A digitalizáció hozza helyzetbe a hazai vállalkozásokat
A Vodafone Group megbízásából átfogó tanulmány készült az EU tagországok gazdaságának és társadalmának digitális fejlettségéről. Az eredmények rámutattak: a digitális fejlettség jelentős nemzetgazdasági befolyással bír. A hazai szolgáltatóknak is köszönhetően Magyarország digitális infrastruktúrája Európa élmezőnyéhez tartozik, a vállalkozásoknak azonban csak egy kis része használja ki a digitalizáció nyújtotta előnyöket. Ennek apropóján a Vodafone összegyűjtötte, mely területeken javulhat a hazai vállalkozások hatékonysága és versenyképessége, valamint hol válhatnak eredményesebbé az online tér adta lehetőségek kiaknázásában.
A Vodafone Csoport megbízásából a Deloitte által készített ’Digitalisation: An opportunity for Europe’* című tanulmány az EU tagországok gazdaságának és társadalmának digitális fejlettségét mérő, úgynevezett DESI mutatót vizsgálva arra a következtetésre jutott, hogy a digitalizáció előmozdításával jelentős nemzetgazdasági hatások érhetők el. A 27 EU tagország és az Egyesült Királyság 2014-2019 közötti adatait vizsgáló tanulmány fő megállapítása szerint a DESI** összpontszám 10%-os növekedése 0,65%-kal növelheti az adott tagország GDP-jét (feltételezve az egyéb változók, mint például a munkaerő, tőke, kormányzati fogyasztás és nemzetgazdasági beruházások állandóságát). Amennyiben pedig 2027-re minden tagország elérné a 90 pontot, az elemzés szerint az EU területén a GPD/fő 7,2%-kal magasabb lenne. Magyarország esetében a 90-es pontszám elérése 11,43%-os GDP növekedést és 12,9%-os termelékenységi növekedést eredményezhetne 2027-re.
Annak ellenére, hogy az ország digitális infrastruktúrája Európa élmezőnyéhez tartozik, a vállalkozásoknak csak egy kis része használja ki a digitalizáció nyújtotta előnyöket. Ezt támasztja alá a 2020-as felmérés is: Magyarország összesítésben a digitális technológiák integráltsága kapcsán mindössze a 26. helyen állt. Ez utóbbi azt mutatja, hogy a vállalatok egyelőre nem aknázzák ki a digitális technológiákban rejlő lehetőségeket, így a terület jelentős fejlődési potenciált jelent mind a vállalkozások termelékenysége, mint a nemzetgazdaság növekedése szempontjából.
A digitális technológiák integrációja területén a Vodafone fontos szerepet játszhat a magyar vállalkozások támogatásában, ezáltal pedig a vonatkozó DESI eredmény javításában. A szolgáltató több olyan szolgáltatást, illetve terméket vezet és vezetett be, melyek segítségével javulhat a vállalatok versenyképessége és hatékonysága, továbbá eredményesebbé válhatnak az online tér adta alábbi lehetőségek kiaknázásában.
Big Data
Magyarországon a big data elemzés kihasználtsága elmarad az uniós átlagtól (12,3%), hiszen a nagyvállalatok mindössze 6,1 százaléka használ big data analytics szolgáltatást. Ezt az eredményt bármely forrásból származó adatelemzés alkalmazása javítani tudja. A big data analytics egyik legfontosabb területe a működési adatok elemzése.
Felhőalapú szolgáltatások
Bár egyre több magyarországi vállalkozás migrálja adatait felhőalapú tárhelyre (a vállalkozások 11,5%-a használja ezt a működési modellt, szemben az EU 17,8%-os átlagával), sok kisebb vállalat nem él ezen szolgáltatások előnyeivel.
