Európa legjobb 10 rakétafejlesztő csapata között a BME Suborbitals
Kiváló teljesítménnyel képviselte hazánkat Európa legnívósabb nemzetközi rakétaversenyén a Budapesti Műszaki Egyetem fiatal mérnökjelöltjeiből álló BME Suborbitals csapata. A Portugal Space Agency (Agência Espacial Portuguesa) és az European Space Agency által szervezett European Rocketry Challenge-re október 11-18. között került sor a Portugál Ponte de Sor-ban, ahol Európa legnevesebb egyetemeinek csapatai mérték össze tudásukat.
A BME Suborbitals saját, S3 kategóriáján belül* 5., az összesített ranglistán pedig a 9. helyezést értek el. A nemzetközi versenyen való részvételre csupán a legtehetségesebbnek bizonyuló 25 csapat kapott jogosultságot.
Az első kihívások nem a helyszínen tárultak a versenyzők elé. A csapat 2022 márciusa óta dolgozik a verseny minden szabályzatának és követelményének megfelelő kutatórakéta fejlesztésén, így az előkészületi hónapokat a technikai dokumentációk megalkotásával, az alkatrészek gyártásával és a rakéta összeszerelésével töltötték.
A 8 napos esemény során számos szakmai szempontnak kellett megfelelnie mind a versenyzőknek, mind az általuk fejlesztett rakétának: a szakmai zsűri a rakéta mérnöki megvalósításán, a repülési minőségén és a csapat dinamikáján túl az innovatív és költséghatékony megoldásokat is értékelte. Ahhoz, hogy a rakétájukat biztonságosnak ítéljék a repülés szempontjából, két alapos műszaki vizsgán kellett bemutatniuk a rakéta megbízhatóságát.
A több mint egy éves előkészület után a verseny legemblematikusabb pillanatát a rakéta végleges összeszerelése és a katonai bázisról történő felbocsájtása jelentette, de mindez nem ment zökkenőmentesen: az első összeszerelés sikertelenül zárult, ugyanis egy elektronikai hiba miatt váratlanul beindult az ernyőnyitó-mechanizmus. A probléma azonosítása és a kisebb károk javítása után azonban pár órán belül sikeresen végrehajtották a kilövést. A repülés során a rakéta átlépte a hangsebességet és 3020 méter magasságot ért el, amellyel a 3 kilométeres kategória legpontosabb tagjai közé került. A csúcsmagasság elérése után tervszerűen kinyílt az ejtőernyő, ezzel biztosítva a rakéta épségben való landolását.
„Elégedettek vagyunk azzal a teljesítménnyel, amit első szereplésünk során, korlátozott erőforrásból sikerült elérnünk, azonban úgy érezzük, hogy rengeteg terünk van még a fejlődésre egy ekkora kihívást jelentő nemzetközi mezőnyben. Alig várjuk, hogy jövőre újra megmérettethessük magunkat és láthassuk, mennyit vagyunk képesek fejlődni egy év alatt” – mondta el Hafner Zoltán, a BME Suborbitals csapatkapitánya.
______________
* Ebben a kategóriában szilárd hajtóanyagú motort kellett használniuk a versenyzőknek a 3 km-es célmagasság eléréséhez.
Kapcsolódó cikkek
- Új eljárás a kiberbiztonságban
- 5G távvezérlésre átalakított versenyautót tesztelt a Vodafone
- Az űrbe készül a Széchenyi-egyetem
- BME-s diákok építik Magyarország első, 9 kilométeres magasságot elérő kutatórakétáját
- Hetvenmillió forintos fejlesztéssel épül a jövő hálózata a BME Ipar 4.0 Technológiai Központban
- A BME csapata bejutott a Portugál Űrügynökség európai rakétakilövő versenyére
- 2030-ra várható a 6G, amivel beköszönthet a következő ipari forradalom
- Világhírű Cloud és Big Data szakértő Magyarországon
- Kiállításon mutatják be a Műegyetem elmúlt 240 évét
- Ezrek látogattak el a hibrid Műegyetemi Állásbörzére
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?
Nagy várakozás előzte meg az uniós adatvédelmi testület (EDPB) állásfoglalását az egyelőre leginkább a Meta által használt „consent or pay” (hozzájárulás vagy fizetés) üzleti modell adatvédelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Várhatóan mi lesz a hatása a véleménynek a közösségi médiumok és platformok működésére, mit jelenthet mindez a piaci szereplők és a felhasználók számára? A fenti kérdéseket Bartal Ivánnal, az Oppenheim Ügyvédi Iroda adatvédelmi jogi praxisának vezetőjével jártuk körbe.
Innováció a légi szállítmányozásban
A DSV egy hazánkban innovációnak számító, korábban még sosem alkalmazott átvilágítási szolgáltatás elindításával új export légiszállítási lehetőségeknek nyit kaput. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közvetlen közelében található raktárukban már 2-8 Celsius-fokos környezetben is átvilágítási szolgáltatás nyújtására lesznek a továbbiakban képesek, ezzel pedig fellendítik a BUD Airport gyógyszerexport tevékenységét. A fejlesztés egy gyógyszeripari üzleti esemény keretein belül debütált 2024. április 23-án, Vecsésen.
Bridgestone abroncsokon gurul a Maserati első teljesen elektromos SUV-ja
A prémium gumiabroncsok és fenntartható mobilitási megoldások terén világszinten vezető Bridgestone-t választotta a Maserati, hogy egyedi 20"-os gumiabroncsokat fejlesszen első teljesen elektromos SUV-ja, a Maserati Grecale Folgore számára.
SFFA 2024 – bejelentették az International Filmmakers 30 shortlistesét
A Creo örömmel jelenti be a Sony Future Filmmaker Awards 2024 shortlisteseit. A hat kategóriában 30 filmkészítőből álló shortlisten szereplő alkotók egyedülálló élményben részesülnek, és egy héten át különleges eseményeken vehetnek részt a Sony Pictures Studios Los Angeles-i telephelyén, beleértve egy workshopot, amely páratlan hozzáférést biztosít az iparág kulisszái mögé. A 2024. május 30-i díjátadó ünnepségen pedig kihirdetik a hat kategória győztesét, akiket szakértő zsűritagok választanak ki.
Tovább terjeszkedik a belga-magyar logisztikai raktárfejlesztő-vállalat
A belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező Weerts Logistics Park (WLP) HUR One Kft. közel 55 000 m2 alapterületű logisztikai csarnokot épít Debrecen szomszédságában, Ebesen. A WLP az első külföldi érdekeltséggel is rendelkező beruházó, amelyik előre, megrendelésállománnyal még nem rendelkező, spekulatív módon fejleszt a Hajdú-Bihar-Vármegyei székhely térségében. A kitűnő lokációjú beruházásra a debreceni repülőtér és az épülő BMW gyár közelében kerül sor.