Két pont között nem mindig az egyenes a legrövidebb – avagy miért „kerülnek” a repülőgépek?

forrás: Prím Online, 2020. június 29. 13:18

Ha valaki kétdimenziós térképen vizsgálja egy repülőgép útvonalát, csodálkozva tapasztalhatja, hogy az sokszor nem egyenesen halad, ehelyett egy kifliformán görbülő utat ír le. Máskor pedig ugyanaz a járat akár egy teljesen más útvonalon is közlekedhet, mint korábban. Mi ennek az oka? Kerülőutat tesz ilyenkor? A válasz roppantul egyszerű, de egyben bonyolult is: a térgeometriában nem az egyenes a legrövidebb út, a repülésben pedig a szélviszonyok is sokat számítanak.

A repülős fórumok látogatói körében, illetve a közösségi médiában időről időre felvetődik az a téma, hogy ha kétdimenziós térképen – például a FlightRadar24 honlapján – követjük a hosszabb távokon közlekedő légi járatok útját, gyakran úgy tűnik, mintha kerülnének, tehát egy félkörnek látott pályán közlekednek. A valóságban azonban ez a kerülőnek hitt távolság nemhogy hosszabb, hanem épp a legrövidebb útvonal – a légiforgalmi irányításban ezt a Nagy Görbe elméletének nevezik. Sík felületen közlekedve egyértelműen a két pont közti egyenes lenne az optimális, legrövidebb út. Más azonban a helyzet a repülésnél, hiszen a gépek egy gömbfelület mentén – ez lenne a Föld – repülnek. Az ortodroma a gömb geometriájában a legrövidebb távolságot jelenti két pont között, és a kétdimenziós vetületen ez valóban „görbének” néz ki.

 

Mindezt egy egyszerű földgömb, egy azzal méretarányos síktérkép és egy cérnadarab segítségével könnyen ellenőrizhetjük. Cérnánkat először a földgömb két tetszőleges földrajzi pontja között feszítsük ki, majd a cérnavégeket helyezzük a síktérképen jelölt ugyanazon két pontra. Ugye, hogy ott lesz az a görbület?!

 

Egy Los Angeles és Frankfurt között közlekedő cargo járat által megtett út a FlightRadar24-en

 

Annak jelentősége, hogy a járatok az ortodromán repülnek ahelyett, hogy a két dimenzióban egyenesnek látszó utat követnék, annál nagyobb, minél hosszabb útról van szó. Egy Európán belüli repülés esetében ez nem, vagy csak kevésbé fontos, de például a Budapest–Dubai útvonalon, illetve egy más tengerentúli reláción az előny már jelentőssé válik.

 

Az ortodroma mellett a repülőgépek útvonalát a jet stream, azaz a futóáramlás is befolyásolja. Ez a kifejezés olyan nagy sebességű, vízszintes áramlási zónákat jelöl, amelyek az óceán feletti repülés során nyugatról keletre tartanak. Az Európából Észak-Amerikába tartó járatok például szembe repülnek ezzel a széllel, aminek hatására növekszik a repülőgépek fogyasztása, illetve a repülés időtartama is.

 

Az Amerikából Európába tartó járatok azonban a szelet „meglovagolva” akár több órás késést is képesek behozni.

 

Manapság – sok egyéb tényező mellett – a jet streamet és az ortodromát is figyelembe véve úgynevezett Computer Fly Planning rendszerek tervezik meg a legmegfelelőbb útvonalat a repülőgépek számára. Ezek képesek kiszámolni például, hogy ha az ortodromától 100 mérfölddel délebbre repül egy gép, akkor a legrövidebb útról ugyan letér, a légáramlási viszonyok kedvezőbb alakulása miatt azonban mégis gazdaságosabban közlekedhet.

 

A magyar légiforgalmi irányítók is nap mint nap találkoznak ezzel a jelenséggel, például amikor a Közel-Keletről Észak-Amerikába tartó járatok útvonalát vizsgálják. Van, amikor ezek a gépek Magyarország keleti csücskén átrepülve, máskor Románia felől érkezve Szlovákia felé folytatják útjukat, olykor pedig Ausztria felé hagyják el a légterünket. Így gyakran előfordul például az is, hogy a Doha–Atlanta járat két egymást követő napon teljesen más útvonalon repül. Ezek a változások természetesen a legkisebb mértékben sincsenek hatással arra, hogy a HungaroControl irányítói a tőlük elvárt profizmussal és a repülésbiztonság maximális biztosításával lássák el feladataikat.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Megjelent a Genesis Selen 400 vezeték nélküli fejhallgató

A Selen 400 a Genesis legújabb vezeték nélküli Gamer fejhallgatója, ami prémium szintű hanggal és anyagminőséggel, valamint hosszú akkumulátor üzemidővel biztosít zavartalan játékélményt felhasználóinak.

2021. január 20. 19:41

A járvány alatt is nőtt a környezetbarát csomagolóeszközök iránti kereslet

A koronavírus járvány minden korábbinál nagyobb kihívás elé állította a vendéglátóipari vállalkozásokat. Az éttermek számára a házhozszállítás, illetve az elviteles értékesítés jelentette és jelenti még ma is a működés lehetséges módját, ezért a készételek csomagolására alkalmas dobozok iránti igény jelentősen nőtt. Az Indepack Kft. 2020-as évi eladási adatai szerint stabil növekedést mutatott a környezetbarát csomagolóeszközök iránti kereslet is, vagyis a környezettudatos szemléletű éttermek továbbra is kitartottak a zöld termékek mellett.

2021. január 20. 18:25

Szerelkezzünk fel a járvány utáni visszatéréshez!

A szolgáltatás frontvonalában dolgozóknak nagyvállalati szintű eszközökre és megoldásokra lesz szüksége ahhoz, hogy a COVID-19 járvány utáni talpraállás sikeres legyen.

2021. január 20. 16:57

Biztató jelek: 2020 negyedik negyedévére stabilizálódott a hazai álláspiac

A koronavírus második hulláma már egyáltalán nem érte a márciusihoz hasonló sokként a hazai munkaerőpiacot. 2020 utolsó három hónapja a stabilizálódás és a jövőre való felkészülés jegyében telt, az új álláshirdetések száma csupán egy százalékkal maradt 2019 azonos időszakának szintjétől – derül ki a Profession.hu negyedik negyedéves jelentésének adataiból.

2021. január 20. 15:33

A Team Razer és az LEC-n versenyző MAD Lions hosszú távú partnerségbe kezd

A Razer bejelentette új partnerségi megállapodását a MAD Lions-szal, a dinamikusan fejlődő, madridi központú, az OverActive Media (OverActive) által birtokolt esportszervezettel. A partnerség már az LEC első hetében szembetűnő lesz, amikor is a Team Razer logó feltűnik a MAD Lions mezein, játékosaik pedig a Razer esport minőségű perifériáit használják majd.

2021. január 20. 13:54

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A DokiApp-ot választották az év applikációjának

2021. január 18. 14:59

Zsinórban hatodszor az Év Honlapja a mateking.hu

2021. január 7. 09:55

Fejlett technológia és ügyfélszám bővülés az Adverticum Zrt-nél.

2020. december 18. 08:54

Új vezérigazgató a Telenor Magyarország élén

2020. december 16. 19:05
online sportfogadás