Új vásárlók, extra bevétel, ingyen reklám – ezért éri meg a kis üzleteknek csomagponttá válni

forrás: Prím Online, 2023. február 7. 11:21

Noha még mindig a házhoz szállítás a legnépszerűbb szállítási mód a hazai e-kereskedelemben, de évről évre egyre többen vannak, akik inkább elmennek a megrendelt csomagért egy környékbeli üzletbe vagy csomagautomatához. De miért éri meg egy vállalkozónak átvevőhellyé válnia? Ezt a kérdést járja körül, a csomagszállítási piacon Magyarországon meghatározó szerepet játszó Packeta.

A GKI Digital és az Árukereső tavalyi e-kereskedelmi felméréséből kiderült, hogy a legtöbb vásárló továbbra is a házhozszállítást preferálja leginkább: 2021-ben 10-ből 8 csomag így került kiszállításra a webáruházakból. Folyamatosan nő azonban azoknak a száma, akik valamiért nem akarják otthonukban vagy munkahelyükön átvenni a rendelt árut, hanem csomagpontra – a szállító cégekkel együttműködő üzletekbe, lottózókba –, illetve egyre többen csomagautomatába rendelik azt. 

 

Jelenleg a szállítások tizede zajlik ilyen módon, de ez a szám évről évre növekszik. A vásárlók a felmérés szerint alapvetően két tényező miatt kedvelik a fixpontos megoldásokat. A megkérdezettek csaknem fele (44%) azt tartja legnagyobb előnyüknek, hogy nem kell a futár érkezési idejéhez alkalmazkodni, és sokan válaszolták azt is, hogy ez a megoldás számukra a legkényelmesebb kényelmes (41%).

 

„A kutatások szerint a vásárlók a rugalmasságot, kényelmességet és egyszerűséget értékelik leginkább a csomag átvétel kapcsán, ezt igazolja az is, hogy a fixpontos kiszállítás népszerűsége egyre nő. Egy jól felépített átvevőhely-hálózat segítségével megoldható, hogy a vásárlók a megszokott útvonalaik mentén, a saját környezetükben és a nekik megfelelő időpontban vehessék át az online rendelt termékeket. Ez az előny a csomagpontok és a csomagautomaták esetében egyaránt érvényesül, de mindkettő mellett szólnak külön-külön is érvek” – mondta el Szép Károly, a Magyarországon több mint 1200 átvevőhellyel és 800 csomagautomatával rendelkező Packeta értékesítési igazgatója.

 

 

„A két különböző fixpontos átvételi mód nem feltétlenül konkurenciája egymásnak. Az üzletekben kialakított csomagpontok mellett szól, hogy sokan igénylik a személyes interakciót, amely a bolti vásárlás élményét adja vissza, és bizonyos méretű csomagokat automatába nem is lehet kézbesíteni, hiszen nem férnének be egyetlen rekeszbe sem. Az automata előnye ezzel szemben, hogy 0–24-ben elérhetők, így az átvevőhely nyitvatartási idejéhez sem kell alkalmazkodni” – tette hozzá a szakember.

 

De miért éri meg egy vállalkozásnak, hogy partnersége lépjen egy logisztikai szolgáltatóval, és üzlethelyiségében csomagpontot alakítson ki – és az eladó alkalmazottak azzal töltsék munkaidejük egy részét, hogy a fizető kuncsaftok kiszolgálása helyett a rendelt csomagok átadásával foglalkozzanak?

 

„Számos érv szól amellett, hogy a vállalkozók együttműködjenek egy csomagszállító céggel – magyarázza Szép Károly. – Egy csomagpont új vásárlókat hozhat: naponta több tucat ember térhet be a boltba csak azért, hogy átvegye a rendelt árult, ez pedig alkalom arra, hogy további termékeket, szolgáltatásokat értékesítsenek számukra. Reklámértéket is jelent mindez: a webáruházak értékesítési felületén több ezer vásárló előtt jelenhet meg a bolt az átvevőhelyek listájában. A legfontosabb azonban, hogy pénzt is lehet keresni a csomagponti működéssel: a logisztikai cégek minden kiadott vagy feladott csomagért jutalékot fizetnek az átvevőhelynek, és ez a bevételkiegészítés különösen jól jöhet most, amikor a magas energiaköltségek miatt drágább a fizikai üzlethelyiségek fenntartása. Ha pedig emellett webáruházat is üzemeltet a vállalkozó, még többet spórolhat, hiszen vannak olyan szolgáltatók, amely kedvezményes csomagküldési konstrukciót kínál átvevőhely-partnereinek” – tette hozzá a szakember.

 

Ma már az sem ellenérv, hogy a csomagok átadása leterheli az alkalmazottakat. A Packeta például ingyenesen biztosítja partnereinek az átvételi folyamatot megkönnyítő eszközöket (kódolvasó, nyomtató). Az egyszerű online adminisztrációnak köszönhetően nincs szükség személyi azonosításra, az ügyfelek egyszerűen bemondják a vásárlás során kapott jelszót, és megkaphatják a csomagjukat, a feladás pedig mobiltelefon segítségével történik. A folyamat egyik esetben sem vesz igénybe többet 60 másodpercnél, így egy csomagpont üzemeltetése átlagosan csak napi 15-20 percet vesz el a munkaidőből.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Országszerte elérhetővé válik a Netrevalók program

A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen már 45 településen lesz elérhető a generációk digitális edukálását célzó program. A digitális infrastruktúra fejlesztése érdekében a Magyar Telekom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az Informatikai és Könyvtári Szövetség részére 100- 100 darab monitort adományoz a programban résztvevő könyvtárak számára.

2024. március 28. 11:50

Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban

Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.

2024. március 28. 10:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05