Így lehet amerikai ügyfeleket elérni egyetlen budapesti óriásplakáttal

forrás: Prím Online, 2017. október 11. 10:48

A Netlife olyan óriásplakátot tett ki a Graphisoft Parknál, amelyen egy többlépcsős rejtvény volt látható. Több sem kellett az IT szakemberek kíváncsiságánál, és a fénykép máris vírusként terjedt az interneten, hogy ki tudja megoldani a feladványt? Érdekes módon a legelső megfejtő egy Egyesült Államokbeli fiatalember volt, aki a 9GAG-en találkozott a fejtörővel, és ezzel meghívást nyert a cég budapesti irodájába egy pókerpartira.

Az emberi kíváncsiság valamint a tudásvágy kéz a kézben járnak, és legnagyobb szerencsénkre nem ismernek határokat. Ennek a belső késztetésnek köszönheti az emberiség, hogy a bolygónkat csaknem teljes egészében feltérképeztük, és ugyanerre készülvén próbálgatjuk metaforisztikus szárnycsapásainkat a világűrben.

 

Azonban ez a kíváncsiság ismert tény a pszichológusok és marketing szakemberek számára is, amire előszeretettel építenek bizonyos típusú reklámkoncepcióknál. Egy ilyen kampányra hozott kiváló példát egy magyar informatikai vállalat, a Netlife.

 

A cég sokáig dolgozott egy megoldható, ám kellően nehéz, többlépcsős rejtvény kiötlésén, aminek első feladatát óriásplakátként hozták nyilvánosságra. A hirdetés egyetlen helyen jelent meg, mégpedig a magyarországi informatika egyik legnagyobb gyújtópontjában, a Graphisoft Parkban. A helyszínválasztás nem volt véletlen, hisz ahhoz, hogy minden feladatot meg tudjunk oldani, az általános műveltségen és logikán túl egy nagyon erős informatikai szaktudás is szükségeltetik.

 

 

Első feladat, azaz a „csapda”

Az első feladvány egy könnyű darab, amely inkább csak a figyelemfelkeltő szerepkört vállalta magára. Az óriásplakát, mint ahogy a képen is látszik, egy tíz darabos kirakóssal indít. Azok, akik lefotózták és otthon nekiláttak egy grafikai szoftverrel, hogy helyére illesszék az elemeket, gyors sikerélménnyel gazdagodhattak, ami csak tovább erősítette bennük az elköteleződést a rejtvény iránt.

 

Késztetést éreztek, hogyha már egy feladatot megoldottak, és ezt a minimális időt rááldozták, akkor tovább küzdjenek, és megtalálják a végső megoldást. Ekkor persze arról még semmit sem tudhattak, hogy mi lehet a nyeremény, ha egyáltalán van nyeremény. Egyszerűen a kíváncsiság, és ez a korábban emlegetett belső késztetés volt az, amely százakat késztetett gondolkodásra és előrehaladásra.

 

Ahol az emberek 99,9 százaléka elvérez

A kép kirakása után az óriásplakát instrukciókat és távlatokat is ad, ugyanis azt írja, hogyha a most megkapott talányt megoldjuk, az elvezet az utolsó feladathoz. Ismét az a fránya emberi pszichológia! Ki tudna ennek ellenállni, hisz már látszik is a vége a dolognak. Ám itt jön az arculcsapás, hisz ez már egy igencsak nehéz feladat. Ekkor még nincs szükség IT tudásra, egyszerű élettapasztalati logikával megoldható, de a próbálkozók döntő többsége már nem tudta abszolválni ezt a kihívást.

 

 

Mi lenne, ha ezen a ponton játszanánk kicsit? Itt van a kép. Kérlek kedves olvasó, gondolkozz rajta pár másodpercet, hogy szerinted mi lehet a megoldás. Ha nem megy, akkor persze segítünk.

 

 

Sikerült? Ha igen, akkor gratulálunk, mert benne vagy a legjobb 0,1 százalékban. Ha nem, akkor se keseredj el, mert kielégítjük a kíváncsiságodat: itt a megoldás. Ez még kevés infó lesz, de talán segít rávezetni, hogy az óriásplakát nem tartalmaz további feladatrészleteket. Így valószínűsíthető volt, hogy valamilyen redirect megoldás lesz a második feladat eredménye. Ez lehet akár egy telefonszám, GPS koordináta, e-mail cím, weblapcím, vagy hasonló, hogy ott megtaláljuk a kirakós utolsó darabkáját. Így tehát ennek megfelelő formátumot kell keresnünk. Ha jobban megnézzük a feliratot, akkor láthatjuk, hogy betűk, pontok, és egy bizonyos szimbólum szerepelnek benne. Leegyszerűsítve a látottakat: karakterek és pontok. Erősen emlékeztetve bennünket egy IP címre, ami pedig tökéletes formátum számunkra, hisz a mögött akár egy weblapot is találhatunk.

 

 

Viszont, ahogy írtuk: ez csak egy kis adalék. Ez még nem segített hozzá bennünket a megoldáshoz. Induljunk ki tehát a szimbólumból! A feladványt megosztó közösségi oldalakon (9GAG, Facebook, Twitter, Tumblr, Reddit, Gyakorikérdések) több fórumozó és hozzászóló is írta, hogy ismerős számukra ez a karakter, hogy látták már valahol, de nem tudják, hogy hol. Ennek oka az idő vasfoga lehet, ugyanis ez nem más, mint egy Voicemail ikon. Ilyen volt található a nyomógombos mobiltelefonok 1-es gombján. Ez pedig már el is vezetett bennünket a megoldáshoz, hogy hogyan lesznek a betűkből számok. A fiatalabb generációt leszámítva mindenki használta ezt a logikát a régebbi típusú készülékeken SMS íráskor, csak fordított megközelítésben. Ott a 7-es jelentette az S betűt, most viszont az S-t fogja helyettesíteni a 7-es szám.

