Munkahelyi baleset-e a home office munkavégzés alatt történt baleset?

forrás: Prím Online, 2020. szeptember 15. 17:56

A koronavírus-járvány kitörése óta rengeteg cégnél álltak át az otthoni munkavégzésre elővigyázatossági okokból. Ugyan a home office nagyobb népszerűségnek örvend, mint korábban bármikor, fontos tudni, hogy nem azonos a távmunkával. Utóbbiról a Munka törvénykönyve rendelkezik, melynek értelmében egy rendszeresen otthonról folytatott tevékenységről van szó, ellentétben a home office-szal, amely átmeneti időszakra vonatkozik. Utóbbit csak 44 napra rendelheti el egyoldalúan a munkáltató, az ennél hosszabb home office-ban történő foglalkoztatáshoz a munkavállaló beleegyezése is szükséges.

A koronavírus-járvány első hulláma és az ezzel járó kijárási korlátozások azt eredményezték, hogy a vállalkozások körében minden eddiginél népszerűbb lett a home office, különös tekintettel azokra a munkakörökre, ahol a napi munkavégzés számítógép előtt zajlik. 

 

„A home office munkavégzés feltételeit érdemes szabályzatba foglalni és ezt előre egyeztetni a munkavállalóval. Fel kell hívni a munkavállaló figyelmét az otthon történő biztonságos munkavégzés szabályaira is. Abban is érdemes a munkavállalóval előzetesen megállapodni, hogy a munkáltató által a munkavállaló részére a home office munkavégzéshez biztosított eszközök használhatók-e magán célra vagy nem, és hogy azokat hol és milyen módon kell tárolnia, hogy az adatbiztonság biztosítva legyen” – magyarázta a szakértő, Kiss Marianna, a MASC Kft. ügyvezetője.

 

Kiss Marianna

 

Munkahelyi balesetnek is minősülhet, ha home office közben ér bennünket baleset

Kiss Marianna arra is felhívta a figyelmet, hogy nem egyszerű feladat annak elbírása, hogy egy home office alatt történt baleset valóban munkahelyi balesetnek minősül-e, mert a home office munkavégzésre vonatkozóan jelenleg nincs törvényi szabályozás, az a sajtóhírek szerint most készül, ezért addig is a Munka törvénykönyvének rendelkezéseit kell alapul venni.

 

A távmunka keretében történő munkavégzés eleve távmunkaszerződés alapján jön létre. Kizárólagosan és rendszeresen otthonról, számítógépen végzett munka, amelynek eredményét elektronikusan továbbítják. A home office egy átmeneti időszakra szól, ezt a munkáltató 44 napra rendelheti el egyoldalúan, amennyiben továbbra is szeretné a home office munkavégzést alkalmazni, a munkavállaló beleegyezése is szükséges hozzá.

 

Minden egyes home office alatt történt balesetet alaposan ki kell vizsgálni, és ehhez elsősorban azt a szabályzatot kell figyelembe venni, amit a vállalat megalkotott az otthoni munkavégzésre vonatkozóan. 

 

„Mindig azt kell vizsgálni, hogy a baleset az otthoni munkavégzés során vagy azzal összefüggésben történt-e. Ha a munkavállalót munkavégzés közben a számítógép meghibásodása miatt megrázza az áram, az munkabaleset lesz, viszont ha kimegy a konyhába, mert munkavégzés közben levest is főz, és azt meg kell kevernie, közben pedig leforrázza magát, akkor az nem lesz az” – fogalmazott a MASC Kft. ügyvezetője.

 

Érthető tehát, hogy ebben az időszakban a belső céges szabályozások kialakítása rendkívül fontos. Ehhez érdemes külső szakértőket is bevonni, akik hatékonyan tudnak segíteni, ismerve az adott munkáltató tevékenységének sajátosságait.

 

A MASC Kft. a 18 éves működése alatt gyűjtött tapasztalatai és munkatársainak kiemelkedő szaktudása alapján megbízható szakmai partner tud lenni e témakörben is.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A biztonság legyen egyszerű, intelligens és mindenhol elérhető

A világ egyre inkább a hibrid és távoli munkavégzés irányába mozdult el az elmúlt időszakban, és ez a trend – ami persze az irodai munkahelyekre vonatkozik - várhatóan a jövőben is velünk marad. A felhasználók most már elvárják, hogy bárhonnan, bármilyen eszközről tudjanak csatlakozni, miközben az IT-csapatok ugyanazokat a komplex és időigényes megoldásokat alkalmazzák. 

2021. június 13. 15:53

A túl optimista felsővezetők veszélyeztethetik a digitális átalakulást

A cégek felsővezetőinek több, mint 80%-a gondolja azt, hogy vállalatuk digitálisan felkészültnek számít, viszont a menedzsereknek már csak 58%-a ért egyet ezzel az állítással az ABBYY, egy vállalati digitális intelligenciára szakosodott cég legújabb kutatása szerint. A kutatás során 1200 informatikai döntéshozót kérdeztek meg az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Franciaországban, Németországban és Japánban olyan cégeknél, amelyek több mint 1000 alkalmazottal rendelkeznek. Az is kiderült, hogy a menedzserek viselik leginkább a digitális átalakulás (digitális transzformáció – DX) súlyát és kihívásait, elmondásuk szerint 2,5-szer több felelősség hárul rájuk, mint a C-szintű vezetőkre. Mindez a vállalkozásokon belüli aggasztó ellentétre mutat, ami a jövőben elpazarolt beruházások és elszalasztott lehetőségek sorát idézheti elő.

2021. június 13. 12:41

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

NMHH-kutatás: miért nem internetezik mindenki?

2021. június 14. 09:53

Rekord összeget költenek a cégek IT-ra

2021. június 7. 17:38

Kihirdették az Év Gyára verseny nyerteseit

2021. május 31. 09:54

Hétszeres Business Superbrands díjas az ABB

2021. május 17. 16:40