2018-ban is rekordot dönthetnek a napelemes rendszerek Magyarországon

forrás: Prím Online, 2018. október 25. 13:51

A Magyar Energetikai és Közmű-Szabályozási Hivatal adatai szerint a háztartási méretű kiserőművek (50KW alatt, HMKE) beépített teljesítőképessége 2017 végére elérte a 241,4 megawattot, ami a 2016 végi állapothoz képest 46%-os növekedést takar. 

A csökkenő költségek és a megújuló energiák, ezen belül legfőképpen a napenergia iránti egyre jelentősebb érdeklődés is hajtja a piacot, de az uniós támogatások nélkül nem lenne kimagasló a növekedés. A hektikus beruházási támogatások mellett egyre határozottabb szerepet kapnak a lakosság saját erős és kedvezményes hiteles beruházásai. - áll a MANAP Iparági Egyesület legfrissebb tájékoztatójában.

 

2017-ben tovább folytatódott a megújuló energiák térnyerése: a háztartási méretű kiserőművek összesített kapacitása egy év alatt 75.9 megawattal 241,4 megawattra emelkedett, ami 46%-os növekedés. Ezen belül is a napenergiát hasznosító rendszerek uralták a bővülést, hiszen az új villamoshálózatba bekötött berendezés összteljesítmény 99,4%-ának a nap az energiaforrása. A Magyar Energetikai és Közmű-Szabályozási Hivatal elemzése szerint a HMKE-k számának és kapacitásának tavalyi növekedése illeszkedik az előző évek trendjéhez, miszerint évről évre jelentős mértékű emelkedés figyelhető meg ezen a területen.

 

„Sejtettük, hogy jelentős lesz a bővülés, de még több berendezés épült, mint gondoltuk, ráadásul – tagvállalataink tapasztalatai alapján is – úgy látjuk, hogy 2018-ban újabb rekord dőlhet meg, hiszen az első negyedéves adatok több, mint kétszer akkora új kapacitást mutattak, mint 2017-ben, ebben pedig az uniós források játszották a fő szerepet, de a lakossági szegmens is erősen növekszik.” – nyilatkozta Szolnoki Ádám, a magyar napelemes iparág szereplőit tömörítő MANAP Iparági Egyesület elnöke.

 

„Ráadásul, ami igazán üdvözítő és a piac érését jelzi, hogy jelentősebb beruházási támogatási konstrukció nélkül tudott jelentősen növekedni a legkisebb, 10 kW alatti rendszerek új kiépítése, a 2016-os 20 MW-ról kb. 34 MW-ra. Ez azért jelentős, mert a szaldó elszámolással (egy ún. „ad-vesz” mérő órával a hálózatból vételezett energia mennyiségéből levonható a hálózatba betáplált energia mennyisége) már külön beruházási támogatás nélkül is egyre vonzóbb beruházás a lakosság körében, amit a kedvezményes hitelek tudnak még segíteni. Ad-hoc beruházási támogatásokkal ugyanakkor inkább gátolni lehet a terjedést, ahogy arra a 2016-os stagnálás is rámutatott.” – tette hozzá Szolnoki Ádám.

 

A 10 kW feletti rendszerek bővüléséhez kapcsolódóan továbbra is megfigyelhető, hogy cégek, önkormányzatok, intézmények szinte kizárólag az uniós források segítségével ruháznak be. Ez a szegmens ennek köszönhetően igencsak hektikus, az új kapacitás 2015-ös 38 MW után 2016-ban csak 16,5MW volt mindössze, viszont 2017-ben ismét jelentősen bővült (41 MW-ra) - az EU források újbóli elérhetőségének megfelelően.

 

Ahogyan a MANAP elnöke rámutatott, fontos még hangsúlyozni, hogy az eltérő adattartalom miatt a MEKH-jelentés szerint a negyedéves HMKE-adatok összege nem tekinthető az év végi állapotnak, a pontos információt a HMKE-k teljes, év végi beépített teljesítményéről az éves összefoglaló adja, ami sajnos idén meglehetősen későn készült el.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Gartner értékelte a Samsung KNOX 3.2 platformját

Samsung KNOX mobil biztonsági megoldása, amely számos készüléken előre telepítve megtalálható, sorozatban negyedik alkalommal kapott kiváló értékelést a Gartner[1] „Mobil Operációs Rendszerek és Készülékbiztonság: Platformok összehasonlítása[2]” című jelentésében. A Samsung Knox 3.2-t 30-ból 27 kategóriában „Erősnek” ítélték, továbbá az egyetlen gyártó a piacon, amely megkapta minden vállalati biztonsági kategóriában ezt a kiváló minősítést.

2019. június 17. 10:01

Megnyugodhatnak a call centeresek: munkájukat egyelőre nem veszélyeztetik a robotok

Tektonikus erejű változásokat hozott a digitalizáció a vállalatok ügyfélszolgálati működésébe, hiszen míg korábban néhány csatornán – telefonon, vagy e-mail-ben zajlott az ügyfelek és a cégek közötti kommunikáció, addig mára az eszközök száma szinte végeláthatatlan. Statisztikák szerint azonban a különböző elektronikus ügyfélszolgálati megoldásokat – például közösségi média, chatbot, SMS - használók 41 százalékának telefonon is kapcsolatba kell lépnie a vállalattal az ügyintézés során. Bortnyák Adorján, a Geomant ügyvezető partnere szerint a jövőt a különböző csatornák közötti átjárás, ugrálás, és nem a gépek uralma jelenti. 

2019. június 17. 08:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kiskereskedelemben

2019. június 4. 11:26

GKI e-TOPLISTA: Magyarország legnagyobb forgalmú webáruházai

2019. május 28. 12:05

A Vodafone bemutatta, mire képes Budapest első állandó 5G bázisállomása

2019. május 23. 15:50

Magyarország első állandó, élő 5G bázisállomását indította el a Vodafone Zalaegerszegen

2019. május 20. 11:20
online sportfogadás