Tényleg a távmunka a jövő megoldása?

forrás: Prím Online, 2018. december 10. 13:11

Sokak számára nem lehet kérdés, hogy az otthonról végzett munka előnyt élvez az irodai tevékenységgel szemben. Hiszen a modern technológiának köszönhetően korlátlanul kommunikálhatunk és problémákat oldhatunk meg anélkül, hogy kitennénk a lábunkat az ajtón.

A Kelly Services kutatása azonban árnyaltabb képet mutat. A cég 10 európai ország 14 ezer álláskeresőjét kérdezte meg, hogyan képzelik el a munka jövőjét.

Megkérdezték az álláskeresőket, mennyire fontos számukra az otthonról végzett munka lehetősége. Csupán 20%-uk felelte, hogy fontos, míg 35%-uk közömbös álláspontra helyezkedett. A kép azonban árnyaltabbá válik, ha országonként vizsgáljuk a kérdést. Magyarországon és Lengyelországban a válaszadók több mint fele számára fontos vagy nagyon fontos volt a távmunka lehetősége, míg Franciaországban, Oroszországban és az Egyesült Királyságban ez az arány 20% alatt volt.

 

A távmunka nem prioritás

Meglepő, de számos európai munkavállaló számára nem adott a távmunka lehetősége, ami azt jelentheti, hogy a munka modern világáról alkotott képünk nem felel meg a valóságnak. Leginkább a portugál, a francia és a brit válaszadók vélekedtek úgy, hogy nem tudnának távmunkában dolgozni. A magyar és lengyel dolgozók számíthattak leginkább arra, hogy távmunkát kínálnak nekik.

 

A modern mobil munkaerőről alkotott elképzeléseink dacára a kutatások azt mutatják, hogy a távmunka sokak számára nem jelent piroritást. A dolgozók jelentős része inkább váltogatott vagy állandó munkahelyről dolgozna.

 

A távmunka kontra irodai munka kérdésében Magyarországon született a legszélsőségesebb érték: csak 4% válaszolt úgy, hogy szívesebben dolgozna otthonról. Az orosz, német, lengyel, olasz és brit válaszadók túlnyomó többsége viszont az otthoni és az irodai munka kombinációját választaná.

 

 

Miért az iroda?

Az irodai munkát választók fő indoka az volt, hogy emberek között szeretnek dolgozni: 66% említette a könnyebb interakciót és 45% nyilatkozott úgy, hogy élvezi a közösségi életet. Fontos tényező volt, hogy az iroda segít elválasztani egymástól a munka és a magánélet világát.

 

A válaszadók 32%-a szerint az irodában könnyebb elismerést kapni a kollégáktól és a vezetőktől, 29% pedig úgy vélte, az irodában produktívabb a munkavégzés.

 

A láthatatlan távmunkás

A távmunkát választók elismerték, hogy ennek a megoldásnak árnyoldalai is vannak, különösen, ami a jutalmazást illeti. Csupán 31%-uk vélte úgy, hogy egyenlően kezelik az irodai dolgozókkal, és  27%-uk gondolta, hogy a távmunka miatt kisebb az előléptetés esélye.

 

A kulcs a munka-magánélet egyensúlya

A kutatási eredmények alapján hangsúlyozhatjuk, hogy a munkáltatóknak törekedniük kell a munka-magánélet egyensúlyának kialakítására és megőrzésére. A válaszadók 89%-a gondolja, hogy ez az egyensúly a sikeres munkavégzés kulcsa, de csupán 62% elégedett a jelenlegi helyzettel. Több mint 90% válaszolta, hogy a kollaboratív környezet elengedhetetlen a sikerhez, míg sok távmunkás panaszkodott elszigeteltségről, illetve az elismerés hiányáról. 

