A hírmegosztásban int óvatosságra az NMHH szeptemberi kampánya

forrás: Prím Online, 2020. szeptember 4. 15:23

Nem mindegy, hogy B. Károly megölte vagy megölelte rég nem látott szerelmét. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ma induló kampánya az álhírek felismeréséhez nyújt segítséget – elsősorban az idősebb generációknak. Az nmhh.hu/alhirek oldalán három rövid kampányvideó figyelmeztet a sietős hírolvasás csapdáira, és egy magyarázatokkal ellátott infografika jelzi a hírellenőrzés kritikus pontjait.

Az NMHH tavalyi kutatása rámutatott, hogy a 15 évnél idősebb hazai internetezők 53 százaléka – saját bevallása szerint – találkozott már álhírekkel, mégpedig leggyakrabban a közösségi médiában. Mivel az álhírek gyakran az érzelmekre hatva próbálnak manipulálni, még az általában körültekintő, felkészült olvasóval is előfordulhat, hogy hirtelen felindulásból megoszt egy-egy ilyen hírt. A tudatos és a kritikus hírfogyasztás fontosságára ezért érdemes újra és újra felhívni a figyelmet.

 

A kampány rövid, 15 másodperces videókban sietősen olvasott, félreértett hírek példáival érzékelteti, miért érdemes lassítani, és feltenni néhány önellenőrző kérdést a hírek megosztása előtt. Az nmhh.hu/alhirek aloldalon található infografika pedig azokat a pontokat magyarázza el, amelyeket hasznos ellenőrizni egy hír olvasásakor, de megosztása előtt mindenképp. Ilyenek például: az oldal neve, a poszt szövege, a kép forrása, a szerző vagy maga a hatásvadász cím is. Az aloldal három további infografikát is ajánl az álhírkérdés alapvető tudnivalóival, és kapcsolódó cikkeket, például az ál-dokumentumfilmekről vagy az ún. clickbait-jelenségről, melyeket az NMHH Bűvösvölgy nevű médiaértés-oktató központjainak munkatársai készítettek.

 

A kampány szeptemberben, elsősorban közösségi felületeken zajlik, ahol és ahonnan maguk az álhírek is terjednek.

 

Az álhírekkel szembeni védekezés nem hatósági kérdés

A megtévesztő online hírforrások ellenőrzésére vagy szankcionálására nem terjed ki az NMHH hatásköre. Az álhírekkel szemben a leghatásosabb ellenszert a hírfogyasztók óvatossága és hírellenőrző képességei jelentik, melyek népszerűsítését a most induló kampány is szolgálja. Az olyan álhírekről szóló bejelentéseket, amelyek az NMHH internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálatához, az Internet Hotline-hoz érkeznek, és a rémhírterjesztés gyanúját keltő álhírekre vonatkoznak, a szolgálat ezután is a rendőrséghez továbbítja.

 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az IoT jelenti az üzleti siker kulcsát

A Vodafone Business közzétette a globálisan közel 1700 vállalkozás bevonásával készült IoT Spotlight jelentést, melynek keretében azt vizsgálták, hogy a különböző IoT (Internet of Things – Dolgok internete) megoldások miként hatnak a vállalkozások működésére. Az idei riport érdekességét a vizsgált időszak adja, hiszen a világjárvány minden eddiginél jobban próbára teszi a vállalkozásokat, emellett pedig egyértelműen rámutatott a digitalizáció – így az IoT megoldások – szükségességére is. 

2020. október 25. 18:03

Véget vet az irodai időpazarlásnak egy új magyar applikáció

Az irodai dolgozóknak a legtöbb esetben az idő a legnagyobb ellenségük, sokan nem is tudják, hol szivárognak el a munkával töltött hasznos percek a nap folyamán. A Smart Project egy olyan vállalatirányítási rendszer, amely egyedi igények szerint gyorsítja fel az összes munkafolyamatot úgy, hogy az adminisztratív teendőkre fordított idő ezzel fordítottan arányosan csökken. Óvári Zoltán, az új magyar alkalmazás ötletgazdája arról beszélt, hogy fejlesztésük a beosztottaknak, a menedzsereknek és a cégvezetőknek is jelentős segítséget nyújt, hiszen a projekt folyamatait valós időben lehet követni, így az sem fordulhat elő, hogy a költségvetési határértéket túllépjük.

2020. október 25. 16:21

Tervezhető töltés és rugalmas fizetés

Bevezető áron használhatják a villanyautósok az E.ON november 24-től fizetőssé vált elektromos töltőit. Emellett a piacon egyedülálló megoldást is ajánl a vállalat az ügyfeleknek, akik nem csak alkalmanként, hanem kényelmesen havi elszámolással is fizethetnek majd a töltésért. Az energiacég a drivE.ON alkalmazás révén ügyfélbarát módon tervezhető töltést, a bevezetésre kerülő fizetési lehetőségekkel pedig rugalmasságot kínál.  

2020. október 25. 14:10

Online üzleti valóságshow indult webáruház tulajdonosoknak

Az Ecommerce Revolution első évadában a show szakértő mentorai harminc napra kézbe veszik négy webshop irányítását, hogy bemutassák, hogyan lehet sikeres egy webáruház. A műsor producere Máté Krisztina, a szakmai hátteret az OptiMonk biztosítja.

2020. október 25. 11:13

Szingapúrban az ABB robotjai gyorsítják a COVID-19 tesztek végrehajtását

Szingapúr komoly erőfeszítéseket tesz a COVID-19 tesztek végrehajtásához szükséges kapacitásainak egész országra kiterjedő növelése érdekében. Ennek részeként az ABB nagy pontosságú robotjait telepítették a Rapid Automated Volume Enhancer (RAVE) elnevezésű új automatizált laboratóriumi rendszeren belül. 

2020. október 25. 09:46

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Van még idő jelentkezni az „Az Év Honlapja” pályázatra!

2020. október 15. 12:15

EasyBID – Header Bidding megoldás az Adverticumtól

2020. október 8. 15:45

A Bosch új koronavírus tesztje 39 perc alatt ad megbízható eredményt

2020. szeptember 30. 14:58

A vírusveszély miatt idén online rendezik meg a cégvezetők csúcskonferenciáját

2020. szeptember 21. 10:11
online sportfogadás