Pályázati lehetőség közösségi televíziók és rádiók részére

forrás: Prím Online, 2020. május 28. 09:33

Idén is 110 millió forintot kaphatnak műszaki fejlesztésekre közösségi televíziók és rádiók a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának döntése szerint. A testület különböző tanulmányokat fogadott el a hírműsorok társadalmi sokszínűségéről, a koronavírus-járvány médiapiacra gyakorolt hatásáról és a gyerekek reklámnézési szokásairól. A grémium nyertest hirdetett egy miskolci rádiós frekvencia pályázatán.

Június 9-ig lehet első körben pályázni műszaki fejlesztésre 

A testület a Médiatanács támogatási programjának keretén belül idén is döntött annak a 110 millió forintos keretösszegű pályázatnak a meghirdetéséről, amely a közösségi, ún. lineáris médiaszolgáltatók – a műsorrend alapján üzemelő, hagyományos rádiók, televíziók – műszaki fejlesztését célozza. Az igényelhető maximális támogatás televízióknál ötmillió, rádióknál hárommillió, kisközösségi rádióknál egymillió forint, de az elnyerhető összeg nem haladhatja meg a tervezett összköltség 80 százalékát. Az első fordulóra a jelentkezési határidő július 9., és a legalább 50 ezer forint értékű eszközök vásárlására lehet pályázni.

 

A nők továbbra is alulreprezentáltak a televíziós hírműsorokban

A Médiatanács elfogadta a hírműsorok társadalmi sokszínűségét – az egyes társadalmi, gazdasági és etnikai csoportok reprezentációját – vizsgáló legfrissebb, 2019-re vonatkozó hatósági tanulmányt. Az elemzett kategóriákon belül az elmúlt évekhez hasonlóan a gazdasági élet szereplői közül a szolgáltatási szféra képviselői jelentek meg leggyakrabban, összesen 77,5 százalékban. A kisebbségi szereplők reprezentációja 2,2 százalékos volt a vizsgált műsorokban, ami megfelel a korábbi időszakok átlagának, közülük a határon túli magyarok (36,6 százalék), illetve a romák (36,6 százalék) álltak az élen. A nemek megjelenési arányai átlagosan közel négyötödös többséget mutattak a férfiak javára: 77, illetve 23 százalék. A vizsgálat hét országos televíziócsatorna híradóira, továbbá a közszolgálati Kossuth Rádió három műsorszámára terjedt ki. 

 

A koronavírus jelentősen hatott a reklámpiacra

A koronavírus-járvány miatt a televíziós hirdetési piac átalakulását 2020 márciusában vizsgáló NMHH-tanulmány szerint a tavalyi évvel összevetve egyértelműen kimutatható a csökkenő tendencia: míg 2019-ben egész márciusban 35 és 38,5 ezer között mozgott naponta a reklámszpotok száma, addig 2020-ban a hó eleji közel 40 ezerről a hónap végére majdnem 30 ezerre zuhant ez az érték. A hirdetések szektorszintű megoszlásának alakulását alapvetően a gyorsan forgó fogyasztási cikkek termékeivel kapcsolatos szektorok (élelmiszer, kereskedelem, gyógyhatású készítmények, szépségápolás, háztartási cikkek) erős teljesítése jellemezte, míg mások (szabadidő, pénzintézetek, szolgáltatás) jelentősen visszaestek. A vizsgálat 76 magyar nyelvű televíziós csatornát fed le. 

 

Egyre több reklám éri a gyerekeket

A testület elfogadott egy, a tematikus gyerekcsatornák reklámozási gyakorlatáról szóló vizsgálatot is, amely öt televízió 2011-es és 2019-es adatait hasonlítja össze. A dokumentum rávilágít arra, hogy egyre több reklámot tesznek közzé ezeken a tematikus csatornákon. A gyerekcsatornák ártalmatlan „villanypásztor” szerepe már a múlté, hiszen egyre komolyabb marketingtényezőként tekintenek a fiatalokra, így e csatornák egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a 4 és 17 év közöttiek televíziós „reklámtortájából”. A Minimaxon például több mint kétszeresére nőtt – 60-ról 143-ra – a napi reklámpercek száma, és hosszuk is két és félszeresére emelkedett: 93,6-ról 230,5 másodpercre. A hirdetések között különösen jelentősek az egyetlen hirdetést tartalmazó reklámblokkok, a single szpotok. Az ilyen típusú kereskedelmi üzeneteknél jelentősen csökken az elkapcsolás esélye, így kiemelt figyelmet és jelentős nézőszámot garantálnak a hirdetőnek. Pozitívum, hogy nyoma sincs már a gyorséttermeket, cukrozott gabonapelyheket és csokoládé-készítményeket propagáló hirdetéseknek. Helyettük megjelentek az alapvető élelmiszerek (tészta), a fagyasztott termékek (halrudacska) és a gyümölcslevek reklámjai – ami az önszabályozó rendelkezéseknek és az egészségtelen élelmiszerek különadójának tulajdonítható.

Mindhárom tanulmány napokon belül elérhető lesz az NMHH honlapján. 

