Hat szempont, amit mérlegelnünk kell egy lízingcég kiválasztásakor

forrás: Prím Online, 2018. november 9. 08:34

Egyre több kkv él a hagyományos lízingelés és a tartós bérlés lehetőségével, hiszen gyakran olcsóbb, egyszerűbb és hatékonyabb megoldás, mint a beruházás. Persze sokan ebből megállnak a látszólag kedvező árnál, holott van még pár igen jelentős összetevő, amit figyelembe kell venni.

Az elmúlt évek lízingpiaci növekedése figyelemre méltó Európában és hazánkban is. Szakértők szerint ez a tendencia folytatódik a következő években is. Ezért érdemes áttekinteni, hogy mik a lízingcég választás buktatói és lehetőségei az elsőre vonzónak tűnő ajánlatok és a konstrukciók hibáinak elkerülése érdekében. Elvégre a biztosítások esetében is körültekintően választunk partnert, miért lenne más a helyzet ebben az esetben? Egy nem túl alaposan átgondolt opció lassú jóváhagyást, a bérbeadó teljesítési képtelenségét, rejtett díjakat vagy rosszabb bérleti feltételeket eredményezhet. A legjobb bérleti megállapodás biztosítása érdekében tehát elő kell minősítenünk az ajánlattévő lízingcégeket. Amikor lízingről beszélünk, akkor most elsősorban az operatív lízinget (tartós bérlet) értjük alatta, de az összehasonlításban érintőlegesen megjelenik a többi konstrukció szerepe is, hiszen az első lépés az, hogy eldöntsük, a hagyományos vagy az operatív lízing előnyösebb cégünknek.

 

Az igényeinkből ne adjunk le!

Mik lehetnek azok az alapelvek, amelyeket érdemes figyelembe vennünk? Az első szempont mindenképpen a rugalmasság. Míg a nagy, jellemzően bankok, vagy pénzügyi és iparvállalatok kezében lévő lízingcégek kétségkívül nagy szakértelemmel és olcsóbban dolgoznak, mint a kkv-k ellátására specializálódott társaságok, azonban ezzel egyidejűleg nem rajonganak a túlzottan egyedi elképzelésekért, igényekért. Igaz ez akár egy nagyobb értékű, egyedi konfigurációval bíró személyautóra, de egy olyan kisebb értékű gyártó- vagy informatikai eszközre is, ami csak az adott felhasználó számára jelent értéket, ezért később a lízingcégnek is nehezebb lesz értékesíteni. Fontos tehát megtalálni azokat a speciális lízingcégeket, akik akár egyedi eszközre, adott beruházás méretre, adott ügyféltípusra vagy szegmensre specializálódtak.

 

Mérlegelni kell!

“A fentieket csak megerősíteni tudom, ugyanis gyakran találkozom egyedi kérésekkel, igényekkel a lízingkonstrukciók során” – mondta el Székely Balázs, a Rentasystem ügyvezető igazgatója. Szerinte ilyenkor az ügyfélnek azt kell megértenie, hogy bár a refinanszírozás miatt egy nagyobb lízingcég lehet, hogy egy-két százalékkal alacsonyabb kamaton tud dolgozni, de egy kkv-kre specializált vállalat teljes folyamata akár sokkal gyorsabb is lehet az elbírálástól a tranzakció lebonyolításáig.  Ezek a cégek akár teljesen egyedi autó vagy gép beszerzését is tudják kezelni, és az árkülönbség akár csak néhány tízezer forint lesz. A saját bőrünkön tapasztaljuk, mekkora értéket jelentenek ezek a tényezők az ügyfeleink számára.

 

A megfelelő lízingcég kiválasztása megéri az erőfeszítést. A helyes folyamattal nem pazaroljuk el az időnket a számunkra nem megfelelő partnerekre. Nézzük is meg, melyek a legfontosabb szempontok a lízingcég választás során, és csak utána kötelezzük el magunkat.

