Elégedettebbek a magyarok a digitális munkahelyeken
A DreamJobs állásportál friss kutatása szerint a magyar munkavállalók kétharmada már a pandémia előtt is használt digitális megoldásokat feladatai teljesítésére. Kiderült, hogy minél nagyobb egy vállalat mérete, annál több területen élnek online eszközökkel, és minél több ilyen módszer áll a dolgozók rendelkezésére, annál vonzóbbá válik a munkahelyük. A digitális felületek használata alig okoz gondot a mindennapokban, ráadásul összetartóbb és gyorsabban dolgozó csapatok alakultak ki alkalmazásukkal. Az egyéni tapasztalatokban is jól teljesítenek az internetes megoldások; úgy a munkavégzés hatékonyságában, mint a személyes kapcsolatok és bizalom kialakításában.
Hatodik alkalommal rendezi meg a DreamJobs a Szerethető Munkahelyek versenyt, melynek központi témája idén a digitalizáció hatásai. Az állásportál ezen tematika mentén vette górcső alá saját kutatásában a magyar munkavállalók attitűdjét a digitális munkavégzéssel kapcsolatban.
2020-ban a koronavírus megjelenése adta az utolsó nagy lökést a vállalatoknak ahhoz, hogy munkafolyamataikba integráljanak digitális megoldásokat is. A felmérésben megkérdezettek kétharmada nyilatkozott úgy, hogy már a járvány előtt elkezdtek használni online eszközöket munkahelyükön, a pandémia kitörésekor és az azt követő években így komolyabb erőfeszítést ezen a területen a cégek mindössze egyharmadának kellett tennie.
A cégmérettel arányosan nő a digitális megoldások alkalmazási területe
Széles spektrumon mozoghat, melyik területeken hasznosítják leginkább a digitális megoldásokat a vállalatok, azonban a kutatás alapján elmondható, hogy az első két helyen a kommunikáció és a tájékoztatás szerepel cégmérettől függetlenül. A 10 főnél kisebb munkahelyeken ezek mellett a feladatkezelésben és az eseményszervezésben, a 10-100 fős vállalatoknál pedig az adminisztrációban is nagy segítséget nyújtanak az online eszközök. A dolgozók számának növekedésével megjelenik továbbá a projektmenedzsment (100-500 alkalmazott), a riportolás (500-1000 alkalmazott) és a back office területe (1000-nél több alkalmazott) is.
Alig okoznak nehézséget az online eszközök
A legnépszerűbb digitális megoldások a felhőszolgáltatások, az üzenetküldő programok, a videóhívás szoftverek és az otthonról is elérhető munkahelyi hálózat. Intranettel a vállalatok fele, feladatkezelő rendszerrel 42%-a, saját mobilalkalmazással pedig 17%-uk rendelkezik. A felsorolt eszközök általában egyszerűen kezelhetők, átláthatóak és felhasználóbarát felülettel rendelkeznek, ezért is nyilatkozhatott úgy a megkérdezettek 72%-a, hogy használatuk egyáltalán nem okozott még problémát, bevezetéskor is mindössze 18%-uk tapasztalt átmeneti fennakadásokat, jellemzően a 41-60 év közöttiek körében.
A digitális megoldások bevezetésének fontos sarokköve a hatékonyság növelése, de emellett nem elhanyagolható tény, hogy a munkavállalók 86%-ának szemében vált részben vagy egészében vonzóbbá a munkahelye annak köszönhetően, hogy online eszközöket használhatnak mindennapos munkavégzésük során.
Összetartóbb és gyorsabban dolgozó csapatok
Annak ellenére, hogy tízből mindössze három válaszadónak lett jobb a kapcsolata a munkatársaival, amióta többet kommunikálnak webes felületen, mégis az online térnek köszönhetően a munkahelyek kétharmadánál lett összetartóbb a közösség, illetve ugyanekkora arányban vált gördülékenyebbé a visszajelzés biztosítása a kollégák számára. A csapaton belüli működést is segítik a digitális megoldások; a kutatás szerint a legfontosabb változás a gyorsabb munkavégzés, ezáltal a rendelkezésre álló idő alatt több feladatot tudnak elvégezni a munkavállalók. Nem mellékes észrevétel, hogy online olyan munkatársakkal is könnyebbé vált a kapcsolattartás, akiket korábban nehézkes volt elérni, illetve a lazább kommunikáció is hozzájárul a zökkenőmentes feladatmegoldáshoz.
