Aggályos internetes reklámokra hívja fel a figyelmet az NMHH
A különböző weboldalakon és a közösségi platformokon elárasztanak minket a hirdetések, melyek mintegy 20 százaléka úgynevezett hidden reklám. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakemberei szerint a hidden reklámok nem törvényszerűen károsak, de a csábító ajánlatokat mindig érdemes fenntartásokkal kezelni.
Fel lehet ismerni, ha egy hirdetés megtévesztő
A kétes reklámok egyik legfőbb ismertetőjegye az extrém figyelemfelkeltés. Sokkoló, megbotránkoztató, a nézőt kellemetlen érzésekkel eltöltő fotók használata jellemzi, illetve a korábban már említett hangzatos ígéretek, melyekben visszatérő elem a szinte azonnali hatás hangsúlyozása. Az NMHH munkatársai összegyűjtötték, hogy mire érdemes figyelni, hogy felismerjük a megtévesztő reklámokat.
• Az oldal fejlécében megjelenő, tudományosnak ható szervezetek logóinak halmozása.
• Gyakori, hogy a termékről „szakértő”, „tudós” vagy a termék megalkotója nyilatkozik. Ajánlott rákeresni a nyilatkozó nevére, szakmai reputációjára.
• Fenntartásokkal kezelendők a hirdetésekben megjelenő túlzó állítások (pl.: 15 kg/30 nap diéta nélkül), amelyek nagy valószínűséggel átverések.
• Gyanúra adhat okot, ha az oldalon megjelenő „vásárlói vélemények” egytől egyig szélsőségesen pozitívak.
• Nézzük meg a Kapcsolat menüpontot! Ha itt csak egy kitölthető űrlap szerepel, az mindenképpen gyanús.
• Ismeretlen webáruházban mindig nézzük meg az oldal szerződési feltételeit.
• Ne hagyjuk, hogy az adott weboldal vásárlási szándékunk megvalósítását sürgesse!
Hidden reklámoknak azokat a hirdetéseket nevezzük, amelyeknél meghatározhatatlan a reklámozó cég/személy vagy ismeretlen a reklám célja, valamint valószínűsíthető, hogy veszélyes/vírusos oldalra vezet a hivatkozás, netalán a felhasználótól próbál pénzt kicsikarni. Ezen reklámok egy része legális terméket népszerűsít, azonban a nagyobb részük aggályos.
Az NMHH vizsgálata arra kereste a választ, hogy a szóban forgó reklámok mennyire elterjedtek, hol jelennek meg, kik a hirdetők elsődleges célcsoportjai, kik a leginkább veszélyeztetettek a megtévesztő reklámokkal szemben, illetve útmutatást kíván adni arra vonatkozóan, hogy miképpen lehet elkerülni ezeket.
A kutatás szerint 2022. január–június között mintegy 5,05 millió számítógépet használó ember találkozott reklámokkal az interneten, és 95,75 százalékuk olvashatott a hidden kategóriába sorolható reklámokat (ez 4,83 millió felhasználót jelent). Havi szinten 3,4 millió, napi szinten pedig közel nyolcszázezer embert értek el ezek a reklámok. A félév során egy PC-használó átlagosan 5757-szer találkozott reklámmal, amiből 302 (tehát nagyjából minden huszadik) a hidden kategóriába sorolható.
Szerencsehozó obszidián karkötőtől a fogyókúrás csodatermékekig
A hidden kategóriába tartozó hirdetések legnagyobb része valamilyen étrendkiegészítő, vagy az életmód, az egészség azonnali javulását ígérő „csodaszer”. Az év első hat hónapjában a legnagyobb eléréssel rendelkező hidden reklámok között többféle fogyókúrás étrendkiegészítővel, májvédővel, látásjavító „gyógyszemüveggel”, a „cukorbetegség ellenségével” és olyan ízületvédő szerrel is találkozhattunk, amelyek ígérete szerint annak használója ismét húsz évesnek fogja érezni magát. Mivel a krónikus betegségek alapvetően az idősebb korosztályt érintik, így ezek a szerek – és velük együtt a hirdetések – jellemzően őket célozzák meg. A másik ok pedig az idősebb korosztály internetezési szokásaiban keresendő. Ezek a felhasználók lassabban „szörfölnek”, több időt töltenek el egy-egy oldalon, ezáltal hosszabb ideig látják az eléjük kerülő reklámokat is. A kifejezetten nőket megcélzó hidden reklámok esetén előrébb állnak a sorban a bizonyos speciális diétákat, fogyókúrás étrendkiegészítőket ajánló hirdetések (pl. „keto diéta fogyókúra kihívás”), míg a férfiakat megszólító reklámok esetében a Crypto.com nevű NFT-kkel foglalkozó oldal (22,9%-os eléréssel) ér el kimagasló helyet.