 

Pro vagy kontra: nincs egyértelmű válasz

Szólnak érvek a távmunka mellett és ellen is. A vezetők számára adottak a lehetőségek, hogy kialakítsák a különféle munkalehetőségek rugalmas és dinamikus elegyét, amely megfelel az adott munkavállaló stílusának és értékválasztásainak. Nem elegendő azonban a tárgyi feltételek megteremtése: olyan kultúrát kell kialakítani, amely mindenkit támogat és jutalmaz, a munkavégzés helyétől függetlenül.     

 

Ez a cikk a Kelly Services kutatása alapján készült, ami során 14.000 munkavállalót kérdeztek meg Európa 10 országában arról, hogy miként vélekedik a távmunka adta lehetőségekről. A Kelly Services Hungary 14 éve jelent partnert Magyarországon a munkaerőpiaci megoldásokban. Innovatív megoldásokat keres a munkaerő közvetítésben és kölcsönzésben a szakterületekre specializálódott toborzási szakemberei segítségével.  

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Díjazták a legérdekesebb tíz magyar innovációt

Látványos gálaműsor keretében díjazták a legérdekesebb magyar innovációkat Budapesten. A rendezvényen a gazdaságpolitika és a tudományos élet szereplői is képviseltették magukat, az esemény egyben jótékonysági est is volt, amelynek bevételeiből a szervezők a törökbálinti Tábitha Gyermekhospice ház munkáját és bővítését támogatják.

2019. január 17. 17:21

Hazánk jövőbeni teljesítményében segíthet a digitalizáció

Az év végi elemzések szerint Magyarország a GDP növekedésben az uniós országok élmezőnyéhez tartozott 2018-ban. A gazdasági bővülésre ható tényezők közül talán kevesebbet foglalkoznak az elemezések a digitális transzformációval. Az e-aláírás és digitalizációs technológiák fejlesztésére szakosodott NETLOCK szerint fontos és meghatározó szerepe lehet mindennek Magyarország jövőbeni teljesítményét tekintve. 

2019. január 17. 12:44

2018 második felében is határozottan nőtt az álláspiac

Nőtt a hirdetők és a jelentkezések száma is az álláspiacon 2018-ban az előző évhez képest. Legjobban a sofőrök és a gépkezelők jártak a munkaerőhiánnyal, de a szak- és fizikai munkások is napról-napra több lehetőség közül választhatnak. A jó munkaerő megszerzéséért folyó küzdelemben egyre több cég teszi nyilvánossá az adott pozícióhoz tartozó fizetést is. Ez mindenképpen megéri, az ilyen hirdetéseket akár 72 százalékkal is többen nyitják meg.

2019. január 17. 11:03

A digitális korban gyakran összeér a munka és a magánélet

A munka-magánélet egyensúlyának megteremtése kiemelt életvezetési feladat és sokaknak, ha csak időszakosan is, de kisebb-nagyobb problémái adódnak belőle. A munkahelyi feladatokat, más nemzetekhez hasonlóan, mi, magyarok is gyakran engedjük túlnyúlni a munkaidőn, melyet csak egyszerűbbé tesz a folyamatos online aktivitás lehetősége – többek között ez derül ki a Samsung Electronics hazai felméréséből*.

2019. január 17. 09:56

Ezek a várható 2019-es marketing trendek

A 2016 év végén alakult, ma több, mint 20 tagot és 15 márkát képviselő, és a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) tagozataként működő Marketing Döntéshozók Klubja ezúttal harmadik alkalommal adja közre, hogy tagjai miben látják az előttünk álló esztendő meghatározó marketing és kommunikációs trendjeit. 

2019. január 17. 08:48

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Technológiával az örökélet felé

2019. január 14. 10:53

Az LG és a Microsoft közösen forradalmasítja az autóipart

2019. január 12. 10:47

Új technológiák az online játékgépekhez

2018. december 28. 08:02

123 magyarországi ALDI áruháznál állít üzembe elektromosautó-töltőket az E.ON

2018. december 19. 14:13
cloudappsportal.com