A szabályozásoknak megfelelő hozzáférés-kezelés hét lépésben

forrás: Prím Online, 2015. december 21. 16:34

A személyazonosságok és hozzáférések körültekintő kezelése minden szervezet számára alapvető a biztonságos működéshez, de van, ahol a törvény is előírja a szükségességét. Az információbiztonságról szóló, 2013. évi L. törvény például többek között azt is kötelezővé eszi az állami szervek és önkormányzatok számára, hogy ellenőrizzék a hozzáféréseket és a felhasználói fiókokat, illetve határozzák meg a jogosultságokat az egyéni felelősségek szétválasztása érdekében. A szabályozásban az is szerepel, hogy a szervezeteknek a legkisebb jogosultság elvét kell alkalmazniuk, ami a felhasználóknak csak a számukra kijelölt feladatok végrehajtásához szükséges hozzáféréseket engedélyezi.

Ezek biztosítása elsőre összetett feladatnak tűnhet, de a megfelelő hozzáférés-kezelési stratégia és eszközök segítségével egyszerűen megvalósítható. A kialakításukhoz szükséges legfontosabb lépéseket mutatja most be a NetIQ Novell SUSE Magyarországi Képviselet, a téma egyik hazai szakértője.

 


1. Listázzuk a meglévő jogosultságokat!


A hozzáférés-kezelési rendszer kialakításánál az első lépés az, hogy megvizsgáljuk és összegyűjtjük, milyen jogosultságokkal rendelkeznek aktuálisan a szervezet alkalmazottai. Ehhez igénybe vehetünk olyan dedikált segítséget is, mint például a NetIQ Access Governance Suite, amely a teljes szervezeten belül képes összegyűjteni az adatokat arról, ki milyen hozzáférésekkel rendelkezik, és az eredményekről jól átlátható jelentést is készít.


2. Vizsgáljuk felül az összegyűjtött jogosultságokat!


Az összegyűjtött adatok birtokában elkezdhetjük elemezni, melyik hozzáférésre és jogosultságra van valóban szükség. Így azonosíthatjuk például azokat az árva fiókokat, amelyek tulajdonosa már nem dolgozik a vállalatnál, de még mindig eléri a kulcsfontosságú üzleti erőforrásokat. Ezek a visszaélések és csalások lehetséges kiindulópontjai. Hasonló kockázati tényező lehet, ha egy alkalmazottnak több hozzáférése van, mint amennyi a munkájához szükséges. Sok helyen előfordul például, hogy egy-egy alkalmazott új pozícióhoz jut a szervezeten belül, ami új hozzáférésekkel jár, de a korábbi, szükségtelenné vált jogosultságokat nem veszik el tőle.


3. Mérjük fel a kockázatokat!


Érzékenyebb szervezetek és rendszerek esetében a kockázatok felmérésére is érdemes külön figyelmet fordítani. A NetIQ Access Governance Suite csomagban megtalálható Risk Analyzer ezt a folyamatot rendkívül egyszerűvé teszi, mivel képes felkutatni és azonosítani azokat a területeket, amelyek a nem megfelelő vagy halmozott hozzáférésekkel rendelkező felhasználók miatt jöttek létre. Dinamikus kockázati modelleket hoz létre, amelyek minden felhasználóhoz, alkalmazáshoz és rendszererőforráshoz kiszámolja a kockázati értékeket az aktuális használat és a személyazonossági kérdések alapján.


