Élen járnak a svéd vállalatok a magyar nők foglalkoztatásában

forrás: Prím Online, 2016. december 5. 12:55

Saját hazájuk gazdaságára a svéd nőknek van a legnagyobb befolyása, őket közvetlenül követik a magyarok, megelőzve például a norvég és osztrák nőket – derül ki egy idei felméréséből. 

A svéd vállalatok Magyarországon is az otthoni mintát követve építik és gondozzák munkatársaik karrierjét. Tapasztalataikat és már bevált gyakorlataikat vitatták meg a Svédország Nagykövetsége, a Svéd Kereskedelmi Kirendeltség, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, valamint vezető svéd vállalatok által szervezett Innovative Women Workshop-on. 

 

A Bisnode nemzetközi cégminősítő által készített kutatásból az is kiderül, hogy minél nagyobb vállalatot vizsgálunk, annál kevesebb nőt látunk a vezetők között. Épp ezért több Magyarországon működő svéd vállalat dolgozott ki átfogó foglalkoztatási programot. A női foglalkoztatás kiemelt fontossággal bír nemzetközi szinten is, hiszen az Európai Unió arra törekszik, hogy 2020-ig a tőzsdén jegyzett európai vállalatok vezetésében 40 százalékot kell elérnie a nők arányának.

 

 

„A kormány és a vállalatok közös célja, hogy megkönnyítsék a munkahelyi teendők és a családi élet összeegyeztetését, amely alapvető érdeke a munkaadóknak, hiszen kiegyensúlyozott munkaerővel jóval hatékonyabban lehet dolgozni; a munkavállalóknak, mivel családi életük és munkájuk harmonikusabbá, életük kiegyensúlyozottabbá válik; s közvetetten az egész társadalomnak - hiszen a gyarapodó családok és az értékteremtő munka a nemzet két legfontosabb erőforrása. A családbarát szemléletmód mellet fontos, hogy a vállalatok a nőkre teljes értékű munkavállalóként tekintsenek. Éppen ezért meg kívántuk teremteni a választás lehetőségét, hogy az édesanyák eldönthessék, minél hamarabb visszatérnek a munkaerőpiacra vagy pedig otthon maradnak gyermekükkel akár annak hároméves koráig.” – mondta Dr. Pacsay-Tomassich Orsolya, Nemzetközi és Európai Uniós ügyekért felelős helyettes államtitkár, Emberi Erőforrások Minisztériuma.

 

A fent említett kutatás 10 országot vizsgált az alapján, hogy az adott országban élő és céget vezető nők milyen befolyással vannak hazájuk gazdaságára. A cég által létrehozott index alapján átlag felett sorban Svédország, Magyarország, Ausztria, Lengyelország és Szerbia teljesített. Átlag alatt rangsorolta Norvégiát, Belgiumot, Horvátországot, Csehországot és Szlovéniát. 

 

Őexc. Niclas Trouvé, Svédország magyarországi nagykövete a sajtótájékoztatón egy ismert svéd mondást említett: “kvinnor kan”, melyet magyarra úgy fordíthatunk, hogy “a nők meg tudják csinálni”. „Meg vagyok győződve arról, hogy nem lehet teljes értékű egy olyan társadalom, melynek működésében a nők nem vesznek részt száz százalékban.” – tette hozzá a Nagykövet Úr.

 

Jó példával járnak elől

Svédországban a legtöbb vállalat a nemek közötti esélykiegyenlítésre törekedve igyekszik a nőket nagyobb arányban foglalkoztatni a magasabb pozíciókban is.

 

„A sokszínűséget világszerte az innováció egyik elemének tekintik, amiben a nőknek is nagy szerepe van. Az Ericsson vállalása, hogy 2020-ra minden harmadik munkatársunk hölgy lesz a vállalat vezetői szintjein is. Számos kezdeményezésben veszünk részt, így például a Lányok Napjában, de szervezünk lányoknak szóló programozói táborokat és diáknapokat valamint speciálisan nőknek szóló workshopokkal, tréningekkel segítjük a nálunk foglalkoztatott hölgyeket, hogy teljes és sikeres karrier utat járjanak be. Ennek is köszönhetjük, hogy idén mi lettünk az egyik legjobb női munkahely Magyarországon.” – mondta Dibuz Sarolta, Főosztályvezető, K+F Központ Budapest, Ericsson Magyarország.

