Hogyan válasszunk robotot?

forrás: Prím Online, 2020. május 24. 10:12

Ahogyan az automatizálási lehetőségeket mérlegelik, nehéz lehet nem észrevenni a cobotok jelenlétét. Amióta a robotok egy évtizede berobbantak a köztudatba, sok olyan szervezet számára tették elérhetővé és megfizethetővé az automatizálást, akiknek a hagyományos robotika nem volt elérhető. És ez sok izgalmat rejtett magában.

Azonban a megfelelő módon történő automatizálás azt jelenti, hogy a vállalkozóknak elemezni kell a saját konkrét helyzetüket annak érdekében, hogy a legjobb döntést hozzák meg. Az ipar nagyon gyorsan változik és az új robotikai képeségek elhomályosítják az együttműködő- és ipari robotok közötti határt. Ugyanakkor, a szabványügyi szervezetek iránymutatásokat dolgoznak ki annak érdekében, hogy a munkavállalók biztonságérzetét megőrizzék, mivel számos esetben kapcsolatba kerülnek a robotokokkal sokféle alkalmazási területen és környezetben. 

 

 

Az alábbi rövid puska túlmutat az együttműködő- és a hagyományos ipari robotok összehasonlításán és eloszlat néhány, általánosan elfogadott tévhitet.

 

Az együttműködő – és hagyományos ipari robotok különböző igényeknek felelnek meg

 

 

 

Hat tévhit a kobotokról

1. A kobotok nem ipari robotok

A kobotok arra lettek tervezve, hogy súlyuk és alkalmazásuk is könnyű legyen, de mára már meghatározó ipari eszközök lettek, amelyek integrálhatók meglévő gépekkel és már meglévő robotokkal a PLC-k és a kifinomult programozói szoftverek segítségével. 

 

2. A kobotok az egyetlen együttműködő robotok

Szinte majdnem minden robotot együttműködőnek tekinthetünk, amennyiben megfelelő biztonsági mechanizmusokkal van ellátva (az ISO/TS 15066 szabvány szerint). Azonban a kobotok az egyetlen olyan robotok, amelyek arra lettek speciálisan tervezve, hogy az emberekkel együttműködve dolgozzanak, és amelyek sokoldalúságot, felhasználóbarát alkalmazást és megfizethetőséget biztosítanak, amelyek mind segítenek az együttműködő robotika meghatározásában. 

 

3. A kobotok mindig biztonságosan alkalmazhatók emberek mellett

Minden olyan automatizált alkalmazáshoz, ahol az emberek jelen vannak szükséges a kockázatértékelés, amely magába foglalja a kobotokat is. Az értékelés alapján az együttműködő alkalmazás továbbra is igényel biztonsági mechanizmusokat, mint például a fényfüggönyöket, biztonsági szőnyegeket vagy csökkentett robotsebesség alkalmazást. Azonban a kobotokat úgy tervezték, hogy az együttműködésen alapuló munkaterületeken való használatra szolgáljanak és beépített biztonsági mechanizmusokkal rendelkezzenek a használat támogatásához. A Universal Robots kobotjainak túlnyomó részét biztonsági kapuk nélkül lehet használni. 

 

4. A kobotoknak köszönhetően az embereket kirúgják

Az Egyesült Államokban a munkanélküliségi ráta 3.5% maradt, amely az elmúlt 50 évben a legalacsonyabb, mivel napi szinten 10,000 fő vonul nyugdíjban és csupán néhányan csatlakoznak a feldolgozóiparhoz az Y generáció tagjai közül, így a kobotok nem helyettesítik az emberi erőforrást, csupán elvégzik azokat az ismétlődő feladatokat, amelyeket a vállalatok egyszerűen nem tudnak betölteni. A kobotokkal a gyártócégek csökkenteni tudják azon munkavállalók számát, akiket monoton munkavégzésre vagy sérülésveszélyes feladatok elvégzésére alkalmaztak, és átcsoportosíthatják őket nagyobb értékű munkákra. A kobotok érkezése gyakran jelentős mértékben megnöveli a gyártók globális versenyképességét, ezzel lehetővé téve számukra, hogy túlszárnyalják az alacsony bérekkel rendelkező országokban lévő versenytársaikat, visszahelyezzék a kiszervezett munkát a származási országba és helyben több embert foglalkoztassanak. 

 

5. A kobotok lassúak

Beépített kiegészítő biztonsági eszközökkel, mint például biztonsági szőnyegekkel vagy fényfüggönyökkel a kobotok képesek gyorsabban dolgozni, mint egy ember, és akár megállíthatják, vagy lelassíthatják a folyamatot, ha egy ember belép a munkaterületükre. Még azokban az alkalmazási területeken is, amelyekben a feladatokat ugyanolyan sebességgel kezelik, mint a munkavállalók, a kobotok egyenletesen teszik ezt, anélkül, hogy időnként megállnának vagy lelassulnának, ami általában megnöveli a termelékenységet és a minőséget. 

 

6. A kobotok nem ideálisak a precíz munkavégzésre

A kobotok alkalmasak a nagyon pontos befejezési-, összeszerelési- és elektronikai feladatok elvégzésére. A Universal Robots e-Series kobotjainak UR3e és UR5e modelljei most 30 micron (0.3 mm) a UR10e és UR16e modellek pedig 50 micron (0.5 mm) ismétlődő mozgásra képesek. A beépített szerszámközpontú erő/nyomaték érzékelővel az e-Series képes olyan alkalmazási területen dolgozni, ahol a visszacsatolás alapvető fontosságú az egységes eredmények és megismételhetőség elérése érdekében. 

 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Kiderült, hogy állnak a magyarok a robotokhoz

Idén is kitárta kapuit a HVG Állásbörze, ahol több mint száz munkaadóval személyesen és hibrid formában is találkozhattak azok az álláskeresők, akik ellátogattak április 17-19-e között a Papp László Budapest Sportarénába. Mindenki kedvence, a Bastion Group robotkutyája is jelen volt az eseményen, ahol hatalmas volt az érdeklődés a robotika iránt.

2024. április 25. 09:56

Innováció a légi szállítmányozásban

A DSV egy hazánkban innovációnak számító, korábban még sosem alkalmazott átvilágítási szolgáltatás elindításával új export légiszállítási lehetőségeknek nyit kaput. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közvetlen közelében található raktárukban már 2-8 Celsius-fokos környezetben is átvilágítási szolgáltatás nyújtására lesznek a továbbiakban képesek, ezzel pedig fellendítik a BUD Airport gyógyszerexport tevékenységét. A fejlesztés egy gyógyszeripari üzleti esemény keretein belül debütált 2024. április 23-án, Vecsésen.

2024. április 24. 19:50

Tovább terjeszkedik a belga-magyar logisztikai raktárfejlesztő-vállalat

A belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező Weerts Logistics Park (WLP) HUR One Kft. közel 55 000 m2 alapterületű logisztikai csarnokot épít Debrecen szomszédságában, Ebesen. A WLP az első külföldi érdekeltséggel is rendelkező beruházó, amelyik előre, megrendelésállománnyal még nem rendelkező, spekulatív módon fejleszt a Hajdú-Bihar-Vármegyei székhely térségében. A kitűnő lokációjú beruházásra a debreceni repülőtér és az épülő BMW gyár közelében kerül sor. 

2024. április 24. 14:46

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50