A Fujitsu kutatása szerint átlagosan 330 ezer euró veszteséget okoztak a kiskereskedelmi cégeknek a bukott digitalizálási projektek
A digitális átalakulás előrehaladott folyamat a kiskereskedelemben, de miközben saját bevallása szerint a kiskereskedelmi szervezetek 93%-a rendelkezik világosan meghatározott digitális stratégiával, az ágazat nem jeleskedik a tényleges eredményekkel járó projektek végrehajtásában – állapította meg a Fujitsu „A digitális átalakulás kulcstényezői” (The Digital Transformation PACT) című globális kutatása.
A Fujitsu kutatásában 189 kiskereskedelmi szektorban működő cégvezető vett részt. A kutatás része volt annak a tágabb felmérésnek, amelynek keretében azt vizsgálták, milyen percepciókkal rendelkezik 1625 vezető a sikeres digitális átalakulás négy fő sikertényezőjéről – emberek, intézkedések, együttműködés és technológia (angol betűszóval PACT). A kutatásból kiderült, hogy a kudarctól való félelem komolyan hátráltatja a kiskereskedelmi vállalatok digitális átalakulását: 70% számolt be a félelem miatti lassulásról. A megkérdezettek egyötödénél (19%) volt legalább egy meghiúsult digitalizálási projekt az utóbbi két évben, átlagosan 337 381 euró költséggel. Ezenkívül a résztvevő kiskereskedők közel egynegyede (23%) törölt digitális projekteket, 182 321 euró átlagos veszteséggel.
E negatívumok ellenére a kiskereskedők többsége pénzügyi megtérülést és operatív előnyöket vár a digitalizálási projektektől a következő másfél évben. Az optimista várakozással összhangban, a túlnyomó többség (86%) úgy véli, hogy szervezeténél már jelen van az innováció kultúrája. 34% szerint a folyamatok és a viselkedési minták a legfontosabbak a digitális stratégia megvalósítása szempontjából, míg 24% úgy gondolja, hogy az emberek jelentik a fő sikertényezőt.
A kiskereskedelmi ágazatban általános a digitális készségek hiánya
Több fontos területen is komoly fejlődésre van szükség. A kiskereskedelmi cégek 71%-a számol be a digitális készségek egyértelmű hiányáról szervezeténél. 69% aggódik amiatt, hogy az átalakulás során túl nagy figyelmet fordítanak a technológiai változásra, a szükséges készségeket, folyamatokat és viselkedési mintákat pedig elhanyagolják. Miközben a kutatásban részt vevők közel fele vásárol IoT-rendszereket, 73%-uknak kétségei vannak afelől, hogy vajon képesek lesznek-e alkalmazkodni az új digitális technológiák, köztük például a mesterséges intelligencia támasztotta követelményekhez.
Sok kiskereskedelmi vállalat már hozzáfogott a hiányosságok megszüntetéséhez. 87% intézkedett a digitális készségek és szakértelem hozzáférésének javítása érdekében, és kezdett kialakítani e célból együttműködést külső technológiai szakértőkkel, ügyfelekkel és start-upokkal. Más iparágakkal összehasonlítva a kiskereskedelmi vállalatok vonakodnak a leginkább attól, hogy közös (co-creation) projekteket indítsanak partnereikkel a digitális innováció terén. Mintegy felük nem hajlandó erre, ami később hátrányos helyzetbe hozhatja őket.
„A digitális változások komoly hatást gyakorolnak a kiskereskedelmi működésre, és a felismerhetetlenségig átalakítják a versenykörnyezetet. Sok szervezet számára nagy kihívást jelent az ügyféligények és a piaci dinamika egyidejű követése, és ezt a kihívást csak újszerű gondolkodásmód elsajátításával tudják legyőzni. A digitális átalakulás sikere jóval többön múlik a technológiánál. A megfelelő eszközök persze nélkülözhetetlenek, de csak a megfelelő készségek és partnerek mellett. Ha a kiskereskedők sikerrel akarnak járni, és szeretnék digitalizálni működésüket, meg kell találniuk a négy kulcstényező helyes egyensúlyát” – nyilatkozta Richard Clarke, a Fujitsu kiskereskedelmi ügyfelekért felelős globális üzletágának igazgatója.
A digitalizálás érinti a folyamatokat, az árbevételt és az üzleti modelleket
A kutatási eredmények alapján a kiskereskedelmi vállalatok 35%-a már valósított meg digitális projektet, további 38%-nál pedig jelenleg van folyamatban ilyen kezdeményezés. A megkérdezettek több mint fele (54%) digitalizálja a meglévő üzleti folyamatokat és funkciókat. A minta egyharmada (31%) esetében a digitális átalakulás a szervezet üzleti modelljének és árbevétel-szerkezetének átalakításával jár, míg 58% hoz létre új digitális üzleti folyamatokat. Az árnyék IT azonban továbbra is problémát jelent – 70% érzi úgy, hogy szervezete bizonyos része csak árnyékprojektek keretében képes érdemi innovációt végrehajtani.
Az ügyfelek hajtják a digitális átalakulás motorját
Nem meglepő, hogy a kiskereskedelmi cégek kétharmadánál (66%) elsősorban az ügyfelek hajtják a digitális átalakulás motorját. 91% esetében jelentkezik elvárásként az ügyfelek részéről a digitálisabb működés, míg 69% véli úgy, hogy a digitális átalakulás élénkíti a versenyt. A digitalizálódás jobban felrázza a kiskereskedelmet más ágazatokhoz képest. A megkérdezettek 75%-a ért egyet azzal az állítással, hogy lehetetlen előre jelezni, kik lesznek a versenytársai tíz év múlva. 86% pedig úgy gondolja, hogy a változásra való képesség kulcsfontosságú lesz a vállalat túlélése szempontjából a következő öt évben.
Kapcsolódó cikkek
- A tudatosság hiánya okozza az egyik legnagyobb veszélyt a vállalkozások számára
- A nemek közötti egyenlőség megteremtéséhez megfelelő vállalati kultúrára van szükség
- A webáruházak körében az online marketing az abszolút győztes
- A netezők digitális trendekkel kapcsolatos elképzelései
- 1,2 milliárd euró felett a hazai online kiskereskedelem
- Felkészültek a KKV-k az online számlázásra?
- A Fujitsu bemutatja a kvantumalapú számítástechnika legújabb vívmányait
- A Fujitsu Lifebook U938 támogatja a PalmSecure hitelesítési rendszert
- Az ügyfélélményt sem hagyja érintetlenül a munkaerőhiány
- Hogyan ünnepli a magyar a Valentin-napot?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új korszak az elektromobilitásban
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is.
Mesterséges intelligenciával készítik össze az Unilever B2C webshopjának rendeléseit
Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége bővült és egy 14.500 négyzetméteres raktári terület kezelése mellett immár az Unishop raktárlogisztikai és fullfilment kiszolgálását is végzi.
Terjednek az alacsony kódú technológiák
Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges elbocsátásokról és a szakértők máris a vészharangokat kongatták. A fordulatot a legtöbben a mesterséges intelligencia számlájára írják, ugyanakkor egyre nagyobb szeletet hasítanak a piacból a low-code platformok is. Ezekkel minimális kézi kódolással fejleszthetünk gyorsan és hatékonyan, miközben rugalmasan alkalmazkodhatunk a változó igényekhez és egyszerűen hangolhatjuk össze az üzleti és technológiai szempontokat.