Digitális karácsony: hagyományos tartalom új keretben

forrás: Prím Online, 2018. december 10. 10:01

Karácsonykor mindenki arra vágyik, hogy az ünnep, az együttlét minden családtag számára örömteli élményeket nyújtson. Kimondottan erősek a karácsony hagyományos elemei, ugyanakkor, a távollévő családtagok bevonása az ünnepbe, az együttlét alatt a közös filmnézés, zenehallgatás, és részben már a közös játék is egyre inkább megoldható digitális eszközök segítségével. Mennyire jellemző a közös digitális időtöltés karácsonykor, és mennyire vesznek részt ebben a különböző generációk? Ezt vizsgálja az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” novemberi kutatásának második része.

 

Egyre inkább teret nyernek a digitális időtöltések és kapcsolattartás karácsonykor

Karácsonykor általában arra törekszünk, hogy együtt lehessünk a szeretteinkkel. A háromnapos karácsonyi ünnep során legalább pár órát szinte mindenki együtt tölt a vele nem együtt élő családtagjaival is. Ez idő alatt a hétköznapokhoz képest intenzívebben használjuk a digitális eszközöket is arra, hogy távol lévő családtagjainkat bevonjuk az ünneplésbe. Karácsonykor a netezők negyede videóhívással, videóchattel is igyekszik oldani a köztük és szeretteik közötti térbeli távolságot.

 

Hogyan telik az ünnep, hogyan varázsoljuk élménnyé az együttlétet? A karácsonyi időszakhoz erős hagyományok kötődnek, ami jól tetten érhető abban, hogy mit is tervezünk az ünnepre, miket csinálunk karácsonykor közösen. Az ajándékozás és a karácsonyi ételek, italok készítése és fogyasztása a legnépszerűbb programok – tízből nyolc rendszeres internetező családjában ezek a karácsonyi közös időtöltéshez tartoznak. A karácsonyfa díszítés tízből hét esetben családi program, és szintén jellemző a rokonok látogatása vagy vendégül látása is (63%). Emellett az együttlétet olyan, a digitalizációval egyre inkább kiszélesedő lehetőségekkel is színesítjük, mint a zenehallgatás, illetve a filmek-műsorok nézése – ezek tízből négy netező családjában részei az ünnepi együttlétnek.

 

 

 

A karácsony generációkon átívelő ünnep

Az ünnep attól lesz teljes, ha együtt tudjuk átélni. Hogyan vesznek részt az egyes generációk a karácsony megünnepelésében? A karácsonyhoz tartozó tevékenységek közül az ajándékozás a leginkább közös program: azok körében, akik meg szokták egymást ajándékozni karácsonykor, 33%-nál mindhárom generáció részt vesz ebben - figyelembe véve, hogy a családok egy részének életében a nagyszülők már nincsenek jelen, ez kifejezetten magas aránynak tekinthető. A közös karácsonyi étkezésekkor a netezők ötödénél van jelen mindhárom generáció. A vallási szertartásokon való részvétel szintén többgenerációs együttlétre ad lehetőséget: akik mennek karácsonykor templomba, vallási szertartásra, azok ötödénél ezen mindhárom generáció ott van.

 

Karácsonykor alkalom nyílik arra is, hogy szülök, gyerekek, nagyszülők együtt játsszanak. Ilyenkor a hagyományos játékoké elsősorban a terep: társasozásra, kártyázásra és más, hasonló játékokra az internetezők 38%-ánál kerül sor karácsonykor. Tízből egy internetező esetében az ünnepek alatt előkerülnek a számítógépes játékok (is). Ebbe az újkori, főként a fiatalok által kedvelt digitális időtöltésbe a szülők inkább, a nagyszülők azonban kevésbé vonódnak be: ahol játszanak számítógépes játékot karácsonykor, azok 40%-ánál a szülők is részt vesznek ebben, de csak 6%-uk esetében játszanak együtt a nagyival vagy a nagypapával. 

 

Az ünnepi filmnézés és zenehallgatás egyre inkább digitális platformra kerül

A karácsonyi együttlét hagyományos elemeit is átszövi a digitális eszközök, az internet használata (gondoljunk csak az ajándékok online rendelésére, vagy a legjobb karácsonyi recept kikeresésére a neten), és igaz ez a filmnézésre, zenehallgatásra is. Hogyan nézünk filmeket, sorozatokat, műsorokat, és hogyan hallgatunk zenét karácsonykor?

