Átalakulóban az autóipar
Az elmúlt néhány év során, és különösen az utóbbi hónapokban az autóipar drámai átalakuláson ment keresztül. A fenntarthatósági kérdések, a termékbiztonság, az elektromobilitásra való átállás, a chiphiány és az ellátási láncok zavarai minden eddiginél jobban befolyásolták az iparágat. Mindez az automatizálás felé tereli a vállalatokat.
"A legtöbb autóipari gyártó automatizálási technológiák telepítése révén kíván szembe nézni a kihívásokkal, mind a termelés, mind a logisztika területén" – véli Jesper Sonne Thimsen, a Mobile Industrial Robots kelet- és közép-európai régiójának értékesítési igazgatója.
Az autóipar a leginkább robotizált iparág, amely sokáig tartotta vezető szerepét a robottelepítések számában. 2020 volt az első olyan év, amikor az elektronikai ipar megelőzte az autóipart a robottelepítések számában a Nemzetközi Robotikai Szövetség (International Federation of Robotics) éves elemzése (Word Robotics 2021 report) szerint, ám még így is 80 ezer robotot telepítettek csak 2020-ban az autóiparban. Míg 2020-ban 10 ezer munkavállalóra 957 robot jutott az autóiparban (Nyugat-Európában a legtöbb, 1215 darab), addig az összes többi iparágban ez az arányszám 82 darab volt. Mindez jól mutatja az iparág automatizáltságát, és igaz a kollaboratív robotok alkalmazására is, hiszen míg az IFR jelentése szerint az iparirobot-értékesítések száma 0,5 százalékkal nőtt 2020-ban, az újonnan telepített kobotok száma 6 százalékkal növekedett.
Mobil robotok a logisztikában
A kobotokat és mobil robotokat egyre szélesebb körben, egyre több munkafolyamat kiváltására tudják alkalmazni a vállalatok. "Sokan úgy látják az OEM-ek (Original Equipment Manufacturer), valamint a Tier 1, 2 és 3 típusú beszállítók körében, hogy az autonóm mobil robototok (AMR) vonzó lehetőségeket kínálnak a belső logisztika és az anyagmozgatás automatizálására folyamatok és a termelési helyszínek széles körét érintően" – mondta Jesper Sonne Thimsen.
Nem csoda, hiszen az intralogisztikát érintő változások mindegyikében segítséget nyújthat a robotika. Az ellátási láncban történő zavarok a belső szállítmányozás fejlesztését igénylik, mint ahogyan a munkaerőproblémák kezelésére is jó válasz az automatizálás. Az AMR-ek mindezt biztonságosan, üzembalesetek nélkül és intuitívan, a rugalmasság megtartása mellett képesek kiszolgálni. Az autonóm mobil robotok számos munkafolyamatot képesek támogatni: mozgathatnak anyagokat, alkatrészeket vagy munkadarabokat a gyártósorok, cellák vagy részlegek között. Az igényektől függően folyamatosan közlekedhetnek egy adott útvonalon, vagy hívásra felvehetik és leszállíthatják az árut – mindezt teljesen automatikusan.
A Tier 1-es beszállító francia Faurecia munkatársai korábban napi 8 órát töltöttek azzal, hogy a termékeket a hegesztőműhelyből a festőműhelybe, majd az összeszerelő-állomásra szállítsák. Az alkalmazottak, akik ezt a manuális szállítást végezték átlagosan 8-10 kilométernyi távolságot tettek meg egy műszak alatt.
A Faurecia egy saját top modult fejlesztett ki, amely lehetővé teszi az anyagok automata fel- és lepakolását. A MiR szolgáltatja a flexibilis robotplatformot, amelyre könnyedén rögzíteni lehet a top modult, így növelve a Faurecia folyamatainak hozzáadott értékét. Ezen felül a Faurecia a MiR500 robotokat ERP rendszerébe is integrálta, így az AMR-ek automatikusan fogadják a megrendeléseket. Mindez azt jelenti, hogy a Faureciának sikerült automatizálni az alkatrészek belső szállítását.
Itthon még mindig az autóipar vezet
Hasonlóan a francia beszállítóhoz, az esztergomi Tier 2-es beszállító TE Connectivity, amely a Volkswagen és a Mercedes számára gyárt napi tízmilliós nagyságú készterméket, egy hat AMR-ből álló MiR 200-as robotflottával támogatja belső logisztikai folyamatait. A MiR Fleet flottakezelő szoftver segítségével egyszerűen és hatékonyan irányítják a robotokat, amelyek használatát elsősorban munkaerőproblémák miatt vezették be. A gépek ügyesen reagálnak a gyorsan változó munkakörnyezetre, az emberekkel együtt, biztonságosan dolgoznak több műszakban, illetve mivel könnyen bővíthető a flotta, bármikor kiegészíthető egy újabb AMR-rel. "A rendszer kezdetben egyszerű intralogisztikai fejlesztésnek indult, de idővel egyre szélesebb körű kísérleti programmá alakult" – mondta Schvamberger Gábor, a TE Connectivity logisztikai elemzője. Arról is beszámolt, hogy olyan technológia megoldást fejlesztenek a MiR-rel közösen, amely a globális cégcsoport más helyszínein is alkalmas a belső szállítmányozási folyamatok optimalizálására.
