NMHH-kutatás: a felhasználók közel kétharmada használja online hívásra is a netet

forrás: Prím Online, 2021. október 18. 17:02

A magyar internetezők 64 százaléka használ valamilyen netes hang- vagy videóhívás-szolgáltatást, de a cégek is előszeretettel alkalmazzák a technikát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásai alapján. A 2020 második felében készült felmérések szerint nem feltétlenül telefonál kevesebbet mobilról az, aki online indít hívást.

 

Felhívlak videón! – lakossági használat

A 15 évesnél idősebb hazai internetezők 64 százaléka használ valamilyen hang- vagy videóhívást nyújtó szolgáltatást, szűk felük több ilyet is igénybe vesz. Legtöbben Messengert (47 százalék), Vibert és Skype-ot (19-19 százalék) használnak. A nők inkább a Messengert részesítik előnyben, míg a férfiaknál a Skype és a Teams népszerűbb az átlagnál. A szolgáltatások különösen elterjedtek a nők, a magasabb végzettségűek, a 30 év alattiak és a 60 év felettiek, valamint a budapestiek körében. A mobilinternetet használó online telefonálók 47 százaléka olyan csomagra fizet elő, amely korlátlan mobilinternetet tartalmaz, vagy a videóhívások nem fogyasztják a rendelkezésre álló adatkeretet.

 

Persze technikai jellegű fennakadások itt is előfordulhatnak. A felhasználók 44 százaléka tapasztalt gyenge térerőt vagy hiányos lefedettséget, harmaduknál akadozott vagy torzult a hang, 27 százalékuknak pedig az adatkeret kimerülése okozott bosszúságot. Talán ennek is köszönhető, hogy az online telefonálók 60 százalékánál nem csökkent a hagyományos mobiltelefon használata, sőt, 7 százalékuknál még nőtt is. Mindez egybecseng az NMHH mobilpiaci jelentésében publikált forgalmi adatokkal, melyek szerint az emberek 2020-ban – a jelentős arányú online telefonálás ellenére – 14 százalékkal többet beszéltek mobilon, mint 2019-ben. Ez részben annak a következménye, hogy a szolgáltatók leginkább a magasabb előfizetési díjú, de ingyenes beszélgetést lehetővé tevő, ún. „flat” tarifákat ajánlják ügyfeleiknek.

 

 

A videóértekezletek kora

A vállalatok is előszeretettel alkalmazzák az internetalapú hangmegoldásokat. A legalább tíz főt alkalmazó üzleti vállalkozások – kb. 38 ezer ilyen van – 36 százalékánál minimum egy alkalmazott használ a munkához online hang- vagy videótelefon-szolgáltatást a mobiltelefonján. A felhasználók aránya jelentősen magasabb a nagyobb, legalább 250 főt foglalkoztató cégeknél – 44 százalékuk használja –, valamint az egymilliárd forint feletti bevételű és a szolgáltatói szektorban tevékenykedő vállalatoknál. 

 

A koronavírus miatt a vállalkozások 41 százaléka biztosította az otthoni munkavégzést a dolgozói legalább egy részének, emiatt pedig online platformra kerülhettek a megbeszélések, a konferenciák. Ahol a vállalat nagyobb része otthonról dolgozhatott, ott a munkatársak több mint fele telefonált online.

 

Az emberek jelentős többségben a Messengert használják magánügyekben online hang- vagy videóhívásra. Az üzleti célból, mobilkészüléken online telefonálók viszont közel azonos arányban veszik leggyakrabban igénybe a Skype-ot (27 százalék), a Vibert (25 százalék) és a Messengert (23 százalék), valamint sokan részesítik előnyben a Teamset (16 százalék).

 

A technológiát használó vállalkozások vezetőinek bő fele – 52 százalékuk – kifejezetten támogatja a netes hang- és videóhívások használatát, és csupán 4 százalékuk ellenzi azt. Viszont csak a harmaduk gondolja, hogy e szolgáltatások teljesen megfelelnek a vállalati igényeknek. Az online telefonálás hatására a vállalkozások 37 százalékánál csökkentek a céges mobilkiadások, és 8 százalék tapasztalt nagyon jelentős, 25 százalék feletti kiadáscsökkenést. 