4. Alakítsuk ki a szerepköröket!


Ha minden felhasználó esetében egyesével adjuk hozzá vagy tiltjuk le a hozzáféréseket, az rendkívül időigényes folyamat, és sok hibalehetőséggel jár. Ehelyett célszerű szerepköröket létrehozni a különféle beosztások, részlegek vagy feladattípusok alapján. Az egyes szerepköröknél csak egyszer kell megadni, hogy mely alkalmazásokhoz és fájlokhoz férjenek hozzá a szerepkörbe tartozó alkalmazottak, majd innentől kezdve az adott szerepkört tudjuk hozzárendelni az egyes felhasználókhoz. Így rendkívül egyszerűen és gyorsan oszthatjuk ki vagy tilthatjuk le a jogosultságokat. A NetIQ megoldása hatékony segítséget nyújt ebben a feladatban, hiszen a Governance Platformon keresztül olyan keretrendszert biztosít, amely központosítja a személyazonossági adatokat, rögzíti az üzleti irányelveket, és modellezi a szerepköröket.


5. Hozzunk létre jogosultság-igénylési rendszert!


Mindent nem tudunk lefedni a szerepkörökkel, ezért a későbbi feladatok egyszerűsítése érdekében érdemes kiépíteni egy külön rendszert a jogosultsági igénylések leadásához és kezeléséhez. A megfelelően kialakított rendszerben a felhasználók egyszerű és következetes folyamatokon keresztül, önkiszolgáló módon igényelhetik és kezelhetik a hozzáféréseiket.


6. Automatizáljunk!


A NetIQ Access Governance Suite arra is lehetőséget biztosít, hogy automatikusan beállítsuk a jogosultságokat az üzleti alkalmazásokban. Ezáltal kevesebb munka hárul az informatikai szakemberekre, és a hibalehetőségek száma is csökken.


7. Gondoskodjunk a folyamatos monitorozásról és felülvizsgálatról!


Az első hat lépéssel szilárd alapot teremtettünk, de a biztonság folyamatos fenntartása érdekében folyamatosan figyelemmel kell kísérnünk a megkapott jogosultságok használatát, és rendszeresen felül kell vizsgálnunk a szerepköröket, illetve a hozzájuk rendelt jogosultságokat.
 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Hello Tomorrow: Négy magyar vállalkozás a világ legígéretesebb deep tech startupjai között

Négy magyar tudományos technológiai vállalkozás is rangos nemzetközi elismerésben részesült, hiszen világszinten több, mint 5000 jelentkező közül bekerültek a „deep tech pioneer”-ek közé a Hello Tomorrow Global Challenge programja keretében. A minősítésnek köszönhetően a Biopesticide, az ITMedicine, a Lupfe és a Jfermi bemutatkozhatnak a világ legfontosabb deep tech seregszemléjén a párizsi Hello Tomorrow Global Summit rendezvényen, jövő márciusban. 

2019. december 9. 15:23

Új piacot hívott életre az autonóm mobil robotok elterjedése

Mindössze pár évvel bemutatkozása után az AMR (autonóm mobil robot) platform a gyártóipari logisztikai műveletek automatizálásának egyik legnépszerűbb megoldásává vált. Rugalmassággal, valamint egyszerű és érthető programozással támogatja a dinamikus logisztikai környezeteket, miközben még a költségeket is csökkenti. Az AMR-ekkel párhuzamosan létrejött egy új piac is, amely kimondottan kiegészítő megoldásokkal, tartozékokkal és alkalmazásokkal szolgál annak érdekében, hogy az egyedi logisztikai kihívások is legyőzhetőek legyenek, valamint, hogy az automatizációs befektetés még hamarabb megtérülhessen. Az egyik ilyen kiegészítő eszköz az AMR-ekre szerelhető és személyre szabott fedélzeti modul, amelynek köszönhetően a rakodó és áthelyező, anyagmozgató folyamatok teljes mértékben automatizálhatóvá válhatnak.

2019. december 9. 10:18

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Kihirdették a 2019-es Az Év Honlapja pályázat díjazottait!

2019. december 3. 18:18

Megtartották Magyarország eddigi legnagyobb informatikai versenyét

2019. november 26. 11:05

Önvezető autós parkolás először Magyarországon!

2019. november 18. 14:23

Százmillió eurót fektet be az európai mesterséges intelligencia programba a Huawei

2019. november 8. 10:07
online sportfogadás