Bejött az okos tömegközlekedés a tatabányaiaknak
Túl van a tízmilliomodik utason Tatabánya okos tömegközlekedési rendszere, amely az utasoknak minőségi szolgáltatást, a városvezetésnek pedig gazdaságos üzemeltetést biztosít.
A 2018. január 1-jén indult városi buszos közszolgáltató teljes működését átszövik az okos informatikai megoldások: a valós idejű gépjárműkövetés és az ehhez kapcsolódó utastájékoztató rendszer, a mobileszközös utazástervező alkalmazás, a jegyértékesítést és a pénzügyi elszámolásokat egy rendszerbe szervező pénzügyi megoldás mind a nulláról épült ki közel másfél év alatt. A rendszert fejlesztő és kiépítő szakértők szerint a tatabányai tömegközlekedés informatikai háttere amellett, hogy számos magyar fejlesztést integrál egy rendszerré, világszinten is felveszi a versenyt a hasonló megoldásokkal.
A smart tömegközlekedési rendszerekkel szemben alapvetően egy fontos elvárás szokott felmerülni az érintettek részéről: valós adatokon alapuló döntéseket akarnak hozni – vallja Bekker Zsolt, a Delta Csoport közlekedési informatikáért felelős kereskedelmi igazgatója. „Az utas valós idejű, digitális járműkövetés alapján akarja eldönteni, hogy érdemes-e várnia a buszra, illetve az adott viszonylaton – lehetőleg útarányosan – mennyit kell fizetnie. Az üzemeltető a járatkihasználtságot akarja tudni, hogy az utasigényekhez mért legjobb és legköltségtakarékosabb módon tudja tervezni a járatokat és a menetrendet. Az fenntartó pedig azt akarja látni, hogy az üzemeltetésre kifizetett forintokat pontosan mire fordította a szolgáltató. Ezeknek az igényeknek a kiszolgálása pedig csak az okos, egymáshoz integrált közlekedési megoldásokkal lehetséges.”
A fenti elvárásokat felismerve és azoknak megfelelve indult útjára a tatabányai buszos közösségi közlekedési szolgáltatás informatikai hátterének tervezése és kiépítése. A 2018. januárjára lezárult, közel 700 millió forint értékű fejlesztés eredményeképpen a nulláról egy modern, a 21. századi igényeknek és elvárásoknak minden tekintetben megfelelő, adatalapú smart rendszer épült ki a komárom-esztergom megyei megyeszékhelyen.
„A fejlesztés gerincét a gépjárművek fedélzeti számítógépe és az ezekkel valósidejű kapcsolatban álló központi rendszer jelenti. Ezekre épül a valós idejű utastájékoztatási rendszer a megállókban található digitális táblákkal és a mobileszközös utazástervező alkalmazással együtt, illetve a jegyértékesítés, a járattervezés és menetrend tervezés is” – emeli ki Bekker Zsolt, aki szerint a tatabányai mobilitási rendszer akár további elemekkel is bővíthető lesz a jövőben és akár egyéb közlekedési eszközök integrációjára is lehetőséget biztosít majd.
A Delta Csoport által nulláról létesített rendszer az üzemeltetési szerződésben foglalt garanciális javítások, preventív karbantartások és helpdesk szolgáltatás révén leállás és üzemzavar nélkül, fennakadásoktól mentesen szolgálta ki a tatabányai utazóközönséget. „A közgyűlés 2015-ben az addigi szolgáltatás alacsony színvonala és a lakossági visszajelzések alapján döntött arról, hogy saját kezébe veszi a helyi közösségi közlekedést. Tatabánya a modern városok program keretében kapott forrásokból, összesen 5,6 milliárd forint értékben 42 új autóbuszt szerzett be, elvégezte a szükséges fejlesztéseket és kialakította az utazói igényeknek jobban megfelelő menetrendet. Az új tömegközlekedési rendszer 2018. január elején indult és azóta szolgálja problémamentesen a tatabányai közlekedők igényeit úgy, hogy közben a szolgáltatás fenntartása úgy a teljesítmény és a forrásoldal tekintetében nyomon követhető, tervezhető” – hangsúlyozza Schmidt Csaba polgármester.
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Facility managementben erősít az ICON
Három kiemelkedő épülettel, két irodaházzal és egy logisztikai ingatlannal bővült az ICON Real Estate Management ingatlanüzemeltetési portfoliója. A BEM Irodaház, a D2 Szabadkikötő, és az ELTE egyik megújult ingatlanja nem csupán az építészeti megoldásaik tekintetében példaértékűek, de a fenntarthatóság és az energiahatékonyság terén is úttörő megoldásokat alkalmaznak.
Új korszak az elektromobilitásban
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is.
Mesterséges intelligenciával készítik össze az Unilever B2C webshopjának rendeléseit
Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége bővült és egy 14.500 négyzetméteres raktári terület kezelése mellett immár az Unishop raktárlogisztikai és fullfilment kiszolgálását is végzi.
Terjednek az alacsony kódú technológiák
Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges elbocsátásokról és a szakértők máris a vészharangokat kongatták. A fordulatot a legtöbben a mesterséges intelligencia számlájára írják, ugyanakkor egyre nagyobb szeletet hasítanak a piacból a low-code platformok is. Ezekkel minimális kézi kódolással fejleszthetünk gyorsan és hatékonyan, miközben rugalmasan alkalmazkodhatunk a változó igényekhez és egyszerűen hangolhatjuk össze az üzleti és technológiai szempontokat.