 

A kutatás háttere

Az NMHH országos reprezentatív felméréseinek célja, hogy jobban megismerje és megértse az elektronikus hírközlési szektor helyzetét. Az összeállítás a 2020-ra vonatkozó lakossági, háztartási és üzleti felmérések, valamint a szintén tavalyi, szolgáltatói adatok felhasználásával megjelent Mobilpiaci jelentés alapján készült. A felméréseket az Ariosz Kft. és a Bellresearch Kft. készítette el az NMHH számára, a mobilpiaci jelentés a hatóság saját összeállítása. Jelen sajtóközlemény a teljes kutatások egy szeletét, az online hang- és videóhívásokra vonatkozó részét dolgozza fel.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Megérkezett Magyarország első digitális, zöld iránytűje

Találd meg, hol ihatsz a közelben fair-trade kávét, hol vásárolhatsz csomagolásmentesen, vagy éppen hol találod a legközelebbi ökotudatos kozmetikát! A népszerű Green Guide Budapest térkép az online térbe költözött és egy átfogó fenntarthatósági platformként született újjá. Az átalakuláshoz az E.ON Hungária Csoport több millió forintos támogatása adta meg a kezdő lépést, a felület közösségi finanszírozás, illetve egy elkötelezett önkéntes csapat segítségével valósulhatott meg.

2021. december 3. 12:27

Ismét nagyszabású beruházásba kezd a Schaeffler Szombathelyen

A Magyarországon 3 gyárat üzemeltető és közel 5000 főt foglalkoztató globális autóipari és ipari beszállító Schaeffler tovább erősíti a hazai telephelyek iránti elkötelezettségét. Kevesebb mint két hónapja adták át a második üzemet, egy tisztán e-mobility gyárat Szombathelyen, máris újabb, több mint 5 milliárd forint értékű beruházást indít a városban a Schaeffler. 

2021. december 3. 11:11

Együttműködés a vasúti kiberbiztonság erősítése érdekében

A Siemens Mobility és a RazorSecure együttműködési megállapodást írt alá annak érdekében, hogy a gördülőállomány üzemeltetőket világszerte megnövelt vasúti kiberbiztonság felügyeleti megoldásokkal lássák el. A növekvő digitalizáció előnyökkel jár, de felveti a kibertámadások elleni megfelelő védelem szükségességét is. 

2021. december 3. 09:53

Már lehet szavazni a Média a Családért-díj jelöltjeire

A jól működő család biztonságos bázis, erőforrás, igazodási pont, a világ és önmagunk megismerésének, értelmezésének első és később is nélkülözhetetlen terepe. Ha az életünkben ilyen kitüntetett helye van, fontos, hogy mindezt a média is tükrözze. A Média a Családért Alapítvány lassan 15 éve díjazza azokat a családbarát cikkeket és műsorokat, amelyek a családról és a családnak szólnak: történeteket mesélnek el, kérdéseket tesznek fel és válaszokat keresnek a családokat érintő élethelyzetekre, problémákra. Az idei év jelöltjeire a közönség 2022. január 10. éjfélig adhatja le voksát az alapítvány honlapján.

2021. december 2. 20:07

A HONOR 50 Lite megérkezett Magyarországra

A HONOR 50 Lite hazai forgalmazása megkezdődött. A készülék 4300 mAh-s akkumulátorral, 66 W-os HONOR SuperCharge technológiával és 6,67”-es HONOR FullView kijelzővel érkezik, így kivételesen gyors töltést biztosít, kijelzője pedig magával ragadó élményt nyújt, miközben kíméli a szemet. A megfizethető árkategóriájú készülék Android 11 mobil operációs rendszerrel és Google Mobile Services-zel érhető el immár Magyarországon is.

2021. december 2. 18:33

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

December elején nyit az első magyar kriptotőzsde

2021. november 30. 21:13

Dr. Charaf Hassan a Vodafone Magyarország Alapítvány kuratóriumának új elnöke

2021. november 18. 16:49

A Magyar Telekom 2021. harmadik negyedévi eredményei

2021. november 9. 21:45

Magyar innováció nyert ezüstérmet az év egyik legfontosabb egészségügyi startup versenyén

2021. október 30. 14:59