 

Ha közös családi film-, sorozat- vagy műsornézésről van szó, akkor az ünnep napjaiban is az élő tévéműsorok a legnépszerűbbek – 70% használja ezt a lehetőséget. Emellett azonban a digitális hozzáférések is egyre elterjedtebbek. Háromból egy rendszeres netező online, ingyenes filmnézési lehetőséget fog használni karácsonykor (mint például a Youtube vagy a Videa), de sokan néznek a televízióból rögzített műsort vagy fájlcserélő oldalakról levadászott filmeket is (29 és 28%). Streaming szolgáltatást 12% fog használni karácsonykor filmnézésre.

 

A karácsony nosztalgikus hangulatba ringat bennünket: szinte hihetetlen, de a netezők 10%-a még hallgat bakelitlemezt karácsonykor! Azonban ezzel együtt is a digitális zenehallgatási lehetőségeket használjuk leginkább: 66% ingyenes online zenehallgatást választ majd, minden második kérdezett pedig CD-t. A karácsonykor zenét hallgatók 16%-ánál van jelen együtt a gyerek, a szülő és a nagyszülő is – a digitális lehetőségek közül a zenehallgatás teremt karácsonykor leginkább közös élményt a családi együttléthez.

 

eNET – Telekom

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Díjazták a legérdekesebb tíz magyar innovációt

Látványos gálaműsor keretében díjazták a legérdekesebb magyar innovációkat Budapesten. A rendezvényen a gazdaságpolitika és a tudományos élet szereplői is képviseltették magukat, az esemény egyben jótékonysági est is volt, amelynek bevételeiből a szervezők a törökbálinti Tábitha Gyermekhospice ház munkáját és bővítését támogatják.

2019. január 17. 17:21

Hazánk jövőbeni teljesítményében segíthet a digitalizáció

Az év végi elemzések szerint Magyarország a GDP növekedésben az uniós országok élmezőnyéhez tartozott 2018-ban. A gazdasági bővülésre ható tényezők közül talán kevesebbet foglalkoznak az elemezések a digitális transzformációval. Az e-aláírás és digitalizációs technológiák fejlesztésére szakosodott NETLOCK szerint fontos és meghatározó szerepe lehet mindennek Magyarország jövőbeni teljesítményét tekintve. 

2019. január 17. 12:44

2018 második felében is határozottan nőtt az álláspiac

Nőtt a hirdetők és a jelentkezések száma is az álláspiacon 2018-ban az előző évhez képest. Legjobban a sofőrök és a gépkezelők jártak a munkaerőhiánnyal, de a szak- és fizikai munkások is napról-napra több lehetőség közül választhatnak. A jó munkaerő megszerzéséért folyó küzdelemben egyre több cég teszi nyilvánossá az adott pozícióhoz tartozó fizetést is. Ez mindenképpen megéri, az ilyen hirdetéseket akár 72 százalékkal is többen nyitják meg.

2019. január 17. 11:03

A digitális korban gyakran összeér a munka és a magánélet

A munka-magánélet egyensúlyának megteremtése kiemelt életvezetési feladat és sokaknak, ha csak időszakosan is, de kisebb-nagyobb problémái adódnak belőle. A munkahelyi feladatokat, más nemzetekhez hasonlóan, mi, magyarok is gyakran engedjük túlnyúlni a munkaidőn, melyet csak egyszerűbbé tesz a folyamatos online aktivitás lehetősége – többek között ez derül ki a Samsung Electronics hazai felméréséből*.

2019. január 17. 09:56

Ezek a várható 2019-es marketing trendek

A 2016 év végén alakult, ma több, mint 20 tagot és 15 márkát képviselő, és a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) tagozataként működő Marketing Döntéshozók Klubja ezúttal harmadik alkalommal adja közre, hogy tagjai miben látják az előttünk álló esztendő meghatározó marketing és kommunikációs trendjeit. 

2019. január 17. 08:48

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Technológiával az örökélet felé

2019. január 14. 10:53

Az LG és a Microsoft közösen forradalmasítja az autóipart

2019. január 12. 10:47

Új technológiák az online játékgépekhez

2018. december 28. 08:02

123 magyarországi ALDI áruháznál állít üzembe elektromosautó-töltőket az E.ON

2018. december 19. 14:13
cloudappsportal.com