakon túl az iskolai tréningjellegű foglalkozásokon lehet leginkább hatni a fiatalok szexuális fejlődésére."

Az Iskolamarketing Kft. diákok, pszichológusok és pedagógusok bevonásával egy olyan - iskolai kereteken belül használható - interaktív szexuális felvilágosító foglalkozássorozatot dolgozott ki, amelynek célja, hogy ledöntse a tanárok és a diákok közötti kommunikációs gátakat - írták. A tanulók bevonásával, beszélgetésekkel és aktív szerepvállalásával megvalósuló foglalkozások kiemelt szempontja a motiváció felkeltése a további információk megszerzéséhez - jegyezték meg. Az elkészült tananyag decemberben jut el 400 középiskolába.

Ezenkívül elindult egy oldal, ahol a kamaszok a nemi érésükről, a szexualitásról, a nem tervezett terhességről, valamint a nemi betegségekről olvashatnak kifejezetten a számukra összeállított tartalmakat. Folyamatosan bővülő kérdés-válasz lista és szexuálpszichológiai tanácsadás is segíti majd a fiatalokat.

A Free Association Research Kft. és az Iskolamarketing 2015 októberében végzett online kérdőíves kutatást a 14-19 éves fiatalok körében. A kutatás reprezentálja az adott korcsoportba tartozó fiatalokat nem, kor, régiók és településtípusok szerint.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Jövőbe mutató adatvizualizációs megoldások az SAP és az IFUA Horváth versenyén

Kihirdették az SAP Hungary és az IFUA Horváth adatvizualizációs versenyének nyerteseit. Ötven csapat mérte össze tudását az egyetemi és vállalati szférából. A versenyzőknek az SAP új döntéstámogató eszköze, az SAP Analytics Cloud (SAC) segítségével kellett a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által biztosított adatokból látványos és lényeges összefüggéseket bemutató adatelemzéseket készíteniük és prezentálniuk. 

2024. április 17. 19:55

Facility managementben erősít az ICON

Három kiemelkedő épülettel, két irodaházzal és egy logisztikai ingatlannal bővült az ICON Real Estate Management ingatlanüzemeltetési portfoliója. A BEM Irodaház, a D2 Szabadkikötő, és az ELTE egyik megújult ingatlanja nem csupán az építészeti megoldásaik tekintetében példaértékűek, de a fenntarthatóság és az energiahatékonyság terén is úttörő megoldásokat alkalmaznak.

2024. április 17. 18:09

Új korszak az elektromobilitásban

A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is. 

2024. április 17. 16:28

Mesterséges intelligenciával készítik össze az Unilever B2C webshopjának rendeléseit

Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége bővült és egy 14.500 négyzetméteres raktári terület kezelése mellett immár az Unishop raktárlogisztikai és fullfilment kiszolgálását is végzi. 

2024. április 17. 14:50

Nagy rekesznyílású és nagy látószögű zoomos Sony objektív

A Sony örömmel jelenti be a full-frame α (Alpha) E-bajonettes objektívek legújabb tagját. Az FE 16-25mm F2.8 G egy nagy rekesznyílású, nagylátószögű zoomobjektív, amely a 16 mm és 25 mm közötti teljes zoomtartományban F2.8 maximális rekesznyílást tart fenn, és kompakt, könnyű kialakításának köszönhetően a kiváló képminőséget nagyszerű hordozhatósággal kombinálja.

2024. április 17. 13:09

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09