Közösségi média és e-kereskedelem
A magyar vállalatok hatalmas fejlődési potenciállal rendelkeznek e területeken. Itthon a vállalkozások mindössze 11,8%-a van jelen közösségi média felületeken (legalább kettőn, ez az európai vállalkozások esetében 25,2%). A KKV-k csupán 12,5%-a értékesít online, és kevesebb mint 6% teszi ezt nemzetközileg (ugyanezek a számok EU-szinten: 17,5%, illetve 8,5%). Az e-kereskedelem aránya a teljes forgalomhoz viszonyítva szintén alacsony (10,9% Magyarországon, 11,1% az EU-ban).
„Átfogó digitális szolgáltatásokat kínálunk a magyarországi vállalkozások számára, így minden adott ahhoz, hogy segíteni tudjunk azon megoldások beazonosításában, amelyek lehetővé teszik számukra a hosszú távon is növekedést biztosító digitális átalakulást. Ugyanakkor azt látjuk, hogy nem minden esetben ismerik fel a digitalizáció fontosságát. Ahogy arra a világjárvány is rámutatott, az ország – és ezen belül is a vállalkozások – működésének, versenyképességének szempontjából a rugalmasság és az alkalmazkodási készség elsődleges fontosságú, melynek feltételeit számos esetben a digitalizáció teremti meg. A Vodafone célja, hogy infrastruktúrájával, termékeivel és szolgáltatásaival hosszú távon támogassa Magyarország digitalizációs törekvéseit, hozzájárulva a gazdaság újraindításához és a vállalkozások sikerességéhez” – mondta Dobó Mátyás, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletág Vezérigazgató-helyettese.
______________
* A teljes tanulmány ide kattintva érhető el
** Az Európai Bizottság 2014 óta a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutatóról (DESI) szóló jelentésekkel követi nyomon a tagállamok digitális fejlődését. A DESI jelentések tartalmaznak mind országismertetőket, mind tematikus fejezeteket. Ezen felül az egyes tagállami jelentéseket részletes távközlési fejezet egészíti ki. További információ a DESI honlapján.
Kapcsolódó cikkek
- Világhírű előadókkal inspirálja a kkv-kat a Vodafone
- Monor iskoláiban is elérhető már a Vodafone Digitális Tanterem megoldása
- A járvány felgyorsította az 5G és Wi-Fi 6 fejlesztéseket
- Kivel és hogyan kötünk biztosítást a jövőben?
- A digitális bajnokok a személyes pénzügyek kezelésére fókuszálnak
- A túlélés záloga lehet a jól digitalizált humán erőforrás menedzsment
- Az online értékesítést fejlesztik a digitalizációban élen járó bankok
- A Vodafone Csoport 20 millió eurót fektet a digitális készségek és oktatás fejlesztésébe világszerte
- A Vodafone és a Delta közösen segíti a vállalkozásokat a technológiai forradalomban
- A kkv-k digitalizációja segíti a válságból való kilábalást
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Facility managementben erősít az ICON
Három kiemelkedő épülettel, két irodaházzal és egy logisztikai ingatlannal bővült az ICON Real Estate Management ingatlanüzemeltetési portfoliója. A BEM Irodaház, a D2 Szabadkikötő, és az ELTE egyik megújult ingatlanja nem csupán az építészeti megoldásaik tekintetében példaértékűek, de a fenntarthatóság és az energiahatékonyság terén is úttörő megoldásokat alkalmaznak.
Új korszak az elektromobilitásban
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is.
Mesterséges intelligenciával készítik össze az Unilever B2C webshopjának rendeléseit
Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége bővült és egy 14.500 négyzetméteres raktári terület kezelése mellett immár az Unishop raktárlogisztikai és fullfilment kiszolgálását is végzi.
Terjednek az alacsony kódú technológiák
Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges elbocsátásokról és a szakértők máris a vészharangokat kongatták. A fordulatot a legtöbben a mesterséges intelligencia számlájára írják, ugyanakkor egyre nagyobb szeletet hasítanak a piacból a low-code platformok is. Ezekkel minimális kézi kódolással fejleszthetünk gyorsan és hatékonyan, miközben rugalmasan alkalmazkodhatunk a változó igényekhez és egyszerűen hangolhatjuk össze az üzleti és technológiai szempontokat.