Csúcson a családi vállalkozások
Az egészségügyi vészhelyzet ellenére továbbra is a gazdaság kulcsszereplői maradtak a családi vállalkozások – derül ki az EY és a svájci St. Gallen Egyetem friss Global Family Business Index rangsorából. A világ 500 legnagyobb családi hátterű cégének listáján számos Magyarországon is ismert márka szerepel, mint például a francia Decathlon, a német Bosch, a svéd H&M, az olasz Ferrero vagy az osztrák Red Bull. A társaságok többségének azonban még fel kell készülnie a vezetői generációváltásra ahhoz, hogy megőrizzék versenyképességüket.
A világ 500 legnagyobb családi vállalatának összbevétele mára elérte a 7,28 billió dollárt, és a társaságok együttesen több mint 24 millió embert foglalkoztatnak. A rangsorolt cégek háromnegyede legalább 50 éve működik, az indexet az amerikai Walton család tulajdonában lévő, közel 560 milliárd dollár bevételű Wal-Mart vezeti.
A listán jegyzett vállalkozásoknak idén is majdnem fele (236) Európából, harmada pedig Észak-Amerikából került ki. Ausztriát leszámítva a kelet-közép európai régió országaiból egyetlen vállalkozásnak sem sikerült bejutnia a rangsorba. Tőlünk távolabb, Oroszországból is mindössze három szervezet bevétele érte el a bekerüléshez szükséges szintet. Az ötszázak élmezőnyében ugyanakkor számos idehaza is népszerű márka található, ilyen többek között a BMW, a Nike, a Porsche, a L'Oréal, az ALDI, az LG, vagy az Auchan.
A cégeknél elindult a generációváltás is, amit jól mutat, hogy mára minden ötödik vezető 40 évnél fiatalabb, és az igazgatóságban a női családtagok aránya elérte a 31 százalékot.
„A rendszerváltás óta hazánkban is felnőtt több száz sikeres családi vállalat, mint amilyen a Master Good vagy a KÉSZ Csoport is. Velük ellentétben azonban sokan még nem döntöttek arról, hogy átadják-e az irányítást vagy inkább felkészülnek a szervezet értékesítésére” – hangsúlyozta Módos András, az EY Private szolgáltatásaiért felelős területének vezetője. „Egy ilyen kérdés könnyen válhat az alapító számára személyes üggyé, ezért is érdemes külső tanácsadóval egyeztetni, aki akár a vagyonkezelés, akár az értékesítés területén el tudja őket látni a megfelelő tanácsokkal” – tette hozzá.
_______________
A kutatásról
Az EY és a svájci St. Gallen Egyetem az 500 legnagyobb családi vállalat múködését és eredményeit vizsgáló kutatása (Family Business Index) bemutatja, hogyan reagáltak ezek a cégek a közelmúlt gazdasági kihívásaira.
Kapcsolódó cikkek
- Magyarország felkerült a megújuló energia befektetések toplistájára
- Könnyebb és biztonságosabb lesz a vállalati korrupció bejelentése
- Védtelenül állnak a következő online betöréssel szemben a cégek
- Már a klímakockázatok elkerülésére készülnek a cégek
- Hagyományos ügyfélszolgálatot és átláthatóbb ajánlatokat igényelnek a vásárlók
- A munkavállalói élmény fokozásában az EY a világ első számú tanácsadója
- Zöldberuházások pótolhatják a válságban elveszett európai munkahelyeket
- Elismert pénzügyi szakértő csatlakozott az EY-hoz
- A jelenlegi helyzetben még nagyobb körültekintést követel a távmunka a vállalatoktól
- Mielőbb nyitniuk kell az alternatív foglalkoztatási formák felé a magyar vállalatoknak
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia
1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.
A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt
Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.