Kutatás készült az elektronikai eszközök energiatakarékosságának fontosságáról
A vásárlók fontosnak tartják, hogy az eszközeik energiatakarékosak legyenek, azonban az energiacímkék jelentésével a többségük nincs tisztában, és nem mindenki hajlandó jelentősen többet fizetni a jobb energiabesorolású gépekért – derült ki az Euronics Műszaki Áruházlánc friss kutatásából.
Az energiafogyasztás régóta fontos kérdés, amire egy részről a családi költségvetés, másrészről az egyre inkább előtérbe kerülő környezetvédelem szempontjából is sokan nagy hangsúlyt fordítanak. Ráadásul az elmúlt hónapokban a rezsi különösen lényeges témává vált. Az Euronics éppen ezért volt kíváncsi arra, a magyar vásárlók mennyire figyelnek oda az újonnan vásárolt eszközök energiatakarékosságára a választásuk során, és egy országosan reprezentatív kutatás* keretében mérte fel a hozzáállásukat a témához.
Kell-e nekünk energiatakarékos gép?
A felmérés során csak nagyon kevesen (összesen 12%) válaszolták azt, hogy az energiatakarékosság nem, vagy csak kismértékben befolyásolja vásárlói döntésüket. A legtöbben (46%) energiatakarékos gépet választanak, ha egyébként a számukra legfontosabb szempontoknak megfelel a készülék, ugyanakkor csak kevéssel marad el azok száma (42%), akiknél ez alapvető szempont. Ebben a kérdésben a többséget az emelkedő energiaárak befolyásolják (62%), de közülük is sokan (54%) veszik figyelembe a környezetvédelmi szempontokat is. A megkérdezettek az energiatakarékosságot a hűtők (83%), mosógépek (74%), fagyasztók (67%) és bojlerek (63%) esetében találták kiemelten fontosnak, míg a legkevésbé a televíziók (42%) és mikróhullámú sütők (37%) esetében. A választ adó nők általánosságban, tehát mind a háztartási, mind a szórakoztató elektronikai berendezések esetében fontosabbnak látják az energiatakarékosság kérdését, mint a férfiak (és ennél fogva a teljes átlag is).
Az energiacímkék kérdése
A készülékek energiabesorolását a 2021 során megújult energiacímkék jelzik a fogyasztóknak. A megkérdezettek mindössze 20 százaléka az, aki minden részletet átnéz a címke alapján, 33 százalékuk átböngészi az azon látottakat, 40 százalékuk ennél kevesebb energiát fordít erre az információra, 7 százalék pedig egyáltalán nem foglalkozik a címkével. A 30-39 éves korosztály a legtudatosabb e téren: a teljes mintához képest szignifikánsan magasabb azok száma ebben a csoportban, aki több időt is eltölt az energiacímkék tanulmányozásával. Az egyel idősebb korosztályban (40-49 évesek) azok száma magasabb az átlagnál, akik ugyan nem teljes alapossággal, de átnézik a címkék információit. Ugyanakkor a többség (83%) még mindig azt gondolja, hogy a korábbi „A++” jelölés jelenti az energiatakarékosság szempontjából legmagasabb kategóriát a megváltozott címkék esetén, és csak a válaszadók tizede tudja helyesen, hogy immár az „A” jelzés jelenti a csúcsot.
Mennyit fizetnénk érte?
A válaszadók többsége felárat is kész fizetni azért, hogy a megvásárolt eszköz kevesebb energiát fogyasszon. 43 százalékuk 5-7%-kal, 25 százalékuk 8-10%-kal, 8 százalékuk akár 10-20%-kal is hajlandó többet fizetni, így csupán a megkérdezettek mintegy negyede zárkózik el ettől. Annak ellenére, hogy mint korábban láttuk, az energiatakarékosság a nők számára fontosabb kérdés, mégis a férfiak inkább készek jóval magasabb árat fizetni ezért.
„Kutatásunk eredményei számunkra arra engednek következtetni, hogy még van feladat az iparág előtt a fogyasztók energiatakarékossági edukálása terén – mondta Fazekas Bálint, az Euronics kereskedelmi ügyvezető igazgatója. – Nagyon fontosnak tartjuk, hogy egyre több vásárlóhoz eljusson az az üzenet, hogy az energiatakarékos gépek vásárlása jó beruházás. A jelenlegi energiaárak mellett egy modern, legalább D kategóriájú – hozzávetőleg a régi A-nak megfelelő, közepesen energiatakarékos – készülékkel járó kezdeti egyszeri többletberuházás a felhasználástól függően rendkívül rövid időn belül meg tud térülni.”