 

1. Klasszikus lízing vagy operatív (tartós bérlet) - a pénzügyi lízingnél a lízingelt eszköz a mérlegben szerepel, az operatív lízing a mérlegen kívüli finanszírozást teszi lehetővé. Az eszközök ilyenkor nem hosszú lejáratú kötelezettségként szerepelnek, és ez javítja az adósságszolgálati mutatót. Emellett nem terheli a hitelképességet, és ÁFA visszaigénylés is lehetséges. Ezért is tör gyorsan előre a tartós bérlet.

 

2. Egyedi igények - amit szeretnénk, az egy itthon nem elérhető, egyedi beszerzést igénylő jármű vagy pedig tömegigényt elégít ki, és akciós járművekből válogassunk. Előbbi esetben egy rugalmas kkv-finanszírozó cég a jó választás, utóbbi esetben már szélesebb a cégpaletta, de itt is érdemes megnézni, hogy milyen az adott cég szolgáltatási palettája, milyen extrákat nyújt, amire szükségünk lehet egyszer. 

 

3. Hosszú távú potenciál - csak egy szakterület (pl. autók) vagy akár komplexebb igények (autó, IT, gépek) is szerepelhetnek cégünk jövőbeni tervei között. Ha csak egy termékkör érdekes, az leegyszerűsíti a keresést, mert sok cég kínál például autó operatív lízing szolgáltatást. A cégek többsége általában egy vagy esetenként két termékkört finanszíroz. Ezért, ha a jövőben várható, hogy IT-eszközöket, gépeket, berendezéseket és autót is be kíván szerezni a cég, vagy akár energetikai fejlesztéseket valósítana meg, akkor már eléggé leszűkül azok köre, akik ezt tartós bérletben is nyújtani képesek, így érdemes ezeket a cégeket választani, hiszen ezzel hosszabb távú partnerség és jobb árak is járhatnak.

 

4. A cég reputációja, értékelése, ügyfelek véleménye, arculatának minősége - aki ad magára, az az üzletére is ad majd. Nézzük meg azt is, milyen értékeléseket kapott a közösségi médiában vagy akár a Google-on. Ha ennek értéke 4 alatt található, akkor többször is érdemes meggondolni, hogy kihez forduljunk. Ha 4,4-4-5 körül alakul ez az érték, akkor egyfajta garanciánk van rá, hogy nagy baj nem történhet velünk.

 

5. A válaszadás gyorsasága, a folyamatok olajozottsága - Fontos mérőszám, hogy a kapcsolatfelvételi folyamat milyen, milyen gyorsan veszik fel a telefont, milyen gyorsan reagálnak egy-egy levélre vagy visszahívás kérésre, milyen gyorsan érkezik az ajánlat, az hogy néz ki, érthető és esztétikus-e. Érződik, hogy profi a szervezet és sok ügyletet lebonyolított már avagy sem.

 

6. Ár/érték arány - És természetesen ez a végső mérce. Megérhet-e egy kicsit több pénzt egy profi és rugalmas szolgáltató, vagy az a havi pár ezer forint is számít? Kivel és kikkel kell majd kapcsolatban lennem a bérleti folyamat közben a következő 3-4-5 évben? Lehet-e még bérleti szándékom más termékkörben? Létezik majd az adott cég 3 év múlva is? Van-e olyan egyedi igényem, ami azért megér egy kis felárat nekem (pl teljesen egyedi autó beszerzése). 

 

Ha mindezek alapján se tudjuk eldönteni, akkor meg hallgassunk a megérzésünkre :).

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Black Friday 2018 Magyarországon – miről árulkodnak a számok?

Az idei év legnagyobb vásárlási akcióját – a Black Fridayt – megelőzően, a Picodi.com elemzői kérdőíves kutatást végeztek a magyarok között. A felmérés eredménye előrevetíti, nagyjából mire számíthatunk az idei Black Friday akció idején. 

2018. november 17. 12:32

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Windows 10 Professional olcsón és ingyenes kézbesítéssel

2018. november 8. 16:27

eTrends Monitor: a készpénzmentes fizetés már népszerűbb a netezők körében

2018. október 8. 10:12

Videót vetít, kezet fog, ölel, táncol a robot

2018. szeptember 21. 14:07

Mely területeken jelenti a fejlődés motorját a nyílt forráskód

2018. szeptember 19. 14:18
cloudappsportal.com