A felmérésből kiderült, hogy szinte minden munkahelyen alkalmaznak olyan praktikákat, amelyekkel növelni tudják a csapaton belüli kohéziót: például meghatározott napon tartanak rövid online meetinget, belsős tréninget szerveznek, és népszerűek az internetes kvízjátékok és csapatjátékok is. A pandémia alatt minden második vállalatnál tartottak online platformon csapatépítőt legalább egy, de jobbára több alkalommal.
A dolgozók saját érdekeit is szolgálják a digitális megoldások
A felmérés vizsgálta a saját, személyes tapasztalatokat is, és világossá vált, hogy az egyének szintjére lebontva is számos előnnyel bír a digitális eszközök használata. A dobogós helyeket a könnyebb kapcsolattartás, a visszakereshetőség és a fókuszáltabb munkavégzés foglalja el. A felsoroltakat a feladatokhoz kapcsolódó megállapítások követik: a hatékony munkamegosztás, a határidők könnyebb betartása és az, hogy a digitális megoldásoknak köszönhetően minden csapattag pontosan ismeri a feladatát. Jól látható, hogy az eddigiek inkább a hatékonysághoz kötődtek, azonban három további, fontos előnyt is kiemeltek a válaszadók: az internetes eszközök révén könnyebb a beilleszkedés a csapatba, segítik a bizalom kiépítését a munkahely felé, továbbá általuk jobb a munkahelyi hangulat.
Jelenleg a kutatásban résztvevők 60%-a dolgozik hibrid munkarendben, 22% otthonról, irodában pedig 18%, azonban a dolgozók közel háromnegyede egyetért azzal, hogy a digitális megoldások, dolgozzanak bárhonnan, minden esetben célravezetőek.
A kutatás háttere:
Az idén 6. alkalommal megrendezett Szerethető Munkahelyek verseny központi témája a digitalizáció hatásai. Ennek keretében vizsgálta online kutatási felületen a DreamJobs a hazai munkavállalók attitűdjét a digitális munkavégzéssel kapcsolatban. Az adatfelvételre 2022. június 2 és 21. között került sor. A kutatás nem reprezentatív a teljes lakosságra nézve, ugyanakkor alkalmas az irodai dolgozók véleményének feltérképezésére.
Kapcsolódó cikkek
- A jövő digitális munkakörnyezetét fejleszti a Unisys
- A digitális munkahely újraindítása
- Vállalati stratégiává vált a digitális munkahelyek kialakítása
- Összeült a Startup Operatív Törzs
- A Ricoh új, intelligens eszközöket kínál a digitális munkahelyeknek
- Egy cég, egy márka
- A Getronics megvásárolta a Pomeroy-t
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új korszak az elektromobilitásban
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is.
Mesterséges intelligenciával készítik össze az Unilever B2C webshopjának rendeléseit
Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége bővült és egy 14.500 négyzetméteres raktári terület kezelése mellett immár az Unishop raktárlogisztikai és fullfilment kiszolgálását is végzi.
Terjednek az alacsony kódú technológiák
Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges elbocsátásokról és a szakértők máris a vészharangokat kongatták. A fordulatot a legtöbben a mesterséges intelligencia számlájára írják, ugyanakkor egyre nagyobb szeletet hasítanak a piacból a low-code platformok is. Ezekkel minimális kézi kódolással fejleszthetünk gyorsan és hatékonyan, miközben rugalmasan alkalmazkodhatunk a változó igényekhez és egyszerűen hangolhatjuk össze az üzleti és technológiai szempontokat.