Az IFR által gyűjtött adatok szerint egyébként Magyarországon tavaly 1116 robotot installáltak, ez 21 százalékos növekedés 2019-hez képest, és ezzel Magyarország a 27. legnagyobb piac a robottelepítések tekintetében a világon. Magyarországon az összes robottelepítés 55 százaléka az autóiparban volt 2020-ban, és a kollaboratív és mobil robotokat is elsősorban ez a szegmens alkalmazza. A 2021-es adatokat idén ősszel összegezte a szövetség.
Kapcsolódó cikkek
- Az elektronikai ipar vezeti a robotrangsort
- Raktárautomatizálás felsőfokon
- Támogató technológiák a digitális ökoszisztéma kialakításában
- Hogyan segítenek az AMR-ek minimalizálni a pazarlást és maximalizálni a hatékonyságot?
- Mobil robotmegoldások növelik a termelékenységet a dán KKV-nál
- Hogyan találjuk meg a vállalkozás számára leginkább megfelelő mobil robotot?
- Mobil robotok támogatják az okostévék összeszerelését is
- Az FM Logistic autonóm mobil robotot alkalmaz az IKEA raktárában
- Nagymértékben nő az automatizálás az intralogisztikában
- Stratégiai együttműködésre lép a MiR és a Logitrans
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Leadec megvásárolja a FISS Automatika Kft.-t
A Leadec, a világ vezető globális szolgáltatási szakértője 2023.05.31. napjával felvásárolta a FISS Automatika Kft.-t. A Leadec az akvizícióval tovább bővíti magyarországi jelenlétét, valamint erősíti kompetenciáit az elektrotechnika és az automatizálás területén.
Jelentős mérföldkő a hazai autóiparban
Idén ünnepli 30. születésnapját a Continental Veszprémben. Az elmúlt évtizedek fejlesztéseinek köszönhetően mára a technológiai vállalat telephelye globális piacokra dolgozik. Presztízs ügyfelek számára fejleszt, tesztel és gyárt különböző szenzorokat gépjármű-menetbiztonsági rendszerekhez, akkumulátorokhoz és az utazási kényelem növeléséhez.
Fenntartható ötlet nyert a Samsung és az EdisonKids versenyén
Alternatív környezettudatos ötlettel, a chipses zacskók kreatív és praktikus újrafelhasználásásával vihették haza a fődíjat a nyírségi diákok a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A harmadik alkalommal megrendezett versenyen 12-18 éves tanulók mérték össze projektjeiket a közösség, a fenntarthatóság és a jövő oktatása kategóriákban. A nyolc döntős csapat közül a NUT (Napkor’s Upcycler Team) csapat elképzelése, a chipses zacskók hőálló szatyorrá alakítása bizonyult a legjobbnak. Második helyezést ért el a modulárisan építhető oktatórobot, a dobogó harmadik fokára pedig a tücsökfarm tervezői léphettek. Az első három helyezett 6 millió forint összértékben választhat Samsung eszközöket, saját maguk, felkészítőtanáruk és iskolájuk számára.
Fidelity: Nyernek az elektromos autók?
Aki napjainkban autóval végighalad egy európai belváros utcáin, azonnal számos nyomát láthatja a forgalmi trendek változásának. A külön kerékpáros sávok, az elektromos buszok, az elektromos töltőállomások és a szédült ütemben emelkedő parkolási díjak mind-mind azt jelzik, hogy a személyautók, főleg a belső égésű motorral felszereltek, már nem szívesen látott vendégek a sűrűn beépült belső kerületekben. A jövő az alternatív közlekedési eszközöké és a kibocsátásmentes erőforrásoké. A Fidelity piaci megfigyelőinek előrejelzései szerint az éghajlatkímélő meghajtási módok versenyét az elektromos autók fogják megnyerni, melyek idővel teljesen kiszorítják majd a levegőszennyező belső égésű motorokkal gyártott társaikat1.
Új nemzetközi online esemény az Eplan-tól
Milyen kihívásokkal néznek szembe a gépgyártók és a kapcsolóberendezés-gyártók napjaink globális piacain? Hogyan határozható meg a helyes irány a hatékony tervezéshez a munka korai szakaszában? A 2023. június 21-re meghirdetett Eplan L!ve 2023 rendezvény lényegre törő válaszokkal, a szoftver új verziójának legfontosabb elemeivel készül, és felvázolja, miként támogatja ügyfeleit a tervezéstől a gyártásig vezető úton lépésről-lépésre. Bevált gyakorlati példákat ismerhetünk meg a Harro Höfliger, a Kratos Industries és a Sany vállalatoktól, betekinthetünk munkafolyamataikba és tervezési módszereikbe, melyek maximális következetességet és hatékonyságot tesznek lehetővé a számukra.