Négy biztonsági funkció, amellyel megelőzhetők az autóbalesetek

forrás: Prím Online, 2020. szeptember 11. 11:26

Miközben a forgalom háromszorosára nőtt, az európai utak sokkal biztonságosabbá váltak az elmúlt 30 évben. Az uniós közúti halálesetek száma 2001 és 2019 között több mint a felével csökkent, ami nagy mértékben köszönhető a fejlett vezetéstámogató rendszer (Advanced Driver-Assistance System, ADAS) elterjedésének. Az autóbalesetek több mint 90 százalékát ugyanis a vezetők figyelmetlensége okozza, akik időnként rosszul mérik fel a körülményeket, nem megfelelően reagálnak a veszélyhelyzetekre, vagy nem tartják be a közlekedési szabályokat. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan összegyűjtötte az egyre kifinomultabb ADAS rendszerek legfontosabb funkcióit, amelyek a közlekedésbiztonság javításával akár életeket is menthetnek.

Intelligens őrangyal

Az ADAS nem csupán egyetlen technológiát jelent, hanem a járműbe épített teljes elektronikus rendszerre vonatkozik, amely segíti a sofőrt a vezetésben. A mesterséges intelligenciát (AI), csúcstechnológiás érzékelőket és HMI (human-machine) kezelőfelületet használó vezetéstámogató rendszer legfontosabb előnye, hogy hamarabb ismeri fel az esetleges veszélyeket, mint az emberi agy, és a megfelelő biztonsági beavatkozással gyorsabban is reagál rájuk. A megoldás nyomon követi, elemzi és felismeri a potenciálisan kockázatos vezetési magatartásokat (pl. álmosság, figyelemhiány, sávelhagyás), és valós idejű riasztással figyelmezteti a sofőrt ezekre, illetve segíti őt a balesetek megelőzésében vagy enyhítésében. A vezetéstámogató rendszer emellett automatizálja a nehéz vagy ismétlődő műveleteket, valamint csökkenti a koncentrációt befolyásoló tényezőket, amelyek gyakran vezetnek karambolhoz. Így nemcsak a járművezetők, az utasok és a gyalogosok biztonságát növeli, de csökkenti a biztosítási kárigények, illetve a szervizelések számát is, és összességében növeli a jármű értékét.

 

 

 Az ADAS rendszerek további elterjedését és ezáltal a közlekedésbiztonság fejlődését az új európai uniós jogszabályok is támogatják, 2022-től kötelezővé téve ezek használatát. A törekvéshez a LeasePlan célkitűzésével is hozzájárul, melynek értelmében 2030-ra nullára kívánja csökkenteni a lízingautókban történő súlyos testi sérülések számát, hogy ezáltal flottáját a legbiztonságosabbá tegye az iparágban.

 

Az ADAS 4 legfontosabb biztonsági eleme 

Számos kutatóintézet és egyetem vizsgálja az ADAS balesetek súlyosságára és gyakoriságára gyakorolt hatását. A rendőrségi jelentések és a biztosítási igények alapján végzett kutatások mindegyike hasonló eredményt mutat. A legfrissebb és legátfogóbb tanulmány az alábbi fő vezetéstámogató funkciókat határozza meg:

 

 

 

A funkciók működését az alábbi eszközök teszik lehetővé:

 

1. Érzékelők: A leggyakrabban használt ADAS-érzékelők a kamerák, valamint az ultrahangos, a radar- és a lézeralapú távérzékelők (LiDAR). Ezek többnyire az autó első és hátsó lökhárítójában, valamint az oldalsó tükrökben találhatók.

 

2. Szoftver és adatok: Az autóban lévő intelligens szoftver az érzékelők által továbbított adatokat tárolja és dolgozza fel, valamint aktiválja a hardvert. Az algoritmus alapú gépi tanulás és a mesterséges intelligencia egyre nagyobb térnyerése lehetővé teszi a járművek számára, hogy saját maguk „döntsék el”, mit tesznek az adott szituációban. Ezért is játszik az ADAS kiemelt szerepet az önvezető autók fejlesztésében. 

