Így gyűjtöget a magyar
Napjaink trendi retró eszközei
Vajon mi lett a nem is olyan rég még divatos VHS magnóval, vagy a 2000-es évek egyik legmenőbb innovációjával, a diskmannel, és hasonlóan népszerű társaival? A Jófogás és a GKI közös, médiafogyasztási szokásainkat vizsgáló kutatásából többek között arra is fény derül, hogy a lakosság felénél még van otthon kazettás magnó, de walkmanünket is féltve őrizzük.
Lassan felnő egy teljes generáció úgy, hogy alig tartott a kezében CD-t, de retrónak számít már a DVD is, a kazettás magnóról, a lemezekről és a videókazettákról nem is beszélve. A Jófogás feltérképezte, mi a helyzet a magyar háztartásokban, mi számít már hasztalannak, és mi az, amit még mindig fellelhetünk vagy esetleg használunk is a 10-15 évvel ezelőtt fénykorukat élő kincsekből. Az audiovizuális tartalmak fejlődésével és gyors terjedésével sok eszköz feleslegessé vált, ám úgy tűnik, ezek csak lassan tűnnek el az otthonokból.
A felmérésben résztvevő aktív internetezők bő tízezres bázisából csupán 16% jelezte, hogy a fenti eszközök egyikével sem rendelkezik. Ugyanakkor a „retró” eszközök elérhetősége és használatuk intenzitása között jelentős különbségek figyelhetők meg, ráadásul ezek nincsenek egyenes arányban egymással.
Audió eszközök közül a háztartások 45%-ban található meg a Hi-Fi, 40%-nál van MP3 lejátszó, videó eszközök közül pedig a DVD lejátszó (65%) a leggyakoribb, napjainkban is megtalálható berendezés. A megkérdezettek válaszából úgy tűnik, a mára old schoolnak nyilvánított használati tárgyak még mindig harcolnak a köztudatban maradásért, hiszen a Hi-Fi-vel rendelkezők közel kétharmada használja is azt hetente legalább egyszer, az MP3 pedig a birtokosok 44%-ánál kerül elő ugyanilyen gyakorisággal. VHS lejátszó és kazettás magnó a háztartások negyedében bújik meg, ám a tulajdonosok fele már nem használja azokat. Mára szinte feledésbe merültek a hordozható kazetták és CD lejátszók is, amelyek csupán a lakosság tizedénél találhatók meg.
– Apróhirdetési statisztikánkban ezen eszközökből jelenleg a Hi-Fi tornyok, a DVD lejátszók és a kazettás magnók szerepelnek az élbolyban, de mindegyik közül a lemezjátszók tűnnek most a legkelendőbbnek. Csak ebből majdnem háromezres a kínálat, és úgy látjuk, hamar gazdát is cserélnek. Ez valószínűleg a bakelit lemezek reneszánszának köszönhető, egyre több előadó jelenteti meg albumát ezen a hordozón is, a technológia ismét divatosnak számít – elemezte Palocsay Géza, a Jófogás ügyvezetője.
Manapság is szívesen gyűjtünk, csak máshogy
A válaszadók a digitális tartalmakat jellemzően a szabad felhasználóélmény okán kedvelik, hiszen ezeket bárhol és bármikor elérhetik, a különböző képi- és hanganyagok között pedig könnyedén válogathatnak. Digitális zenei gyűjteményt a megkérdezettek 30%-a, filmet/sorozatot/videót negyedük, míg videójátékot bő 10%-unk birtokol. De az audiovizuális kedvencek mellett még mindig hangsúlyos szerepet tölt be a fizikai könyvgyűjtemény, hiszen az olvasók közel fele tudatosan építi könyvtárát. A tízezres minta 80%-a a hagyományos könyvek mellett voksolt, szemben azok digitalizált változatával.
A Z generáció a legnagyobb audiovizuális gyűjtő, esetükben a digitális formában való felhalmozás lényegesen preferáltabb, mint a hagyományos. Ugyanakkor fizikai könyveket még ők is sokkal nagyobb arányban gyűjtenek, ami azt is előrevetíti, hogy a klasszikus könyvpiac még hosszú ideig élni és virágozni fog.
Kapcsolódó cikkek
- Friss PayPal és SuperData kutatás készült az európai eSport piacról
- Az önkéntességből a munkáltatók és a munkavállalók is profitálnak
- Az emberek mindössze 3.245 Ft-ért könnyedén megválnak digitális adataiktól
- Új Q&A app egyetemistáktól
- Nem kell még aggódnia a könyvtárosoknak
- A gyártószektor optimista a digitális átalakulást illetően
- A pénzügyi vállalkozások akár 300 milliós veszteséggel is szembesülhetnek egy kibertámadás során
- Európa középpiaca idén változásokat vár a munka világában
- Az Y generáció tetteket vár a nagyvállalatoktól
- Közel 200.000 hazai e-sport játékos – az e-sportról számokban
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Megéri-e az elektromos autózás?
Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.
Mire jók a chatbotok?
Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.
Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?
Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.
Hát persze hogy dráma!
A Super Bowl reklámjai kapcsán szinte minden évben születik egy cikk Amerikában élő és dolgozó barátunk, Horváth Laci tollából, az idén azonban a marketing mellett szó esik az izgalmakról és a bírókról is...
Digitalizáció a KKV-knál - ahogy a mesterséges intelligencia látja
Manapság mindenki mindenről a ChatGPT-t kérdezi meg, úgyhogy - gondoltam - mi is kipróbáljuk, megnéztük, hogy milyen hírt írna a mesterséges intelligencia arról, hogy hol tart a digitalizáció Magyarországon a kis- és középvállalkozásoknál. Íme: