Kutatás készült az elektronikai eszközök energiatakarékosságának fontosságáról
A vásárlók fontosnak tartják, hogy az eszközeik energiatakarékosak legyenek, azonban az energiacímkék jelentésével a többségük nincs tisztában, és nem mindenki hajlandó jelentősen többet fizetni a jobb energiabesorolású gépekért – derült ki az Euronics Műszaki Áruházlánc friss kutatásából.
Az energiafogyasztás régóta fontos kérdés, amire egy részről a családi költségvetés, másrészről az egyre inkább előtérbe kerülő környezetvédelem szempontjából is sokan nagy hangsúlyt fordítanak. Ráadásul az elmúlt hónapokban a rezsi különösen lényeges témává vált. Az Euronics éppen ezért volt kíváncsi arra, a magyar vásárlók mennyire figyelnek oda az újonnan vásárolt eszközök energiatakarékosságára a választásuk során, és egy országosan reprezentatív kutatás* keretében mérte fel a hozzáállásukat a témához.
Kell-e nekünk energiatakarékos gép?
A felmérés során csak nagyon kevesen (összesen 12%) válaszolták azt, hogy az energiatakarékosság nem, vagy csak kismértékben befolyásolja vásárlói döntésüket. A legtöbben (46%) energiatakarékos gépet választanak, ha egyébként a számukra legfontosabb szempontoknak megfelel a készülék, ugyanakkor csak kevéssel marad el azok száma (42%), akiknél ez alapvető szempont. Ebben a kérdésben a többséget az emelkedő energiaárak befolyásolják (62%), de közülük is sokan (54%) veszik figyelembe a környezetvédelmi szempontokat is. A megkérdezettek az energiatakarékosságot a hűtők (83%), mosógépek (74%), fagyasztók (67%) és bojlerek (63%) esetében találták kiemelten fontosnak, míg a legkevésbé a televíziók (42%) és mikróhullámú sütők (37%) esetében. A választ adó nők általánosságban, tehát mind a háztartási, mind a szórakoztató elektronikai berendezések esetében fontosabbnak látják az energiatakarékosság kérdését, mint a férfiak (és ennél fogva a teljes átlag is).
Az energiacímkék kérdése
A készülékek energiabesorolását a 2021 során megújult energiacímkék jelzik a fogyasztóknak. A megkérdezettek mindössze 20 százaléka az, aki minden részletet átnéz a címke alapján, 33 százalékuk átböngészi az azon látottakat, 40 százalékuk ennél kevesebb energiát fordít erre az információra, 7 százalék pedig egyáltalán nem foglalkozik a címkével. A 30-39 éves korosztály a legtudatosabb e téren: a teljes mintához képest szignifikánsan magasabb azok száma ebben a csoportban, aki több időt is eltölt az energiacímkék tanulmányozásával. Az egyel idősebb korosztályban (40-49 évesek) azok száma magasabb az átlagnál, akik ugyan nem teljes alapossággal, de átnézik a címkék információit. Ugyanakkor a többség (83%) még mindig azt gondolja, hogy a korábbi „A++” jelölés jelenti az energiatakarékosság szempontjából legmagasabb kategóriát a megváltozott címkék esetén, és csak a válaszadók tizede tudja helyesen, hogy immár az „A” jelzés jelenti a csúcsot.
Mennyit fizetnénk érte?
A válaszadók többsége felárat is kész fizetni azért, hogy a megvásárolt eszköz kevesebb energiát fogyasszon. 43 százalékuk 5-7%-kal, 25 százalékuk 8-10%-kal, 8 százalékuk akár 10-20%-kal is hajlandó többet fizetni, így csupán a megkérdezettek mintegy negyede zárkózik el ettől. Annak ellenére, hogy mint korábban láttuk, az energiatakarékosság a nők számára fontosabb kérdés, mégis a férfiak inkább készek jóval magasabb árat fizetni ezért.
