Felkészültek a KKV-k az online számlázásra?

forrás: Prím Online, 2018. február 21. 10:47

A mikro-, kis- és középvállalkozások egyre inkább nyitnak a digitális számlázási megoldások felé: e vállalkozások közel tizede jelenleg is online számlázóprogramot használ. A céges számlázási folyamatok újragondolásának aktualitást ad a NAV 2018. július 1-jétől bevezetésre kerülő online adatszolgáltatási kötelezettsége. A KKV szektor jelenlegi számlázási gyakorlatát, a NAV-kötelezettségre való felkészültségét járta körül az eNET Internetkutató és a Számlázz.hu közös, a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások körében végzett, hiánypótló kutatása.

A KKV szektor nyitott a digitális számlázási megoldásokra

Az eNET és a Számlázz.hu mikro-, kis- és középvállalkozások körében 2017 decemberében végzett reprezentatív felmérése alapján elmondható, hogy a digitális számlázási szolgáltatások igénybevétele tekintetében ez a szektor is felébredt Csipkerózsika-álmából.  

 

Adott vállalatméretben (a 250 fő alatti munkavállalói létszámú cégek esetében) a számlázás jellemzően nem napi szintű tevékenység: minden harmadik cégre igaz, hogy éves szinten nem állít ki ötvennél több számlát. És bár valóban a számlatömb használata a legelterjedtebb ebben a szegmensben, a kézi számlázás pozíciója gyengülni látszik: egyre több vállalkozás használ valamilyen számlázóprogramot - a kutatás tanúsága szerint a 250 főnél kisebb cégek fele.

 

Az igénybe vett számlázóprogramok közül pillanatnyilag a telepített szoftverek az elterjedtebbek - ezt a szektor 40%-a használja. Ugyanakkor, részben magyar fejlesztésnek köszönhetően, már elérhetőek olyan online számlázók is, melyek felhő alapú szolgáltatások, amik biztosítják, hogy használói bárhonnan, bármikor hozzáférhessenek a számlázási lehetőséghez és információkhoz. Az új technológia dinamikusan terjed, jelenleg a mikro-, kis- és középvállalkozások 8%-a intézi a számlázással kapcsolatos ügyeit online számlázóval. E számlázójukat jellemzően 2-3 éve használják. 

 

 

Az online adatszolgáltatás kihívása - közeleg 2018. július 1.

A számlázás a cégek számára olyan, mint a levegő: a mindennapokban körülvesz bennünket és teljesen egyértelmű, ugyanakkor, ha probléma merül fel vele kapcsolatban, az nagy bajt okozhat. A számlázás nem csak mennyiségi kérdés, nem csak azon múlik, milyen számlázási megoldást érdemes választani, hogy egy vállalkozásnak hány számlát kell kiállítania. Fontos, hogy jól, a jogszabályi követelményeknek megfelelően számlázzunk.

 

A felmérés szerint a 250 fő alatti vállalkozások 79%-a tud arról, hogy 2018. július 1-től bizonyos feltételek teljesülése esetén online adatszolgáltatás lesz szükséges a NAV felé. Az ennek való megfelelés kényszere azonban okozhat némi izgalmat a vállalkozások körében. Ha egy cég az online számlázóprogramok között keresgél, fontos, hogy a NAV-álló megoldásokat részesítse előnyben. A számlázási piacon többféle online számlázóprogram is megtalálható, melyek gyors, egyszerű, áttekinthető számlázási lehetőséget kínálnak. Ugyanakkor ezek a programok eltérőek lehetnek aszerint, hogy mennyire felhasználóbarát a kezelésük, milyen beépített lehetőségeket kínálnak, illetve milyen csomagokat és árakat nyújtanak. Az online számlázók többsége ingyenesen biztosítja számlázó szolgáltatását a vállalkozóknak (egyfajta alap csomagban), és csak a kényelmi szolgáltatásokért kell fizetnie azoknak, akik arra igényt tartanak. 

 

 

A számlázóprogramok közül a Számlázz.hu felhő alapú szolgáltatása az egyik legismertebb: az eNET kutatása szerint a szolgáltatás nevét minden második, adott vállalatméretbe tartozó cég képviselője ismeri, és egyben ez az egyik legelterjedtebb számlázó szolgáltatás is a hazai piacon.

