A klímaváltozás megváltoztatta az internetes keresési és vásárlási szokásokat

forrás: Prím Online, 2018. november 1. 08:39

Az időjárás tartós változása mérhetően kihat az online vásárlási szokásokra is. A vállalkozásoknak fel kell ismerni a jeleket, és alkalmazkodniuk kell a klímaváltozáshoz.

Számos termék, szolgáltatás esetében a kereslet együtt mozog a hőmérő higanyszálával. Tipikusan ilyen a klímaberendezés, a medence vagy éppen a téli autógumi. Az ehhez hasonló termékek iránt kiugróan megnő a kereslet, amint a hőmérő szélsőséges értéket mutat. 

 

Fotó: GrowwwDigital.com

„Ebben még nincs is semmi különös. Azonban, ha összehasonlítjuk az elmúlt évek keresési adatait, akkor látható, hogy az időjárás megváltozása megváltoztatta az internetes keresési és vásárlási szokásokat. Szépen lassan eltolódnak a vásárlási szezonok” - mondta Szabó László, a Growww Digital online növekedési szakértője. 

 

A változás a legszemléletesebben a téli autógumi keresések alakulásán érhető tetten. A téli guminak akkor van csúcsszezonja, ha tartósan hidegre fordul az idő. Ez pedig évről évre egyre későbbre tolódik.

 

1. ábra: a téligumi Google keresési csúcsának alakulása 2009 és 2017 között

 

A Google Trends keresési adatai alapján látható, hogy míg 2009-ben és 2010-ben a 41. héten volt a keresési csúcs, addig az elmúlt két évben ez a 45. hétre tolódott (1. ábra). Vagyis 2017-ben csaknem egy teljes hónappal később indult a szezon, mint 2009-ben. Érdekességként: ha ezt a változást összevetjük az országos évi középhőmérsékletek alakulásával (2. ábra), hasonló tendencia látható.

 

2. ábra: Az országos évi középhőmérsékletek 1901 és 2017 között
(Forrás: https://www.met.hu/eghajlat/magyarorszag_eghajlata/eghajlati_visszatekinto/elmult_evek_idojarasa/)

 

Szabó László szerint ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy éppen ennyivel később kell hirdetni az interneten. Ha hidegben vesznek téli autógumit az emberek, akkor hidegben kell reklámozni is. A nem megfelelő időzítés azt jelenti, hogy idejekorán ellőjük a puskaport. Ezért napi szinten figyelni kell az időjárást, és amint leesik a hőmérséklet, a hirdetéseket is ennek megfelelően kell optimalizálni.

 

A változás lassú és láthatatlan

A téli gumi piacéhoz hasonló változás lassan megy végbe; eleinte többnyire észrevétlen, vagy nem tűnik jelentősnek. A változás számos piacra kihatással lehet: a turizmusra, a kereskedelemre vagy éppen az építőiparra. Aki időben reagál, jelentős piaci előnyhöz juthat.

 

Ezért a vállalatoknak érdemes megnézni, hogy van-e olyan terméke vagy szolgáltatása, amire mérhetően kihat a klímaváltozás, például a szezon eltolódásával. Ezt a tendenciát a felhasználók internetes keresései, valamint a vásárlási és piaci információk - például a konkurencia hirdetéseinek, szezonális akcióinak - elemzése pontosan jelzik. Csak olvasni kell a jelekből. Ha a változás tetten érhető, akkor változtatni kell az értékesítési és a hirdetési stratégián.

 

Az online növekedési szakértő szerint ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a példában említett téli autógumik piacán egy jó ajánlatot kombinálva a várható - hideg - időjárással, optimalizáltan lehet megjelenni a keresőben hirdetésként, maximalizálva a hatékonyságot. Nincs elpazarolt költség, akkor fut a hirdetés, amikor a vevők keresni fognak. Ráadásul mindezt automatizálni is lehet.

 

Bízd a munkát a mesterséges intelligenciára

Már léteznek olyan automatizált hirdetéskezelő megoldások, amelyek az időjárás-előrejelzés alapján módosítják a hirdetéseket. Ilyen például a Growww Digital által fejlesztett ROIminer szoftver is. 

 

Persze mindez kézi irányítással is működtethető. Lehet figyelni az időjárás-előrejelzéseket és bekapcsolni a hirdetést a megfelelő időben, azonban hosszú távon mindenképpen hatékonyabb automatizálni a folyamatot.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Elfogadhatatlannak tartja az 1000 forintos órabért a diákmunkások többsége

A fiatalok nagyjából fele az év közbeni lakhatási költségekre teszi félre a diákmunkából származó jövedelmét, 40 százalékuk pedig külföldön is kipróbálná magát a nyáron, többek közt ez derült ki a MISZ Műegyetemi Iskolaszövetkezet és a Műegyetemi Hallgatói Kft. munkatársai által készített felmérésből. A kutatás során arra is rákérdeztek a résztvevőknél, hogy milyen elvárásokkal rendelkeznek, de külön kitértek az önkéntes munkavállalásra is és a feketemunka megítélésére is.

2022. július 6. 17:20

Egyedülálló zöld dobásra készül a MATE az idei EFOTT fesztiválon

Az EFOTT fesztiválon keletkező, biológiai úton bontható hulladékok szelektív gyűjtését, helyszíni előkezelését, valamint további komposztálását is megszervezi a házigazda Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE). Ezzel az ott keletkező összes biohulladék esetében sikerrel zárul a biológiai körforgás, amire még egyetlen hazai fesztiválon sem volt példa.

2022. július 6. 15:43

Európa legjobbjai között a Growww Digital

Elnyerte a Google CSS Premium Partner minősítését a hazai fejlesztésű ROIshopper, a Growww Digital árösszehasonlító szolgáltatása.

2022. július 6. 14:06

Ipari szimulációs szoftver segítheti az elektromobilitási kutatásokat

A villamos gépekkel és az elektrodinamikával kapcsolatos munkákban használható, rendkívül korszerű ipari szimulációs szoftverről tartott ingyenes konferenciának és képzésnek adott helyet az elektromos járművekkel kapcsolatos kutatásokban is egyre meghatározóbb szerepet betöltő Széchenyi István Egyetem. A rendezvényen az intézmény kutatói, valamint partnercégek munkatársai fejlesztették tudásukat.

2022. július 6. 12:41

Az E.ON lesz a BakerStreet irodák első bérlője

Az E.ON Hungária Csoport az ATENOR által fejlesztett BakerStreet-be helyezi át budapesti központját. Az E.ON 2024 második negyedévében költözik majd be új, összesen 16 200 m²-es székházába, mely a BakerStreet iroda campus első fázisában valósul meg. 

2022. július 6. 11:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új vezető a Microsoft Magyarország élén

2022. július 1. 11:16

A hatás mechanizmusát keresik az IVSZ MENTA 2022 előadói

2022. június 30. 12:40

Az ESET új, hálózati szintű megoldást kínál a távközlési és internetszolgáltatók számára

2022. június 23. 11:24

A raktár nélküli webshopoké a jövő

2022. június 19. 13:24