Feleslegessé teszi az egyetemeket a technológia?

forrás: Prím Online, 2018. január 15. 15:26

Az idei év végére várhatóan már több millió ember munkáját felügyelik majd robot főnökök világszerte, a mai iskolások kétharmada pedig jelenleg még nem létező munkakörökben fog dolgozni a jövőben. Az egyetemeknek a nehezen automatizálható munkákhoz szükséges készségeket kell fejleszteniük, hogy versenyelőnyt biztosítsanak az embereknek a gépekkel szemben – hangzott el a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) TEDx eseményén.

A Dimensional Research kutatása szerint tavaly globálisan több információ keletkezett, mint az elmúlt 5000 évben összesen. A Világgazdasági Fórum (WEF) riportja pedig rámutat arra, hogy az általános iskolai tanulmányaikat most megkezdő gyerekek 65 százaléka felnőtt korában olyan munkakörben dolgozik majd, ami jelenleg nem is létezik. A diákokat ma még fel nem talált technológiák használatára, valamint még fel nem ismert problémák megoldására kellene sikerrel felkészíteniük az intézményeknek. Ezeknek a hallgatóknak az egyetemről kilépve egy teljesen új munkakörnyezetben kell majd bizonyítaniuk, mivel a Gartner előrejelzése alapján már idén akár 3 millió ember munkahelyi teljesítményét értékelhetik intelligens gépek.

 

„A technológiai fejlődés fizikailag ugyan nem szünteti meg az egyetemeket, tevékenységüket azonban újra kell gondolni. Az egyetemi oktatás fő pilléreit a szaktudás átadása, a készségfejlesztés és a közösség szervezés jelenti. A felsőoktatás ugyanakkor a jövőben nem határozhatja meg az alapvető szakmai ismereteket, az oktatóknak a tudományágak fokozatosan bővülő és változó területeit kell bemutatniuk a diákoknak, hogy közülük maguk választhassák ki az érdeklődésüknek megfelelőt. Az egyetemeknek gondolkodni kell megtanítaniuk a hallgatókat, újfajta látásmódot biztosítva, hogy fel tudjanak készülni az állandó változásra. Az oktatási intézményeknek fel kell vállalni, a hallgatóknak pedig el kell fogadni, hogy a tanulás nem ér véget a diploma megszerzésével” - hangsúlyozta Tóth Ágnes, a METU vezérigazgató-helyettese, A tudás almája című TEDx eseményen.

 

A WEF elemzése szerint 2020-ban a munkaerőpiaci érvényesüléshez nélkülözhetetlen készségek közé tartozik majd a komplex problémamegoldó képesség, a kognitív rugalmasság, a kreativitás, a csapatmunka, az érzelmi intelligencia és a kritikai gondolkodás. A McKinsey kutatása pedig kiemeli, hogy a legnehezebben automatizálható munkakörök közé tartozik az emberek irányítása, az oktatás, valamint a kreatív és kritikus gondolkodást igénylő feladatok.

 

Tóth Ágnes úgy véli, az egyetemeknek olyan inspiráló közösségi tereket kell biztosítaniuk, ahol oktatók és hallgatók sikeresen tudnak együttműködni, legyen az egy tanterem vagy egy kávézó. A tanulás akkor a leghatékonyabb, ha élményeket, érzéseket vált ki, ebben pedig a közösségnek, a személyes jelenlétnek van meghatározó szerepe. Az egyetemek létjogosultságát erősíti, hogy az online oktatás lemorzsolódási mutatója jóval magasabb, mint a személyes jelenléttel zajló képzéseké: a résztvevők 90 százaléka nem fejezi be a virtuális térben zajló kurzusokat.

 

A világszerte ismert, és számos globális kezdeményezést inspiráló TED-eseménysorozathoz kapcsolódva, a METU A tudás almája című fóruma a modern információs társadalom kihívásait, az információhoz és tudáshoz való viszonyunkat, valamint a jövő tervezhetőségének kérdéseit vizsgálta egy fél napos rendezvény keretében. Tóth Ágnes előadása online is megtekinthető a következő linken: https://www.youtube.com/watch?v=fmAHJhVoge4&feature=youtu.be

Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ingyenes matek távoktatás elsőtől az emelt szintű érettségiig, a Matek Oázistól

Ingyenes matematika távoktatási programot állított össze első osztálytól az emelt szintű érettségiig a Matek Oázis, az egyik legnépszerűbb digitális távoktatási portál. A szolgáltatás teljes körű felkészülést tesz lehetővé a legnehezebb témakörökből, az iskolai matematika távoktatás kiegészítéseként.

2020. március 30. 19:20

Mi lesz az OKJ-s képzésekkel a koronavírus idején?

A koronavírus okozta járványhelyzet a felnőttképzők életét is felborította. Az ikk.hu oldalon már olvasható egy ajánlás az intézményeknek az OKJ-s képzések megtartásáról. Emellett jelenleg is előkészítés alatt áll egy javaslat, mely iránymutatást ad a felnőttképzés szereplői számára.

2020. március 30. 13:55

Online feladatbankkal segíti az informatika érettségire készülő diákokat a Neumann Társaság

Internetes feladatbankkal segíti a Neumann Társaság és ELTE IK a programozás érettségire készülő diákok, illetve az őket felkészítő tanárok munkáját. A Mester.inf.elte.hu című honlap adatbázisa a 2005 és 2017 közötti összes közismereti emelt és szakmai programozás érettségi feladatot tartalmazza. Az oldalra a diákok hat különböző programnyelven feltölthetik a kódjukat, a szerver pedig automatikusan kiértékeli a munkájukat. A rendszerben a tanárok nyomon követhetik diákjaik tevékenységét.

2020. március 30. 09:21

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Hogyan legyenek a gyerekek és a tanárok biztonságban a digitális oktatás ideje alatt is?

2020. március 25. 10:43

Hasznos tippek, hogy előnyünkre fordítsuk a bezártságot!

2020. március 24. 16:55

Koronavírusos átverést azonosított az ESET

2020. március 18. 09:11

Javaslatcsomag szülőknek és pedagógusoknak a HiperSuli digitális tanáraitól

2020. március 15. 11:53
online sportfogadás