 

“A 2018. júliusától bevezetendő NAV online számlázás sok hazai vállalkozás számára keserű pirulának tűnik. Egy NAV-álló online számlázóval ez egy könnyedén átugorható akadály – sőt inkább egyfajta dobbantó a digitálisan érett és sikeres vállalkozás felé. A vállalkozóknak fontos információ, hogy a jogszabályalkotó szerint a NAV felé történő online adatszolgáltatási kötelezettség elmaradásából fakadó szankciók a számlakibocsátót terhelik, és minden technikai és operatív feladatot a számlázószoftvernek kell elvégeznie. Jó hír a hazai vállalkozóknak, hogy már létezik erre alkalmas online számlázó“ – mondta Stygár László, a Számlázz.hu szolgáltatás-fejlesztési vezetője, társalapító-tulajdonosa.

 

Az online számlázó használata nem cégméret kérdése

A cégvezetőkkel történt interjúk tanúsága szerint a számlázók használata a kicsik és a nagyok életét egyaránt megkönnyíti: már évi néhány számlától nagy segítség, ha az online számlázó a begépelésre reagálva automatikusan felkínálja a partnercég pontos nevét, adatait, adószámát stb., nagyban csökkentve ezzel a hibák lehetőségét. A nagy számlamennyiséggel rendelkezőket ugyanakkor olyan funkciók segítik, mint a tömeges számlagenerálás, az autokassza (ami szinkronizálja a kiállított számlákat és a számlára beérkező banki utalásokat), vagy a számlázót használó cég más rendszereivel való integrálhatóság képessége. Nem függ tehát a kiállított számlamennyiségtől, hogy valakinek érdemes-e online számlázó használatára adni a fejét.

 

Akkor mégis mitől függ? Kik tartozhatnak az online számlázók célcsoportjába a kutatás alapján? 

  • Az online működés iránt nyitott, innovatív vállalkozások.
  • Akik nyitottak a számlázás folyamatait gyorsabbá és egyszerűbbé tévő digitális megoldások iránt.
  • Minden vállalkozás, ami egyszerűsíteni szeretné a számlázási folyamatait és az így felszabaduló időt és energiát inkább a vállalkozása építésébe fektetné.
  • A kicsik mellett azok is, akiknek magas a kiállított számlamennyisége, miközben nem akarnak a megnövekedett számlamennyiség miatt plusz munkaerőt felvenni – ilyenek lehetnek tipikusan a webáruházak.
  • Érdekében állhat a könyvelőknek is, akik a számlázás egyszerűsödésével felszabaduló munkaidejüket minőségi tanácsadói szolgáltatásba fordíthatják.
  • Azok, akik fontosnak tartják a transzparenciát – cégen belül és kívül egyaránt.

 

A jövő az elektronikus számláké

Az online számlázókkal elektronikus és papír alapú számlák egyaránt kiállíthatók. Az elektronikus számla Magyarországon viszonylag újnak számító számlázási mód, amelyet jelenleg a mikro- kis- és középvállalkozások közel nyolcada (12%) használ az eNET kutatása szerint; közülük 4% csak így számláz. A NAV kötelezettség előre láthatóan az elektronikus számlák részesedésének növekedését is magával hozza majd. 

 

Az online számlakiállítás tehát dinamikusan terjed, és folyamatosan nő az elektronikus számlák részesedése is. Az online vásárlásban egyre járatosabb magyar lakosság számára az, hogy elektronikus számlát kap, vásárlóként már teljesen megszokott. 

 

Mindezzel együtt, a kisebb cégek vezetői közül is egyre többekben fogalmazódik meg a gondolat, hogy érdemesebb lenne számlázásukat egy jól követhető, egyszerű, NAV-álló, és alapfunkcióit tekintve ingyenes vagy minimális költséggel bíró számlázóprogramra átterelni.

 

eNET Internetkutató

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.

2024. április 18. 09:59

Új korszak az elektromobilitásban

A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is. 

2024. április 17. 16:28

Mesterséges intelligenciával készítik össze az Unilever B2C webshopjának rendeléseit

Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége bővült és egy 14.500 négyzetméteres raktári terület kezelése mellett immár az Unishop raktárlogisztikai és fullfilment kiszolgálását is végzi. 

2024. április 17. 14:50

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09