______________________
* A nemre, korra, iskolai végzettségre, településtípusra és megyére reprezentatív országos kutatást az Euronics megbízásából az Opinio készítette, 1022 fő (15-59 év közöttiek) megkérdezésével.
Kapcsolódó cikkek
- Energiahatékonysági tőkeprogramot indít a Hiventures
- Adatalapú megoldások adhatnak választ az energetikai kihívásokra
- Magyar techcég tört be a svéd energetikai piacra
- Évi 25 ezer forintnyi áramot is spórolhat nekünk egy modern hűtő
- A MoodUP hűtőszekrény színváltós ajtópanelekkel dobja fel a felhasználói élményt
- Több mint egymillió embernek vitt zöld áramot a Schneider Electric
- Mesterséges intelligencia segíti az uszoda szellőztetését
- Az energiaválság a számítástechnikai piacot sem kíméli
- Ezek voltak az elmúlt egy év slágertermékei
- Ne égessük két végén az energiát!
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Megérkezett a nemzetközi piacra szánt Xiaomi 13T telefoncsalád
A Xiaomi bemutatta a legújabb 13T okostelefon sorozatát, a Xiaomi 13T-t és a Xiaomi 13T Pro-t, amely a képalkotást művészi fokon űző felhasználók körében tehet szert majd a legtöbb rajongóra. A Leicával közösen fejlesztett, professzionális optika került a készülékekbe, így a Xiaomi 13T sorozat a Leica kamerák esszenciáját megragadó Authentic Leica Imagery szolgáltatásokkal büszkélkedhet. A telefonok teljesítményét optimalizálták, üzemidejüket még jobban kitolták, a kijelzőjük pedig kristály tisztán, nagy részletgazdagsággal jeleníti meg a tartalmakat – vagyis kivételesen jó képmegjelenítő tulajdonságokkal rendelkeznek és nagyszerű felvételek készülhetnek velük.
Így segít jobb döntéseket hozni a sakk az üzletben, a karrierben és a mindennapokban
Ahogy egy sakkjátszma, úgy az élet is döntések sorozata – az üzlet világában pedig gyakran még nagyobb tétje van egy-egy döntésnek, mint a táblánál. A sakk sok más készség fejlesztése mellett azért is hasznos, mert jobb döntéseket hozhatunk általa akár időkényszerben, bizonytalan, nehéz helyzetekben is – véli Fogarasi Norbert, a Polgár Judit Világsakkfesztivált ötödik éve támogató Morgan Stanley budapesti központjának vezetője, versenysakkozó.
Így támogatta a digitalizáció Varsó új ékességének felépítését
A Varso Tower, vagyis a Varsó Torony Lengyelország és az Európai Unió legmagasabb épülete, egyben a lengyel főváros legrangosabb építészeti projektje. A maga nemében egyedülálló felhőkarcoló szervesen illeszkedik abba a fejlesztési folyamatba, amelynek célja, hogy Varsót a nemzetközi üzleti élet egyik dinamikusan növekvő központjává emelje. A projekt megvalósításában meghatározó szerepe volt a digitalizációnak, így az épület nemcsak a magasságának, méreteinek, hanem az építésekor alkalmazott innovatív módszereknek köszönhetően is kiérdemli a figyelmet. A fejlesztést Európa egyik meghatározó ingatlanvállalata, a HB Reavis irányította, a kivitelezést a bécsi székhelyű PlanRadar Magyarországon is elérhető szoftvere támogatta.
Itt a Sandberg legújabb 2 az 1-ben zseblámpája és powerbankje
A Sandberg bemutatta legújabb 2 az 1-ben zseblámpáját és powerbankjét, a Survivor Torch Powerbank 5000-t.
Műszaki kerámia és tiszta szilikon nyomtatás a Formlabs SLA nyomtatóival
Mostanra tárgyak ezrei készülnek naponta 3D nyomtatással, amelyhez kapcsolódóan rengeteg forrást fektettek az elmúlt évek során az ezeket előállító berendezések folyamatos fejlesztésébe. Azonban ez csak az egyenlet egyik oldala, az ipari felhasználást célzó gyártók a 3D nyomtatók mellett az alapanyagok fejlesztésébe is folyamatosan invesztálnak. A Formlabs éppen most újabb két termékkel, alumínium-oxid kerámiával és 100% tisztaságú szilikonnal bővítette már 40-nél is többféle nyomtatható műgyantát számláló SLA alapanyag-kínálatát. És ez nem minden!