 

Egyre több hazai és nemzetközi fórumon foglalkoznak a nők helyzetével, várhatóan a jövőben a hölgyek szerepe tovább fog nőni a cégvezetésben. Ahhoz, hogy a vállalatok elinduljanak ezen az úton, olyan fontos kérdésekre kell megtalálni a választ, mint hogy hogyan tud a vállalat abból profitálni, hogy női vezetőt alkalmaz. A közép- és felső vezetői szinten alkalmazott nők munkában elért sikerei másoknak is példát mutathatnak, amivel így tovább bővíthető a hölgyek száma más pozíciókban is az adott cégben.

 

 

„A Sigma Technology Magyarország Kft. mérnöki szolgáltatásokat nyújt nemzetközi K+F vállalatok számára. IT középvállalatként azt gondolom, egyedülállóak vagyunk abban, hogy a felső vezetés kétharmada jelenleg is nőkből áll, és a tágabb értelemben vett menedzsmentpozíciók felét szintén nők töltik be a vállalatnál. Mindez nem valamiféle pozitív diszkrimináció következménye: csak a teljesítményt értékeljük és ismerjük el most is, és a jövőben is. Sosem törekedtünk „ideális” arányokra a nemek között, mégis sokatmondó, hogy a világ 11 országában jelen lévő Sigma csoportban így is 35% a női munkavállalók aránya”  – mondta Nagy György, a Sigma Technology Kft. Ügyvezető Igazgatója

 

Dr.Kaszás-Korén Andrea, az Autoliv Kft. HR vezetője szerint „a nők foglalkoztatását érintően a munkaerő-piacon ki nem használt tartalékról van szó. Hiszek abban, hogy a legjobb üzleti eredményeket kiegyensúlyozott munkavállalók tudják nyújtani hatékony munkavégzésük és lojalitásuk révén, amely alacsonyabb fluktuációt és a munkaadói márka javulását is eredményezi. A családbarát szemléletben élenjáró szervezeteknél a releváns intézkedések (el)ismertté teszik a vállalatot, a worklife balance kérdés kiemelten fontos, és a munkavállalók ezt kedvezően értékelik. Mindez a vezetők elkötelezett támogatása nélkül nem valósul meg.

 

Az Autoliv Kft-nél különös hangsúlyt fektetünk arra, hogy a különböző vezetői pozíciók betöltése során a kompetencia-alapú, nemsemleges megközelítés érvényesüljön; és kiemelt figyelmet szentelünk arra, hogy a női dolgozóink teljes értékű anyák és munkavállalók is lehessenek, az ezt támogató intézkedéseink révén.” 

 

A program fő támogatói  az Ericsson, a  Sigma Technology és az Autolív. További partnerek a Skanska, az IKEA, a Logiscool, a Duelbox, valamint a NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont Nonprofit Kft. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Még biztonságosabbá vált a bankolás a Budapest Banknál

A 2019. szeptember 14-én hatályba lépő új, európai uniós pénzforgalmi irányelv két fő újdonságot hoz a mindennapi bankolásban: egyfelől az eddiginél is biztonságosabbá válnak a banki tranzakciók, másfelől megnyílik az út az új, innovatív szolgáltatások bevezetése előtt. Az internetes vásárlások jóváhagyásához szükséges megerősítő (SMS) kód (3DS) kiküldése Budapest Bank ügyfelei esetében már idén január óta működik. 

2019. szeptember 15. 09:48

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Mától rendelhetők az Apple legújabb termékei

Nem omlik össze az ekereskedelem: egy év haladék az erős ügyfélhitelesítésre

2019. szeptember 11. 08:34

A budapesti ITU Telecom World kulcsszava az 5G

2019. szeptember 9. 23:51

Az ESET az egyetlen kihívó a végpontvédelem területén

2019. szeptember 3. 13:26

30 év a hazai KKV vállalkozások fejlesztéséért

2019. szeptember 1. 13:27
online sportfogadás