Mi a különbség az AMR-ek és AGV-k között?

forrás: Prím Online, 2020. június 14. 09:55

A belső logisztika automatizálása egy visszatérő kérdés a nagy- és kisvállalkozások számára egyaránt. Az anyagmozgatás automatizálásával a vállalatok optimalizálhatják termelékenységüket és hatékonyabban ütemezhetik szállításaikat a gyártás során előforduló torlódások csökkentése érdekében.

A közelmúltig csak a hagyományos automata vezérlésű járművek (AGV-k) és a szállítószalagok jöhettek szóba a belső szállítási feladatok automatizálása kapcsán. Ma már azonban az AGV-k helyét átveszi az autonóm mobil robotok (AMR-ek) fejlett, rugalmas és költséghatékony technológiája. Az AGV-k és az AMR-ek is különböző anyagokat szállítanak A-ból B-be, a hasonlóság azonban itt véget is ér. A két intralogisztikai technológia között fennálló legfőbb különbségek az alábbi tényezők mentén szemléltethetőek:

 

Automata vs. autonóm

Az AGV-k rögzített úton haladnak, amely során vezetékekre, mágnesszalagokra, QR kódokra, reflektorokra, stb. van szükségük ahhoz, hogy tájékozódjanak. Amennyiben akadállyal találják szembe magukat, meg kell, hogy álljanak, és addig várakoznak, amíg az el nem mozdul az útjukból. Az AMR-ek viszont sokoldalúbbak és nincs szükségük további infrastruktúra kiépítésére a tájékozódáshoz, így telepítésük problémamentes és nagyon egyszerűen skálázható. Az AMR-ek fedélzeti intelligenciája képes döntést hozni, amikor a robotok akadállyal néznek szembe, megállás nélkül lehet újratervezni útvonalukat, valamint biztonságos fékezést is végrehajtanak, amikor valaki véletlenül az útjukba kerül.

 

 

Áttelepíthető

Egy AGV teljes élettartama alatt ugyanazt a szállítási feladatot képes ellátni. Bármiféle változtatás ugyanazt jelenti, mintha egy új AGV rendszert kellene telepíteni, ami egyszerűen túl körülményes ahhoz, hogy költséghatékony legyen. Az AMR-ek ellenben különböző feladatokra, útvonalakra és létesítmény-elrendezésekre telepíthetők bármikor, ehhez mindössze pár módosításra van szükség küldetésükben. Akár más helyszínre is szállíthatóak, ahol pár órán belül már munkába is tudnak állni.

 

Felhasználóbarát

Az AGV-ket arra tervezték, hogy egyszerű feladatokat lássanak el, üzembe helyezésük és működtetésük azonban komplikált és költséges. Az AMR-ek telepítése könnyen elvégezhető, hiszen a terület egyszeri feltérképezése szükséges, valamint a kiemelt zónák és pontok beállítása sem kíván meg többszöri módosítást. Az AMR-ek egy egyszerű és intuitív felhasználói felületen keresztül vezérelhetők, amihez nincs szükség programozói ismeretekre. Amikor az üzemterület megváltozik, az AMR-ek belső térképei könnyedén frissíthetők. 

 

 

Rugalmas

A rugalmasság nem jellemzi sem az AGV-k közlekedését, sem az alkalmazhatóságukat. Emiatt a vállalatoknak gyakran egy egész flottányi AGV-re van szükségük, hogy egyszerű szállítási feladatokat végezzenek el. Az AMR-ek minden szinten rugalmasak, emellett különféle fedélzeti modulokkal láthatók el a végfelhasználó igényei szerint. 

 

A hagyományos üzleti modellekhez alkalmas vs. az agilis üzleti tevékenységre tervezték

Az AMR-ek alkalmazkodóképessége létfontosságú azon modern gyártási környezetekben, ahol agilitásra és rugalmasságra van szükség, olyan esetben, amikor a terméken vagy a gyártósoron változtatni kell. Ahelyett, hogy egy korlátolt AGV infrastruktúrához lennének kötve, a tulajdonosok saját maguk könnyedén áttelepíthetik a robotot a pillanatnyi üzleti igényeknek megfelelően, aminek köszönhetően még rendkívül dinamikus környezetekben is képesek lesznek optimalizálni a tevékenységeiket.  

 

 

Költséges vs. költséghatékony

Noha egy AMR sokkal fejlettebb technológiát alkalmaz, mint egy AGV, többnyire kevésbé költséges megoldásnak számít. Az alacsony kezdeti befektetés, valamint a folyamatok gyors optimalizálása rendkívül rövid - gyakran egy éven belüli- megtérülési időt eredményez.