 

Rádiós frekvenciákkal kapcsolatos döntések

Lezárta a tanács a Miskolc 96,3 MHz körzeti frekvencia kereskedelmi jellegű használatára kiírt rádiós pályázati eljárást, amelynek nyertese a Radio Plus Kft. lett. A testület egyúttal törölte az LBK Médiaszolgáltató 2020 Kft. pályázót a pályázati nyilvántartásból, mert az visszavonta pályázati ajánlatát.

 

A Médiatanács elvégezte a tartalmi vizsgálatot a helyi Heves 93,7 MHz frekvencia kereskedelmi jellegű pályázati eljárásában, és felvilágosítást kért az M-Lite Kft.-től. A testület a helyi Sátoraljaújhely 104,9 MHz frekvencia kereskedelmi jellegű pályázati eljárásának alaki vizsgálata után hiánypótlásra szólította fel az egyedüli pályázó Zemplén Televízió Közhasznú Nonprofit Kft.-t.

 

Médiafelügyeleti döntések

Állampolgári bejelentés alapján indított eljárásban a testület a TV2 szolgáltatóját 3,3 millió forintos bírság megfizetésére kötelezte, amiért a Tények Plusz című műsort és ismétlését februárban kétszer is nem megfelelő időpontban és korhatár-besorolással sugározta: előbbit este háromnegyed hétkor, utóbbit délelőtt negyed tizenkettőkor adta 12-es karikával, pedig kizárólag 21 órától kerülhettek volna műsorba 16-os karikával, tekintettel arra, hogy azok megértése, feldolgozása érettebb közönséget kíván. A műsor drámai módon, valós, térfigyelő kamerás felvételek felhasználásával mutatta be egy közúti balesetet szenvedett nő halálát és a hátrahagyottak – a férj és a három gyermek – helyzetét, gyászát, kiszolgáltatottságát. Döntésében a Médiatanács a bírság összegének megállapításánál különös tekintettel volt arra, hogy a Tények Plusz a személyes tragédiát szenzációként, az emberi kegyelet érzését mellőzve közvetítette, a család tragédiájának bemutatásánál pedig nem megengedhető az a mód, ahogyan a kiszolgáltatott helyzetben lévőket bemutatták. 

 

A Rádió 1 szolgáltatóját – pénzbírság kiszabása nélkül – figyelmeztette a Médiatanács, amiért a Balázsék című műsor egy márciusi adásában az adást támogató immunerősítő méhpempőre utalással burkolt reklámot tett közzé. A testület emellett megállapította, hogy a szolgáltató nem sértette meg azokat a szabályokat, melyek szerint a termékmegjelenítést tartalmazó műsorszámok nem hívhatnak fel közvetlenül áru megvásárlására vagy szolgáltatás igénybevételére.

Pályázatok ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Wipro nyerte az E.ON infrastruktúra-modernizációs és digitális átalakítási pályázatát

A Wipro Limited, a világ egyik vezető informatikai, tanácsadási és üzleti folyamatszolgáltatással foglalkozó vállalata bejelentette, hogy elnyerte a németországi E.ON több évre szóló stratégiai, infrastruktúra-modernizációs és digitális átalakítási szolgáltatásokra kiírt pályázatát.

2020. június 25. 11:20

Hatodik alkalommal aratott sikert az ABB egyetemi női mentorprogramja

Az ABB Kft. immáron a hatodik egymást követő évben hirdeti meg műszaki egyetemi és főiskolai női hallgatók számára az „ABB mentorprogram női hallgatóknak” elnevezésű programját. A projekt során a vállalat legalább öt végzős hallgatót választ ki pályázat útján az energetika, automatizálás, mechatronika területéről. 

2020. június 15. 11:40

Idén is keresik az év informatikai vezetőjét

A Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége (VISZ) 2020-ban is kiírja az év Informatikai vezetője pályázatát. A pályázat célja, hogy felhívja a figyelmet az informatikai vezetők tevékenységének fontosságára, valamint díjjal ismerje el az évek során kiemelkedő teljesítményt nyújtó Informatikai vezető munkáját. A díjat 2002 óta (korábban Év CIO-ja) ítéli oda a VISZ által felkért független szakmai bizottság, amelyre az informatikai vezetőket (CIO, CTO, CDO, Fejlesztési vezető, Innovációs vezető, stb.) jelölhetik szakmai szervezetek, cégek valamint zsűritagok egyaránt. 

2020. június 10. 14:33

Alkotó teenagerek

A 29. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny zsűrije 99 benyújtott pályázat közül választott ki 10 díjazott projektet, valamint 11 témát kiemelt dicséretben részesített.

2020. június 9. 17:38

Lezárult a HiperSuli tananyag-fejlesztő pályázat első szakasza!

Tegnap éjfélkor ért véget a HiperSuli digitális tanári tananyagfejlesztő-pályázatának első szakasza, ami a Telenor minden várakozását felülmúlva, összesen 66 pályázó részvételével és 198 beérkezett pályázattal zárult!

2020. május 28. 12:00

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Online sportfogadás Magyarországon

2020. július 23. 20:39

Harmadával nőttek a kibertámadások a koronavírus miatt

2020. július 16. 09:36

Újdonságok a szegedi informatikatörténeti kiállításon

2020. július 3. 18:53

Új funkcióval bővült a WIWE

2020. június 15. 16:23
online sportfogadás