 

3. Processzorok: A processzorokat, amelyeken a szoftver fut, elektronikus vezérlőegységeknek (ECU) vagy mikrovezérlő egységeknek (MCU) hívjuk. Mivel ezek csak szűk körben látnak el feladatokat, az ADAS-alkalmazások bővülése várhatóan növeli majd a járműben lévő processzorok számát. Ezért a gyártók jelenleg arra törekszenek, hogy kifejlesszenek egy központi ECU-n vagy MCU-n futó, fejlettebb szoftvert.

 

4. Kapcsolók: Az adott típusú ADAS-tól függően a kapcsoló végrehajtja a rendszer által hozott döntéseket, pl. információt jelenít meg az autó kijelzőjén, vagy a motort és a kormányzást vezérli adaptív sebességtartó automatika, illetve sávkövető asszisztens használata esetén.

 

Személyre szabott ADAS-funkciók

Mivel a vezetéstámogató rendszerek között is vannak különbségek a technológia gyártójától és fejlettségétől függően, új jármű vásárlásakor vagy flottakezelőtől való megrendeléskor érdemes ellenőrizni az alap biztonsági csomag minősítését, és szükség esetén további felszereltséggel kiegészíteni a biztonság növelése érdekében. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Már a MOM Parkban is elérhetők az E.ON töltői

Áprilistól 16 új töltőponttal várják az elektromos autók tulajdonosait a MOM Park bevásárlóközpont parkolójában. A központ a korábbi töltőik cseréjével és a további új töltőkkel a megnövekedett ügyféligényekre reagált, hiszen az országos trendet követve a MOM Park látogatói közül is egyre többen rendelkeznek elektromos autóval. A nyilvános töltőket az E.ON telepítette és üzemelteti, és a DrivE.ON applikáción keresztül vehetők igénybe az alkalmazásban megszabott tarifáért. Az energiacég az itt elhelyezett e-töltőkkel együtt már közel 160 nyilvános töltőállomással rendelkezik.

2021. április 19. 13:32

Az Oracle felhőtechnológiája segíti a SailGP versenyzőit

Az Oracle és a SailGP, a vitorlázás első számú versenyligája kibővítette sikeres adatelemző platformját a SailGP második évadára. A SailGP az Oracle Cloud Infrastructure (OCI) felhőszolgáltatását használja arra, hogy valós idejű adatokkal lássa el a liga nyolc csapatát, valamint a partnereket és rajongókat világszerte. A második szezonban az új funkciók javítják a csapatok teljesítményét és a rajongók számára izgalmas, fedélzeti betekintést nyújtanak az eseményekről.

2021. április 19. 12:15

Jelentősen megkönnyíti az alkalmazások HMS-rendszerre alakítását egy új megoldás

Jelentősen egyszerűbb lesz mostantól a GMS, vagyis a Google-alapú alkalmazások átültetése a Huawei saját, HMS-alapú rendszerébe. A bluesource alkalmazásfejlesztő SDK Choice névre keresztelt megoldása megkönnyíti a fejlesztők és a márkák számára, hogy a GMS- és a Firebase-keretrendszereken alapuló, már meglévő alkalmazásaikat HMS-en használhatókká alakítsák át. Ez jelentősen csökkenti az alkalmazásfejlesztők költségeit és a fejlesztés idejét, megkönnyíti az adaptációt és lehetővé teszi, hogy az appok még optimalizáltabban fussanak a Huawei-eszközökön.

2021. április 19. 11:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Óvakodjunk a COVID-19 vakcinával kapcsolatos csalásoktól és álhírektől

2021. április 19. 14:58

Új pályázatokat indít az EIT Digital

2021. április 8. 14:15

Stabil üzleti teljesítmény mellett tovább növekedett tavaly a Huawei

2021. március 31. 13:35

Április végéig lehet jelentkezni a MOL frissdiplomás programjára

2021. március 17. 11:05