 

Az AMR-ek evolúciójának következő lépése a mesterséges intelligencia (MI) hozzáadása, ami kiterjeszti a kisméretű mobil robotok képességit. Az MI ezeket a robotokat még hatékonyabbá teszi, növeli az általuk elvégezhető feladatok körét, csökkenti a munkakörnyezetben létrehozandó módosítások számát (a robotok munkába állítása érdekében).  2019-ben a piacvezető Mobile Industrial Robots új szintre emelte a robotnavigációt.  A mesterséges intelligenciát használó funkciókkal ellátott szoftver, valamint a stratégiailag elhelyezett kamerák segítségével, - melyek további érzékelőként segítik a robot tájékozódását- a MiR lehetővé tette az AMR-jei számára, hogy optimalizálják az útvonaltervezésüket és vezetés közbeni magatartásukat.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

NMHH-felmérés: jól teljesítenek a hazai hírközlési hálózatok a felhasználók szerint

Összességében a fogyasztók elégedettek a hazai hírközlési hálózatokkal a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tavaly év végi piackutatása szerint: általában négyötödös osztályzatot adtak az internet sebességére, a folyamatos, hibamentes működésre, a tévék csatornaválasztékára, a mobilinternet adatforgalmi korlátjára, a havidíj összegére vagy az összbenyomásra. A legkritikusabbak a budapestiek voltak.

2020. augusztus 11. 17:41

A HONOR az okostelefonok mellett más termékkategóriában is erősíti kínálatát

A Honor a tavalyi évhez képest 34%-kal növelte márkaértékét a Kantar, a WPP és a Google közös kutatása alapján a kínai márkák rangsorában* , amivel az 50-es lista 21. helyén végzett. A hét ország több mint 420.000 felhasználójával készült kutatásban összesen 960 márkát vizsgáltak meg, és közülük hirdették ki a legjobb 50-et.

2020. augusztus 11. 15:49

Többet szánunk idén az iskolakezdésre

Idén nőhet a családokban az iskolakezdésre szánt összeg: gyermekenként átlagosan 33 560 forintot* terveznek elkölteni a szülők a becsengetéshez kapcsolódóan, míg tavaly ez az összeg átlagosan 15-25 000 Ft között mozgott** – derül ki a Vatera felméréséből. Szükség is van a nagyobb keretre, hiszen a KSH szerint tavaly augusztusban 3,1%-kal, szeptemberben 2,8%-kal nőttek a fogyasztói árak, és a tendencia azóta sem állt meg***. Emellett fennáll a lehetősége annak, hogy a következő tanévben is lesz olyan időszak, amikor az online vagy hibrid oktatási modell kerül előtérbe, így a tanuláshoz szükséges eszközök száma és értéke is nőhet.

2020. augusztus 11. 13:55

Fenntarthatóbb Genova a Siemens töltési infrastruktúrának és a Rampini e-buszoknak köszönhetően

A Siemens Smart Infrastructure biztosítja a 10 Rampini E80 elektromos busz töltési infrastruktúráját az olaszországi Genova városában, amelyet az AMT Genova (AMT), a város tömegközlekedési szolgáltatója fog használni. Ezzel a projekttel az AMT folytatja Genova tömegközlekedési rendszerének villamosítását, azzal a céllal, hogy energiahatékony és fenntartható városi mobilitási modellt hozzon létre. A Siemens töltési infrastruktúráját 2021 nyarára tervezik üzembe helyezni.

2020. augusztus 11. 12:20

Két fődíjas az Év Gyára 2019 versenyen

Hétfőn este - a GyártásTrend magazint is kiadó PPH Media - kihirdette az Év Gyára 2019 díjakat. A nettó árbevételi kategóriák alapján kiosztott két összetett díjat a BorsodChem Zrt. és a magyar családi tulajdonban lévő járműipari beszállító, a Hirschler Glas Zrt. nyerte. A zsűri különdíját – a legjobb zöldmezős beruházásért – a Glencore Agriculture Hungary Kft. kapta.

2020. augusztus 11. 10:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új energiacímkék jönnek a háztartási gépekre

2020. augusztus 4. 16:36

Online sportfogadás Magyarországon

2020. július 23. 20:39

Harmadával nőttek a kibertámadások a koronavírus miatt

2020. július 16. 09:36

Újdonságok a szegedi informatikatörténeti kiállításon

2020. július 3. 18:53
online sportfogadás