„Kutatásunk eredményei számunkra arra engednek következtetni, hogy még van feladat az iparág előtt a fogyasztók energiatakarékossági edukálása terén – mondta Fazekas Bálint, az Euronics kereskedelmi ügyvezető igazgatója. – Nagyon fontosnak tartjuk, hogy egyre több vásárlóhoz eljusson az az üzenet, hogy az energiatakarékos gépek vásárlása jó beruházás. A jelenlegi energiaárak mellett egy modern, legalább D kategóriájú – hozzávetőleg a régi A-nak megfelelő, közepesen energiatakarékos – készülékkel járó kezdeti egyszeri többletberuházás a felhasználástól függően rendkívül rövid időn belül meg tud térülni.”
______________________
* A nemre, korra, iskolai végzettségre, településtípusra és megyére reprezentatív országos kutatást az Euronics megbízásából az Opinio készítette, 1022 fő (15-59 év közöttiek) megkérdezésével.
Kapcsolódó cikkek
- Energiahatékonysági tőkeprogramot indít a Hiventures
- Adatalapú megoldások adhatnak választ az energetikai kihívásokra
- Magyar techcég tört be a svéd energetikai piacra
- Évi 25 ezer forintnyi áramot is spórolhat nekünk egy modern hűtő
- A MoodUP hűtőszekrény színváltós ajtópanelekkel dobja fel a felhasználói élményt
- Több mint egymillió embernek vitt zöld áramot a Schneider Electric
- Mesterséges intelligencia segíti az uszoda szellőztetését
- Az energiaválság a számítástechnikai piacot sem kíméli
- Ezek voltak az elmúlt egy év slágertermékei
- Ne égessük két végén az energiát!
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Thermaltake bemutatja a Matcha Green termékcsaládot
A Thermaltake, a prémium toronyházak, hűtések, gamer perifériák és nagy teljesítményű memóriák piacán vezető PC-komponens márka bejelentette a Ceres 300 TG ARGB Matcha Green közepes toronyházat és az ARGENT E700 Matcha Green valódi bőr gamer széket.
Stratégiai megállapodást kötött a Corvinus és az EY
Az oktatás és a karriertervezés áll a fókuszában annak a stratégiai partnerségnek, amelyet az EY nemzetközi tanácsadó cég, valamint a Budapesti Corvinus Egyetem kötött meg november 30-án.
Az AGON by AOC két új 34 hüvelykes ultraszéles gaming modellt mutat be
Az AGON by AOC – a világ egyik vezető gaming monitor* és IT tartozék márkája – büszkén mutatja be két új 34 hüvelykes (86 cm) gaming monitorát az ultraszéles monitorok rajongóinak: az AOC GAMING CU34G2XE/BK-t és a gyorsabb, nagyteljesítményű testvérét, a CU34G2XP/BK-t. Ezeket a monitorokat úgy tervezték, hogy kiszélesítsék a magával ragadó játék eddigi határait és kiemelkedő értéket is nyújtsanak. Mind a CU34G2XE/BK, mind a CU34G2XP/BK megfizethető műszaki mérnöki látvány, amely a játékosoknak panorámikus játékteret és magas teljesítmény-paramétereket kínál.
Az Epson 100%-ban megújuló villamosenergia használatára áll át egész Európában
A precíziós, innovatív technológiai megoldásairól híres Epson bejelentette, hogy 2050-re teljesen karbonsemlegessé és a fosszilis erőforrásoktól mentessé alakítja működését. Az elmúlt években már számos meghatározó lépést tettek ennek érdekében, melyek pozitív eredményeiről a nemrég közétett fenntarthatósági jelentésük is beszámol.
A karácsonyi raktár-őrület ellen is bevetheti lelkes drónpilótáit ez a magyar startup
Egy nemzetközi felmérés szerint ez év első felében nem kevesebb, mint 8200 esetben szakadt meg a globális ellátási lánc. Végső soron az áruellátási nehézségeket is enyhítheti a magyar Aeriu megoldása, amelyet nemrég egy Miskolc melletti globális autóipari nagyvállalat is bevezetett raktárába.