Megtérülő befektetés-e a LED világításra történő átállás?

forrás: Prím Online, 2016. szeptember 6. 08:09

Ésszerűen hangzik, hogy egy látványosan megtervezett eladótérben több mindent lehet értékesíteni, mint egy fáradt, rosszul megvilágított teremben. Ha az üzlet szakszerűen és kreatívan van megvilágítva, az bizonyosan támogatni fogja az eladást és több visszatérő látogatót fog vonzani, így a LED világításra való váltással járó befektetés sokkal többet is hozhat a konyhára, mint az alacsony fogyasztás.

Bárki, aki tudományos bizonyítékokkal tudja alátámasztani, hogy egy új világítási rendszer amellett, hogy pénzt takarít meg, még az értékesítést is képes növelni, erős érvvel rendelkezik, hogy az ő termékét válassza a fogyasztó. Nem meglepő tehát, hogy a világítástechnikai vállalatok, hipermarketek és piackutató cégek évek óta végeznek kísérleteket, amelyek a világítás és a fogyasztói magatartás összefüggéseire, illetve a LED megoldások telepítésével járó befektetések megtérülésének számszerűsíthetőségére tesznek kísérletet. 

 

A kísérletek során a bevásárlókosarakat gyakran jeladóval látják el, így nyomon követhető, hogy a vásárlók, hol és mennyi időt töltenek, és milyen útvonalat járnak be a kutatásban résztvevő szupermarketben. Ha az áruház egyik oldala korszerű LED rendszerrel van megvilágítva, míg a másik hagyományos fényforrásokkal, amelyet a kutatás minden napján felcserélnek, nagy valószínűséggel az eredmény azt fogja mutatni, hogy az új világítási rendszer használatával kimutathatóan nőtt az értékesített áruk aránya. Ezzel együtt sok változó miatt (a gazdaság általános teljesítőképessége, a hely, az ár, a promóciók,  fogyasztói trendek stb.) senki sem tudja garantálni, hogy a LED fényforrások a megnövekedett eladások elsődleges okai, ezért a világítástechnikai iparban jelenleg is vita zajlik arról, hogy a megfelelő világítás képes-e növelni az értékesítést.

 

A teljes bizonyossághoz még várni kell a következő kutatások eredményeire, de bizonyíték ide, bizonyíték oda, az energiatakarékosság mellett a korszerű világításnak vannak elvitathatatlan előnyei.  Tóth Balázs, a Feilo Sylvania régióért felelős vezetője szerint mindenképp van néhány olyan jótanács, amit méretektől függetlenül minden üzlettulajdonosnak érdemes végiggondolni egy kereskedelmi célú funkciót betöltő világítási megtervezésekor.

 

 

„Újra és újra azt tapasztaljuk, hogy a LED rendszerek marketing célú felhasználását, és az eladási pontok megfelelő megvilágításának fontosságát nagyon alulértékelik a kereskedők és inkább a vonzó csomagolásra, vagy az üzlet enteriőrjére fókuszálnak. Néhány tanácsot akkor is érdemes megfogadni, ha jelenleg még tudományos igényű kutatás nem bizonyította ezeket” - mondta el a szakértő.

 

Kirakatvilágítás 

Egy üzlet számára a kirakat megvilágítása az első és legfontosabb. Érdemes nagy gondot fordítani rá, hiszen ha nincs jól észlelhető világítás, a vásárló azt hiheti, hogy zárva vagyunk. A kirakatvilágítás  meghatározza a cég arculatát, egy jól beállított kiemelő világítás pedig könnyen lehet, hogy első ránézésére eladja a terméket. A kirakatban érdemes spot lámpákat használni, hogy kihangsúlyozzuk a kontrasztokat. A nagy kontraszt jóbarát, azaz megkönnyíti az észlelést, felhívja magára a  figyelmet.

