A történelem vízi nagyágyúi

forrás: Prím Online, 2020. augusztus 3. 11:59

Viking hosszúhajók, a királynő masszív gályái, légpárnás hajó és versenygalleon – csak, hogy néhányat említsünk a történelem legendás vízi hadászati eszközei közül. Vajon mi tette őket sikeressé vagy épp mi miatt buktak el? Ki vagy kik voltak azok a híres, esetleg hírhedt személyek, akik megalkották, sőt, akik működtették ezeket a hajókat? 

A Viasat History Hadihajók című dokumentumsorozatának második évada minden érdekességet felsorakoztat, amit tudni érdemes ezekről a járművekről, sőt kapitányaikat, köztük Sir Francis Drake-et is tüzetesen bemutatja. Ízelítőként pedig íme néhány tény a történelem vízi nagyjairól:

  • A viking hosszúhajók koruk legmodernebb hadieszközei voltak: a tölgyfából készült jármű merülése kicsi volt, így utasai gyorsabban haladhattak és a sekély vízben az ellenséges terület mélyére is képesek voltak behatolni. Volt olyan hajó, amely a Szajnán egészen Párizsig eljutott, de a Földközi-tengert és az Atlanti-óceán északi részét is meghódították.
  • A II. világháborús rombolók nevükből fakadóan eredetileg a pusztításra készültek, de meglepően sokoldalúnak bizonyultak gyorsaságuknak és szívósságuknak hála. Egyaránt fel lehetett őket fegyverezni repülőgépek, tengeralattjárók és felszíni hajók ellen, ugyanakkor olcsók voltak és nem nagyon rendelkeztek védelemmel, így sokuk a hullámsírban végezte. A világháború során 120 romboló süllyedt el, ebből 42-t kamikazék vittek a tenger mélyére. Azonban a Laffey nevű hajó Julian Becton, a belevaló kapitány vezérletével, 1945-ben Hawaii partjainál a hidegvérű, jól felkészült legénységnek hála négy bomba és hat kamikaze gép becsapódását is túlélte, miközben másik kilencet leszedett. 
  • Sir Francis Drake, a XVI. század egyik leghíresebb kalóza valójában egy privatér volt, azaz egy államilag jóváhagyott kalóz, aki a brit királynő engedélyével fosztogathatott magántulajdonú hajóival. Legendássá váló versenygalleonjával, a Golden Hinddal ő volt az első angol, aki elérte a Csendes-óceánt, ahol aztán kedvére kifoszthatta a spanyol kolóniákat. 1577 és 1580 között 1020 napot töltött a tengeren, és ő volt a második ember, aki körbehajózta a világot. Mai értékben számolva kb. 74 millió dollárnyi kincset szerzett közben.
  • A normandiai partraszállás nem valósulhatott volna meg kétéltű járművek nélkül, amelyek egészen a partig szállíthatták rakományukat, és amelyek nem csupán a katonák tömeges szállítására voltak alkalmasak, hanem a nagyobbak harckocsik transzportálására is. Az 1944 júniusában végrehajtott partraszállásban 7000 hajó vett részt, ebből 800 szállított harckocsit. A művelet során több mint 130 ezer katonát és 50 ezer harckocsit juttattak át Angliából Franciaországba. 

 

 

 

 

 

Hajók és kapitányok, amik, illetve akik megváltoztatták a történelem menetét: róluk szól a Hadihajók második, nyolc részből álló évada, amely augusztus 3-án 22:05-kor indul a Viasat Historyn.

Kulcsszavak: Viasat History

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Itt a Microsoft MI-alapú virtuális asszisztense

Épp most lépünk be a mesterséges intelligencia által meghatározott korszakba – egy olyan új világba, amelyben alapvetően változik meg a technológiához való viszonyunk, és az is, hogy milyen előnyöket kínál számunkra a technológia. 

2023. szeptember 24. 15:52

Erre nem számítottunk – megtorpant az online kiskereskedelem

Az idei II. negyedévben mind értékben, mind a vásárlások számában visszaesett az online boltokban bankkártyával fizetett tranzakciók száma az év első három hónapjához képest. Ennek ellenére minden 5. bankkártyával itthon fizetett forintot webshopokban költünk el – derül ki a BiztosDöntés.hu összeállításából.

2023. szeptember 24. 13:20

Kontakt jelnyelvi tolmácsszolgáltatás a Telekomnál

2023. szeptember 24-étől a Magyar Telekom 29 üzletében és telefonos ügyfélszolgálatán jelnyelvi tolmácsszolgáltatás vehető igénybe a hallássérült ügyfelei akadálymentes kiszolgálása érdekében.

2023. szeptember 24. 11:44

MI-vel teszi hatékonyabbá és fenntarthatóbbá a cégek működését a Schneider Electric

Mesterséges intelligencia (MI) megoldással egészíti ki EcoStruxure Resource Advisor megoldását a Schneider Electric, a lépésnek köszönhetően a vállalati döntéshozók még gyorsabban férhetnek hozzá a cégük energiafelhasználási és fenntarthatósági adataihoz. Az új rendszer zártkörű béta tesztje szeptemberben indul és várhatóan az év végén, illetve 2024 elején lesz szélesebb körben is elérhető.

2023. szeptember 24. 10:16

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az idei Gyurós Tibor-díjazottak

2023. szeptember 20. 15:17

Diákokat, női vezetőket és roma fiatalokat is támogatnak a Morgan Stanley munkatársai

2023. szeptember 18. 13:16

Hat érmet hoztak haza a magyar diákok a Nemzetközi Informatikai Diákolimpiáról

2023. szeptember 4. 15:38

Harminc évre előre tekintenek a 30. MENTA konferencia előadói

2023. augusztus 31. 12:59