A BIM lehet a magyar építőiparban új korszakot nyitó varázsige
A szakmai háttérről a karon megalakult BIM oktatói közösség gondoskodik, a gyakorlati képzésbe bevonják a Műegyetem vállalati partnereit. Régóta fennálló piaci igény alapján jött létre képzés a BME-n, nem volt eddig a hazai felsőoktatásban az elméletet és gyakorlatot is magába foglaló oktatás ebben a témakörben.
Mi az a BIM?
A BIM angol betűszó, a Building Information Modeling, magyarul építmény-információs modellezés kezdőbetűiből áll össze. A kifejezés azt a világ építőiparában rohamosan terjedő eljárást, a résztvevők együttműködésén alapuló, digitális megoldásokra és valós idejű információcserére alapozott munkamódszert takarja, amely növeli a hatékonyságot, csökkenti a költségeket. A BIM használatával egy épület teljes életciklusa végig kísérhető, pontosan dokumentálható, a tervezési folyamattól kezdve az üzemeltetésen át a teljes felújításig vagy a lebontásig.
Kihívások a hazai építőiparban
A koronavírus-járvány várható enyhülésével gyorsan magára találó és ismét növekedési pályára álló magyar építőiparban az iparági szakértők és a szakmai felmérések szerint a képzett munkaerő hiánya mellett a technológiai lemaradás akadályozhatja a fejlődést. Biztató jel, hogy Magyarországon ma már BIM alapon tervezik a nagy beruházásokat, a digitalizáció már elérte a tervezési és a logisztikai területet, a kivitelezésben azonban még kevésbé van jelen. Komoly feladatok vannak még az adatgyűjtésben és digitalizációban, de amint ennek is lesz eredménye, már képes lesz fejlődni és hatékonyságot növelni az építőipar.
A lehetséges megoldás
Az építőipari és épületüzemeltetési folyamatok (a kivitelezést is beleértve) digitalizációjában azok a széles körben elterjedt, könnyen kezelhető szoftverek, alkalmazások jelentik a kézenfekvő megoldást, amelyek a BIM valamennyi előnyét képesek kihasználni.
„Ma már nem kell fotókat küldözgetni, telefonálgatni, e-maileket váltani akkor, ha a kivitelezési folyamatban esetleg változtatni kell a 3D-ben elkészített eredetei terveken egy építkezésen. A megfelelő alkalmazás használatával ezeket az információkat már magukban a tervekben is fel tudják tüntetni, meg tudják osztani egymással az adott projekt résztvevői, amivel időt és pénzt takarítanak meg” – mondja Simon Szilárd, a bécsi székhelyű, a világ 46 országában több mint 10 ezer ügyféllel és csaknem 100 ezer felhasználóval rendelkező PlanRadar magyarországi részlegének vezetője. Az alkalmazásoknak köszönhetően a felhasználók jelentősen csökkenthetik az adminisztrációra, valamint a hibák feltárására és elhárítására fordított időt, amivel növelik a hatékonyságot, javítják a minőséget. Az átállás nem megy varázsütésre, de a BIM nem is varázsige, hanem a hosszútávú megoldás a hazai építőipar gondjaira.
Kapcsolódó cikkek
- Envision Forum: minden iparágban értéket teremt a digitalizáció!
- Ezek a trendek határozzák meg a logisztika jövőjét
- A PlanRadar felpörgetné a magyar építőipar digitalizációját
- Frissítette épületfelügyeleti szoftverét a Siemens
- Zen.com: sajátos fogyasztótípust hozott létre az online kereskedelem robbanásszerű növekedése
- Digitalizálással enyhíthető az ivóvízszektorra nehezedő nyomás
- A túlélés záloga lehet a jól digitalizált humán erőforrás menedzsment
- Az elvárások hajtják, a munkaerőhiány fékezi a digitális transzformációt
- Az online értékesítést fejlesztik a digitalizációban élen járó bankok
- A Dell Hybrid Client még nagyobb rugalmasságot nyújt a munkában
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Facility managementben erősít az ICON
Három kiemelkedő épülettel, két irodaházzal és egy logisztikai ingatlannal bővült az ICON Real Estate Management ingatlanüzemeltetési portfoliója. A BEM Irodaház, a D2 Szabadkikötő, és az ELTE egyik megújult ingatlanja nem csupán az építészeti megoldásaik tekintetében példaértékűek, de a fenntarthatóság és az energiahatékonyság terén is úttörő megoldásokat alkalmaznak.
Új korszak az elektromobilitásban
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is.
Mesterséges intelligenciával készítik össze az Unilever B2C webshopjának rendeléseit
Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége bővült és egy 14.500 négyzetméteres raktári terület kezelése mellett immár az Unishop raktárlogisztikai és fullfilment kiszolgálását is végzi.
Terjednek az alacsony kódú technológiák
Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges elbocsátásokról és a szakértők máris a vészharangokat kongatták. A fordulatot a legtöbben a mesterséges intelligencia számlájára írják, ugyanakkor egyre nagyobb szeletet hasítanak a piacból a low-code platformok is. Ezekkel minimális kézi kódolással fejleszthetünk gyorsan és hatékonyan, miközben rugalmasan alkalmazkodhatunk a változó igényekhez és egyszerűen hangolhatjuk össze az üzleti és technológiai szempontokat.