 

A megfejtés tehát az alábbi IP cím volt: 78.131.58.181

 

 

Itt már csak az IT tudás segíthet

Ha ezt az IP címet (a kampány aktív heteiben) beütöttük a böngészőnkbe, akkor egy weboldalra érkeztünk, ahol egy szívélyes invitálásban volt részünk, hogy jussunk be a rendszerbe. Erre csak egy felhasználónév és egy jelszó kitöltő mező állt rendelkezésünkre. Ez volt az a pont, ahol a bejutott kis létszámú próbálkozók mély informatikai tudás nélkül elvéreztek, pedig egy minimális hackelési ismerettel meg lehetett volna ugrani a lécet. Egy sima SQL Injectionnel be lehetett jutni. Csak be kellett gépelni ezt:

a' OR 1=1 -- 

(fontos, hogy a két kötőjel után még egy szóközt is üssünk)

 

Ez voltaképp a Hacking legelső leckéjének tekinthető. Egy hasonlattal élve, olyan volt ez, mintha bezárnánk az ajtót, de benne hagyjuk a kulcsot.

 

A hős elnyeri méltó jutalmát

Ezután a próbákat kiállt illetőnek már csak fel kellett vennie magát (név és e-mail cím) egy MySQL táblába és itt a játék vége.

 

Innentől a Netlifenál volt a labda, ám ekkora nemzetközi hullámra talán ők sem számítottak, ugyanis meglepetésre az első megfejtő (ahogy már írtuk) egy amerikai programozó volt. Néhány e-mailváltást és videó hívást követően kezdett kialakulni egy invitálás. A cég szerette volna, hogy a rejtvényeik megfejtőjét személyesen is megismerjék, így minden útiköltséget állva meghívták őt egy pókerpartira a budapesti irodájukba, valamint szóba került a cég egyik amerikai ügyfelénél való közös együttműködés is.

 

Tanulság

Zárógondolat gyanánt beszéljünk kicsit arról, hogy mit is tanultunk ebből a történetből? Bátran kijelenthetjük azt, hogy egy relatíve kis vállalat, minimális ráfordítással (egyetlen óriásplakát a Graphisoft Parkban) is tud várakozáson felülit teljesíteni marketingtevékenységével, ha az alapötlet kreatív, és jól átgondolt. Van tehát élet az „akció” és a „mi termékünk a legjobb” kulcsszavas hirdetéseken, illetve az ilyen jellegű semmitmondó kampányokon túl. Legyetek kreatívak és a hirdetésetek önálló életre fog kelni, hogy „saját erejéből” olyan helyekre jusson el, amiért nem is fizettetek.

Kulcsszavak: informatika Netlife

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Sopronba érkezik az Avenged Sevenfold és Steve Aoki is

Valentin napján – immár hagyományosan – újabb világsztárokkal lepte meg közönségét a Telekom VOLT Fesztivál. Először áll hazai színpadra az amerikai szupersztár csapat, az Avenged Sevenfold, tucatnyi tortával és egy várhatóan gigantikus show-val tér vissza Sopronba az elektronikus zenei élet egyik igazán ikonikus alakja, Steve Aoki, érkezik a The Kills és az X Ambassadors.

2018. február 14. 18:31

Hogyan ünnepli a magyar a Valentin-napot?

A Valentin-nap körüli felhajtás hazánkban is évről évre egyre nagyobb méreteket ölt. Felmerül tehát a kérdés, hogy van-e már létjogosultsága nálunk is a „szerelem ünnepének”? És ha igen, az miről szól a leginkább? Az érzelmeink kimutatásáról, a közös romantikus programokról, a felfűtött testiségről vagy inkább csak egy újabb kereskedői „találmány” a pénzünk elköltésére? – Ezt a témát járta körbe a Bónusz Brigád és a GKI Digital közös kutatása, amely a Valentin-nap megítélése mellett az ünnephez fűződő szokásainkat is boncolgatta, nem mellőzve a szorosan ide köthető szexuális és párkapcsolati kérdéseket sem.

2018. február 14. 10:22

Új sorozat indul ma este a HBO-n

A producer, író Alan Ball - akinek nevéhez olyan alkotások köthetőek, mint az Amerikai szépség, a Banshee, a True Blood – Inni és élni hagyni, illetve a Sírhant művek című kultsorozat – visszatért az HBO-ra. 

2018. február 12. 14:57

Az idei InfoBál február 24-én nyitja meg kapuit

Negyedik alkalommal rendezik meg február 24-én az infokommunikációs szektor legelőkelőbb éves rendezvényét, az InfoBált. Az InterContinental Budapest szálloda báltermében este felhangzik a himnusz, és ezzel veszi kezdetét a szektor különleges társasági eseménye, ahol az innovatív iparág képviselői a konzervatív hagyományok szerinti formalitásokhoz igazodva farsangolnak.

2018. február 2. 08:02

"Utazás majomszokás!" animált matricagyűjtemény a Viberen

Az Utazómajom egyedülálló módon Viberre készített animált matricacsomaggal lepte meg a követőit. Az „Utazás majomszokás” néven publikált gyűjtemény részeként 25 egyedi hangulatkifejező kismajommal találkozhatunk!

2018. január 31. 09:31

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gyorsuló vágykeltők – Minden út a fogyasztáshoz vezet!

2018. február 8. 10:28

Stratégiai program indul a blokklánc és fintech fejlesztések ösztönzésére

2018. január 26. 15:12

E-kereskedelmi Körkép 2017

2017. december 28. 09:48

Fogyasztóvédelmi díjat kapott a UPC

2017. december 20. 09:27
cloudappsportal.com