 

Az üzlethelység megvilágítása 

Mára már minden vezető ruházati, vagy élelmiszeripari üzletlánc felismerte, hogy az üzlethelyiségek belső kialakításában nagyon nagy a szerepe a megfelelő világítástechnológiának is, és hogy saját, karakteres és egyedi megoldás megkülönböztetheti a márkát a versenytársaktól. A tervezés kiindulási pontjaként jó tudni, hogy a színhőmérséklet szinte önmagában képes megteremteni az elképzeléseinknek megfelelő atmoszférát. Alapelvnek tekinthető, hogy sötét berendezéshez nem használunk meleg, fehér színű fényforrást, de a világos belső tér esetén például kifejezetten ennek alkalmazása ajánlott.  A hűvös színhőmérsékletekkel, mint a hideg fehér fény, a tágasság érzetét kelthetjük, amíg a meleg fényekkel otthonos és családias atmoszférát teremthetünk.   Alapelv ugyanakkor, hogy az egyenletes fényeloszlás kellemes közérzetet biztosít, a vertikális megvilágítás pedig segíti a vásárlót a tájékozódásban. Ezek megfelelő kombinálásával valószínűbb, hogy vásárlóink végigjárják a bolt teljes területét és több időt töltenek az üzlethelyiségben. Természetesen a belsőépítészeti kialakítástól és koncepciótól függ, hogy hol és milyen fényforrásokat használunk, de mivel a jó eredményhez sok tényezőt kell figyelembe venni, komplexebb munka esetén ajánlott szakértőhöz fordulni.

 

Automatizált világításvezérlés Az olyan értékesítési pontokon, ahol például egy nagy üveg felületnek köszönhetően sok a természetes fény, érdemes fényfüggő világításvezérlést alkalmazni. A természetes világításnak megfelelően a szenzorok leszabályozzák és összehangolják a mesterséges és természetes fény aranyát.  Egy adott világítási szint beállítható a teljes napra, így automatikusan alkalmazkodik a rendszer az aktuális fényviszonyokhoz. Remek megoldás lehet az egyébként is nagy fényárban úszó könyváruházak szigeteinek megvilágítására.

 

 

Az áruk megvilágítása

Színhőmérséklet és színvisszaadás Az okosan megtervezett fények használatával lehetőség van a tárgyak optimális megjelenítésére. A fehér színt kibocsátó fényforrássok alatt például vonzóbbak a tárgyak a szem számára, mert a vörös, a kék és rózsaszín telítettségét növelik, miközben a fehér szín tisztábbnak látszik. A megfelelő színhőmérséklet és a tökéletesen valósághű színvisszaadás rendkívüli jelentőséggel bírhat olyan területeken, mint a például egy esküvői ruhaszalon világítása. Ha nem akarjuk, hogy egy sárgás színű esküvői ruha rémálma kísértse vevőkörünk hölgy tagjait házas életük hátralevő részében, válasszuk azt a fényforrást, amelyiknek színhőmérséklete tökéletesen alkalmas a fehér szín visszaadására. Ebből a szempontból másik kiemelten fontos terület lehet egy ékszerüzlet megvilágítása. A kövek, fémek csillogásának visszaadásához elengedhetetlen a megfelelő színhőmérséklet kiválasztása.

 

Speciális fényforrások, speciális területekre A vállalkozás profiljától és áru természetétől függően ajánlott az olyan speciális fényforrások használatára, amelyek alkalmasak a valós színek kiemelésére. Az jelentősebb gyártó vállalatok minden területre kínálnak megoldást, például külön kaphatunk fényforrásokat a különböző élelmiszerek, felvágottak, tejtermékek, halak, zöldségek, pékáruk megvilágítására. Ezek feladata, hogy felerősítsék az eredeti színt, anélkül, hogy módosítanák azt. A speciális fényspektrumot a fénycsövek oldalfalát megfestő fényporos technológiával érik el.

 

A fényforrások elhelyezése A beépített polcvilágítás minden körülmények között ajánlott. Helyezze a fényforrásokat minél alacsonyabbra. A polcok alsó harmadára célzott kiemelő fények a vásárlókat további maradásra ösztönzik, ami növelheti a vásárlás esélyeit. A polcok nagy területen történő háttérvilágításának esetenként nagyobb lehet a vonzerje, mint az egyes termékeket megvilágító spotlámpáknak.

 

Nem károsodik a megvilágított áru A LED fényforrások kevésbé köztudott tulajdonságai, hogy a kibocsátott fénynek nincs UV és infravörös sugárzása, és  a megvilágított tárgyak hőterhelésnek sincsenek kitéve,  így nem károsodik a megvilágított anyag. Nem kell tehát attól taranunk, hogy megolvadnak az édességpultban elhelyezett csokoládék, de ez a tulajdonság kiemelt jelentőséget kaphat a kozmetikai eszközöket értékesítő drogériákban, vagy a fodrászüzletekben. 