Hidden reklámokkal találkozhatunk a közösségi oldalakon (pl. Facebook, YouTube), a különböző keresők felületein (pl. Google), illetve a hagyományos oldalakon is. A hirdetések szempontjából egyértelműen a Facebook teljesítménye a legkiemelkedőbb: ezen felület hidden reklámjait tölti be a legtöbb internetező (3,4 millió) és itt realizálódik a legtöbb kontaktusszám (246 millió) is. A második helyen álló YouTube-on 2,6 millió felhasználó tölt be hidden reklámokat, bár itt a kontaktusok száma már jóval alacsonyabb, mindössze 23,9 millió.
Kapcsolódó cikkek
- Közszolgálati- és hírműsorok hiánya miatt bírságolt a Médiatanács
- Médiatanács: nem maradhat egy kézben a két budapesti rádió
- Virtuális reklám szabálytalan közzétételéért és nem teljesített vállalásokért bírságolt a Médiatanács
- Megpályázható rádiós frekvenciákról döntött a Médiatanács
- Körzeti rádió szerződéses kötelezettségeinek teljesítését vizsgálta a Médiatanács
- Rohamosan terjednek a gyermekeket veszélyeztető online kihívások
- Médiatanács: sikeres volt a Tilos Kulturális Alapítvány pályázata
- A Médiatanács pályázati nyilvántartásba vette a Tilos Kulturális Alapítványt
- Pszichológiai, érzelmi és társadalmi károkat okozhat az online zaklatás
- Helyi és körzeti rádiók műsorrendjét vizsgálta a Médiatanács
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Megérkezett a nemzetközi piacra szánt Xiaomi 13T telefoncsalád
A Xiaomi bemutatta a legújabb 13T okostelefon sorozatát, a Xiaomi 13T-t és a Xiaomi 13T Pro-t, amely a képalkotást művészi fokon űző felhasználók körében tehet szert majd a legtöbb rajongóra. A Leicával közösen fejlesztett, professzionális optika került a készülékekbe, így a Xiaomi 13T sorozat a Leica kamerák esszenciáját megragadó Authentic Leica Imagery szolgáltatásokkal büszkélkedhet. A telefonok teljesítményét optimalizálták, üzemidejüket még jobban kitolták, a kijelzőjük pedig kristály tisztán, nagy részletgazdagsággal jeleníti meg a tartalmakat – vagyis kivételesen jó képmegjelenítő tulajdonságokkal rendelkeznek és nagyszerű felvételek készülhetnek velük.
Így segít jobb döntéseket hozni a sakk az üzletben, a karrierben és a mindennapokban
Ahogy egy sakkjátszma, úgy az élet is döntések sorozata – az üzlet világában pedig gyakran még nagyobb tétje van egy-egy döntésnek, mint a táblánál. A sakk sok más készség fejlesztése mellett azért is hasznos, mert jobb döntéseket hozhatunk általa akár időkényszerben, bizonytalan, nehéz helyzetekben is – véli Fogarasi Norbert, a Polgár Judit Világsakkfesztivált ötödik éve támogató Morgan Stanley budapesti központjának vezetője, versenysakkozó.
Így támogatta a digitalizáció Varsó új ékességének felépítését
A Varso Tower, vagyis a Varsó Torony Lengyelország és az Európai Unió legmagasabb épülete, egyben a lengyel főváros legrangosabb építészeti projektje. A maga nemében egyedülálló felhőkarcoló szervesen illeszkedik abba a fejlesztési folyamatba, amelynek célja, hogy Varsót a nemzetközi üzleti élet egyik dinamikusan növekvő központjává emelje. A projekt megvalósításában meghatározó szerepe volt a digitalizációnak, így az épület nemcsak a magasságának, méreteinek, hanem az építésekor alkalmazott innovatív módszereknek köszönhetően is kiérdemli a figyelmet. A fejlesztést Európa egyik meghatározó ingatlanvállalata, a HB Reavis irányította, a kivitelezést a bécsi székhelyű PlanRadar Magyarországon is elérhető szoftvere támogatta.
Itt a Sandberg legújabb 2 az 1-ben zseblámpája és powerbankje
A Sandberg bemutatta legújabb 2 az 1-ben zseblámpáját és powerbankjét, a Survivor Torch Powerbank 5000-t.
Műszaki kerámia és tiszta szilikon nyomtatás a Formlabs SLA nyomtatóival
Mostanra tárgyak ezrei készülnek naponta 3D nyomtatással, amelyhez kapcsolódóan rengeteg forrást fektettek az elmúlt évek során az ezeket előállító berendezések folyamatos fejlesztésébe. Azonban ez csak az egyenlet egyik oldala, az ipari felhasználást célzó gyártók a 3D nyomtatók mellett az alapanyagok fejlesztésébe is folyamatosan invesztálnak. A Formlabs éppen most újabb két termékkel, alumínium-oxid kerámiával és 100% tisztaságú szilikonnal bővítette már 40-nél is többféle nyomtatható műgyantát számláló SLA alapanyag-kínálatát. És ez nem minden!