Magyar Big Data cég száll be az éhezés elleni globális küzdelembe
A budapesti székhelyű Starschema Kft. adatelemzési és adatvizualizációs megoldásait alkalmazza az ENSZ világélelmezési szervezete, a WFP (World Food Programme). A két fél együttműködése többek között a krízishelyzetek előrejelzésére, a segélyszervezet pénzügyi eszközeinek hatékonyabb felhasználására és logisztika tevékenységének optimalizálására terjed ki. A magyar cég a társadalmi és globális felelősségvállalás jegyében ingyen bocsájtja a WFP rendelkezésére szaktudását.
A világon jelenleg több mint 800 millió ember számít alultápláltnak, és közel 20 millióra tehető azoknak a száma, akik az éhhalál szélén állnak – ez olvasható az ENSZ világélelmezési szervezetének legfrissebb jelentésében. A 2016-ban közel 6 milliárd dollár értékű támogatásból gazdálkodó WFP (World Food Programme) évente átlagosan 80 millió embert ér el humanitárius akcióival. Legfőbb célja, hogy 2030-ra teljesen felszámolja az éhezést a Földön.
Az 1961-ben alapított, római székhelyű szervezet világszerte több mint 80 országban rendelkezik irodával. A tevékenysége során keletkező, illetve ahhoz kötődő hatalmas adatmennyiség feldolgozása és hasznosítása érdekében korábban több esetben is alkalmazott big data technológiákat. A pozitív tapasztalatokra támaszkodva a WFP ez évben nagyszabású munkába kezdett, hogy digitális alapokra helyezze működését. A terv megvalósításához szakmai partnereket keresett, ezek egyike a budapesti székhelyű Starschema Kft.
A segélyszervezet és a magyar cég 2017 szeptemberében kötött együttműködési megállapodást. A Starschema, amelynek ügyfelei között olyan nevek találhatók, mint a Facebook, az Apple vagy a Netflix, egy úgynevezett Big Data Lake létrehozásával elsősorban abban nyújt segítséget, hogy a rendelkezésre álló összes adatot egy helyre koncentrálja, és modern adatelemzési eszközöket biztosít ezek feldolgozásához (data driven culture establishment). A cég ezzel a megoldásával nyerte el az NGM 2016. évi Informatikai Innovációs Díját.
Az együttműködés több területet is érint. A bevezetett módszerek a jövőben lehetővé teszik a különböző okokból (pl. időjárás, járványok, katasztrófák) bekövetkező élelmezési vagy egészségügyi krízishelyzetek előrejelzését. Mivel a szervezetnek több ezer járműve és szállítóeszköze van, az adatok elemzése a WFP logisztikai tevékenységének támogatásánál is óriási segítséget jelent. A digitális alapokra helyezett működés emellett az adományok elosztása és a futó humanitárius programok finanszírozása terén is komoly hatékonyságjavulást hozhat.
A big data technológiák alkalmazása a felsoroltakon kívül mélyebb összefüggések feltárására is lehetőséget ad. Erre lehet példa a szervezet által adományozott, élelmiszerek és meghatározott termékek vásárlására használható bankkártyák tranzakcióinak elemzése, ami értékes visszajelzést adhat arra vonatkozóan, hogy az adományok valóban a kitűzött céloknak megfelelően hasznosulnak e. Egy másik példa a gyermekétkeztetés és a társadalmi mobilitás kapcsolatának vizsgálata lehet. Itt a fő vizsgálati szempont az, hogy a WFP által ingyenesen nyújtott iskolai étkezés mennyire ösztönzi a gyermekeket arra, hogy bejárjanak a tanórákra, illetve az, hogy ez milyen hatással van az ő és családjuk későbbi boldogulására.
Földi Tamás, a Starschema ügyvezetője szerint az együttműködés új fejezetet jelent a cég életében: „A WPF-vel közös munka a társadalmi felelősségvállalás egy olyan új megnyilvánulása a részünkről, amikor anyagi támogatás helyett a saját szaktudásunkat rendeljük egy ügyhöz. A legnagyobb értéket ugyanis úgy tudjuk teremteni, ha azt adjuk, amihez értünk. 2017-ben ez a legnagyobb ilyen jellegű projektünk, jövőre viszont hasonló szerepvállalásra készülünk az innovatív egészségügyi megoldások kifejlesztésében és elterjesztésében élen járó nemzetközi szervezet, a PATH programjaiban” – mondta Földi Tamás.
Kapcsolódó cikkek
- Big Data: a magyar vállalatok már a rajtnál lemaradhatnak
- A Big Data elemzések a szokásainkat vizsgálják, nem a személyes adatainkat gyűjtik
- Óriási informatikai fejlesztés a Waberer’s csoportnál
- Egy magyar adatmáguslány inforgrafikájával kampányol az UNICEF
- Továbbra is a leggyorsabban növekedő magyar big data vállalkozás
- Digitális átalakulás nyílt (a)lapokkal
- A közép-kelet-európai régió vállalatai a digitális átalakulás útjára lépnek
- Amerikában terjeszkedik a Starschema Kft.
- Újabb Fortune 500-as skalpokat gyűjtött be a budapesti IT-tanácsadó cég
- Mikor hívd fel az ügyfeleidet? – Ebben segít a mesterséges intelligencia
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését
Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.
Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel
Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.