 

„Összességében azt mondhatjuk, hogy a világítás kreatív alkalmazása egyre nagyobb szerepet kap a vállalatok marketing tevékenységben, amit az is alátámaszt, hogy érzékelhetően nő az igény a hosszú élettartamú, magas minőségi termékekre” -  tette hozzá Tóth Balázs.

 

Külön érdemes szót ejteni a legújabb dekorációs célú LED fényforrásokról, amelyek már nem csak a műszaki jellemzők tekintetében teljesítik az új korszak elvárásait, de tökéletesen képesek visszaadni a hagyományos izzók által megteremtett melegfényű atmoszférát is.  A LED szálas fényforrások látszólag wolframszálakat tartalmaznak, valójában azonban több, 1.5 mm széles és típustól függően 3-4 cm hosszú, egyenként 1-1.5 watt teljesítményű LED szál biztosítja fényüket. Külsőségekben bármely kortárs stílusirányzathoz jól illeszkednek, és a nosztalgikus életérzés azonnal színre lép a helyiségben ahol megjelennek.

 

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Válasszunk magunknak csillagot

Virtuálisan barangolva az idei online CES-en az egyik kedvencem a csillagok vizsgálatát egyszerűvé és okossá varázsló Vespera, amely a francia startup, a Vaonis legújabb - immár második verziójú - távcső-fejlesztése.

2021. január 14. 11:04

Tordai István a magyar James Bond

Ritkaságszámba menő filmet készített Tordai István és csapata, melyről a producer-műsorvezető beszélt.

2021. január 6. 14:40

A STRAND ALLSTARS igazi ünnepet kíván

Különleges karácsonyi ajándékkal készült a STRAND fesztivál: a szervezők kérésére újra összeállt a Lábas Viki, Rúzsa Magdi, Horváth Tamás és Járai Márk alkotta STRAND ALLSTARS, hogy a Piramis Kívánj igazi ünnepet és Ajándék című dalát feldolgozva varázsoljon ünnepi hangulatot. A december 7-i rádiós premiert követően december 11-től látható az animációs klip is, melyben az előadók rajzfilm-karakterként tűnnek fel, viselve az Együtt az Autistákért Alapítvány jelképét, a Kék Szív kitűzőt. A dal és a kisfilm így kapcsolódik az Alapítvány most induló érzékenyítő kampányához, melynek célja, hogy ledöntse az autizmust övező tabukat. A Kék Szív kitűzők mától a MOL töltőállomásokon és a  www.egyuttazautistakert.hu oldalon megvásárolhatók.

2020. december 14. 12:31

Maradjunk otthon – de játsszunk élőben!

A világjárvány második hullámának berobbanásával szinte minden országban korlátozásokat terveznek bevezetni, ami azt jelenti, hogy előbb-utóbb Magyarországon is változások lesznek. Négy fal között töltve az időt számos lehetőség van arra, hogy lekössük magunkat, szórakozzunk, vagy éppen olyasmit próbáljunk ki, amit eddig nem. Ez talán az egyik legjobb idő arra is, hogy kipróbáljunk egy-kettőt a legjobb élő kaszinó oldalak közül!

2020. szeptember 21. 16:41

Miért jobb az Eldorado, mint más piacterek?

A videojáték-piacok azok a helyek, ahol a világ minden tájáról érkező játékosok vásárolhatnak és eladhatnak játékon belüli pénznemeket, tárgyakat és fiókokat. Napjainkban a piacterek a pénzkeresés legjobb módját képviselik, mivel a játékosok értékes játékbeli tárgyaikat eladhatják azoknak a játékosoknak, akiknek szükségük van ezekre, és ebből meg is élhetnek.

2020. szeptember 21. 10:52

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A DokiApp-ot választották az év applikációjának

2021. január 18. 14:59

Zsinórban hatodszor az Év Honlapja a mateking.hu

2021. január 7. 09:55

Fejlett technológia és ügyfélszám bővülés az Adverticum Zrt-nél.

2020. december 18. 08:54

Új vezérigazgató a Telenor Magyarország élén

2020. december 16. 19:05
online sportfogadás