Családi vállalkozások a digitalizáció és az ipar 4.0 kihívásaival szemben
A családi vállalkozások Magyarországon a hazai gazdaságnak igen jelentős részét alkotják. Közel 30.000 ilyen vállalkozás van Magyarországon, ezek a magyar KKV-szektor 58%-át teszik ki, jellemzően a feldolgozóipar területén tevékenykednek, illetve tudományos-műszaki tevékenységet végeznek. A magyar családi vállalkozásoknak a generációváltás mellett például olyan kihívásokkal kell megküzdeniük, mint a digitalizáció és az ipar 4.0 térhódítása, hogy kielégítsék az egyre növekvő piaci igényeket.
A hazai vállalkozói szféra részvevői számára az automatizáció lassan nem a versenyelőny megszerzésének eszköze, hanem a túlélés egyik feltétele a piacon. Annak, hogy az automatizálás lehetőségei nem csak a nagyvállalatok esetében határtalanok, az egyik legjobb példája a Magna Power, egy növekvő, családi tulajdonban lévő amerikai vállalkozás, amely nem ismert lehetetlent, és két együttműködő MiR robot (Mobile Industrial Robots - autonóm mobil robot) telepítése után - a versenyképessége megőrzése érdekében - javította a logisztikai folyamatait és a cég hatékonyságát.
Az autonóm mobil robotok (AMR-ek) nem csak a nagy-, hanem kisvállalkozásoknak is hihetetlen rugalmasságot és növekvő hatékonyságot képesek nyújtani a belső logisztikai folyamataikban. Ezeket az egyedi, együttműködő robotokat már iparágak és az egészségügyi szektorok széles köre alkalmazza a belső szállítási folyamataik automatizálására. Könnyen irányíthatóak – akár mobiltelefonnal, vagy tablettel is, - a kifinomult szenzoroknak köszönhetően pedig az emberek és akadályok körül biztonságosan tudnak közlekedni. A MiR autonóm robotjai a fejlett mobil robotok új generációját képviselik, amelyek gyorsan behozzák árukat, a befektetés többnyire kevesebb, mint egy év alatt megtérül.
A Magna Power, amely világszerte ipari és kutatási célokra alkalmazott programozható tápegységeket gyárt, vertikális integrációt léptetett életbe, ezzel felszabadítva három teljes munkaidőben foglalkoztatott alkalmazottat, akik így a monoton feladatok helyett sokkal érdekesebb és változatosabb feladatokat láthatnak el. A munkatársak egész nap állomástól állomásig mozogtak, ezzel rengeteg felesleges távot megtéve. Ezen kívül gyakran előfordult, hogy torlódás alakult ki a raktárban, mivel több alkalmazott ugyanabban az időben szerette volna elérni, vagy szállítani az árut. Most két új együttműködő, autonóm mobil robot (MiR) menedzseli az áruszállítást és összeszerelést a teljes gyárterületen. A robot a programozott ellenőrző pontok érintésével mozog, ahol az alkalmazottak leállíthatják őket, amíg lerakodják róluk az alkatrészeket, vagy rápakolják az összeszerelt termékeket, amik aztán mennek a raktárba.
„Az a meggyőződésem, hogy egy dolog A-ból B-be való mozgatása nem kifejezetten értékes. Ez egy kiadás, szóval, ha sikerül automatizálni a szállítmányozást, csökken a termelési költség, a gyártási hatékonyság pedig növekszik. Az automatizáció jelenti a jövőt azoknak a vállalatoknak a számára, akik versenyképesek akarnak maradni.” – mondja Niels Jul Jacobsen, a Mobile Industrial Robots stratégiai igazgatója.
Kapcsolódó cikkek
- Az EOAT technológia éllovasa, az Onrobot új terméket dob piacra!
- Erőművészektől az intelligens megoldásokig – a belső logisztika fejlődése
- Átadták a Mapei Kft. új gyárát
- Egy újabb sikeres együttműködés Kelet-Európában!
- Raktárautomatizáció szállító robotokkal
- Megállíthatatlanul terjeszkedik a dán robotikai cég a kelet-európai régióban
- Az ÁRKÁD-ban február 21. és 24. között robotika kiállítással várják a látogatókat
- Kobotok: csak komplex megoldásként működnek
- A Gyermelyi Zrt. is ABB technológiát használ
- Egy robot szórakoztatja az embereket a párizsi kulturális központban
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Kiderült, hogy állnak a magyarok a robotokhoz
Idén is kitárta kapuit a HVG Állásbörze, ahol több mint száz munkaadóval személyesen és hibrid formában is találkozhattak azok az álláskeresők, akik ellátogattak április 17-19-e között a Papp László Budapest Sportarénába. Mindenki kedvence, a Bastion Group robotkutyája is jelen volt az eseményen, ahol hatalmas volt az érdeklődés a robotika iránt.
Innováció a légi szállítmányozásban
A DSV egy hazánkban innovációnak számító, korábban még sosem alkalmazott átvilágítási szolgáltatás elindításával új export légiszállítási lehetőségeknek nyit kaput. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közvetlen közelében található raktárukban már 2-8 Celsius-fokos környezetben is átvilágítási szolgáltatás nyújtására lesznek a továbbiakban képesek, ezzel pedig fellendítik a BUD Airport gyógyszerexport tevékenységét. A fejlesztés egy gyógyszeripari üzleti esemény keretein belül debütált 2024. április 23-án, Vecsésen.
Tovább terjeszkedik a belga-magyar logisztikai raktárfejlesztő-vállalat
A belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező Weerts Logistics Park (WLP) HUR One Kft. közel 55 000 m2 alapterületű logisztikai csarnokot épít Debrecen szomszédságában, Ebesen. A WLP az első külföldi érdekeltséggel is rendelkező beruházó, amelyik előre, megrendelésállománnyal még nem rendelkező, spekulatív módon fejleszt a Hajdú-Bihar-Vármegyei székhely térségében. A kitűnő lokációjú beruházásra a debreceni repülőtér és az épülő BMW gyár közelében kerül sor.
Jön a MI Expo! Kiderül, hogyan formálja át az iparágakat az AI
Vajon lesz értéke az emberi munkának az AI-korszakban? Milyen munkaerőt tud kiváltani az AI már 2024-ben? Hogyan változtatja meg a munkaköröket a technológiai forradalom? Ilyen és efféle kérdéseket fognak körbejárni a MI Expo előadói június 11-én a Lurdy Házban. A rendezvény célja, hogy betekintést engedjen a kkv-k számára az iparágukat érintő legfontosabb változásokba.