Az önvezető autók is az ELTE-n tanulnak
Lezárult az ELTE Informatikai Kar és a Robert Bosch Kft. második alkalommal megrendezett közös hallgatói versenye, amelynek fókuszában a gépjárművek lokalizációja állt. A megmérettetést azért hívták életre, hogy a hallgatók izgalmas, valós iparági problémákat feszegető feladatokon dolgozzanak az önvezető autók témakörében, elmélyítve ezzel tudásukat, és megismerve a fejlesztések legújabb irányait.
Az idei versenyen egy olyan algoritmust kellett megtervezniük, amely LIDAR 3D pontfelhő, valamint kameraképek alapján képes meghatározni egy jármű helyzetét Budapest utcáin. A verseny győztesei megosztott helyezéssel Matók Milán és Szeiler Pál lettek, mivel algoritmusuk hiba nélkül működött. A második helyen Sallai Martin, míg a harmadik helyen Poór Máté végzett.
„A Bosch-nál az önvezető autózás szinte összes területén folynak kutatások és fejlesztések. A Parking Osztályon belül van egy izgalmas termékünk, a HomeZone, amely az önvezető funkcióra tanítható be lakókörnyezetünk bizonyos részén: képes észlelni azt a területet, ahonnan az autó már emberi beavatkozás nélkül haza tud navigálni. A sofőr kiszáll, az autó pedig beparkol helyette a garázsba. Ehhez az autónak folyamatosan meg kell határoznia a lokációját, ami viszonylag egyszerű feladatnak tűnik. Ám az adott szituációban, napszakban és évszakban rögzített környezet folyamatosan változik, ősszel hullanak a falevelek, télen hó van, de még a kukák is máshogyan helyezkednek el az út mentén. Ezeket az apró változásokat az autónak is ugyanúgy fel kell ismernie, mint az embernek” – fogalmazott Pozsegovics Péter, a Robert Bosch Kft. System Development Parking Osztály vezető mérnöke.
A hallgatóknak az ősszel kiírt feladatban pontosan egy ilyen helyzetet kellett megoldaniuk, hiszen a GPS sem működik mindenkor és mindenhol, ilyenkor a helymeghatározás csak egyéb szenzorokkal lehetséges. A versenyzők heteken keresztül kapták a feladathoz kapcsolódó tanító adatbázisokat, a Budapest utcáin különböző időpontban felvett videó- és LIDAR képfelvételeket. A verseny másik érdekessége az volt, hogy a hallgatók teljesen szabad kezet kaptak a programozási nyelv és a fejlesztői eszközök kiválasztásában.
''Nagyon izgalmas megoldásokat adtak be hallgatóink, nagyon büszke vagyok az ELTE IK diákjaira – értékelte a pályaműveket Hajder Levente, az ELTE IK tudományos főmunkatársa, a Geometric Computer Vision Kutatócsoport vezetője. – Volt, aki a gépi tanulást választotta, és mélyhálós elemzéssel oldotta meg a feladatot, de volt olyan hallgató is, aki a számítógépes látáson alapuló módszerrel a LIDAR 3D-os pontfelhőket fűzte össze, amivel gyakorlatilag elkészítette az utcák 3D-s modelljét. Ez nagyon látványos eredményt hozott, amelyet az egyetemi oktatásban is hasznosíthatunk."
A hallgatók az elkészült szoftvereket a Bosch Budapest Innovációs Kampuszán tartott rendezvényen mutatták be, ahol a helyszínen megkapott adatcsomag beépítésével kellett programjaikat lefuttatni. Ezt követően eredményeiket előadás formájában prezentálták az ELTE és a Bosch munkatársainak.
"A megoldásokat mi is érdekesnek találtuk, hiszen a Bosch-nak megvannak a saját technikái az ilyen problémák kezelésére. Izgalmas volt látni, hogy a hallgatók milyen eszközökhöz nyúlnak. Örömmel ismertük el a győztesek munkáját, hiszen a Robert Bosch Kft. elkötelezett a tehetséggondozásban, a fiatal tehetséges informatikus és mérnök hallgatók támogatásában, szakmai fejlődésük segítésében" – hangsúlyozta Pozsegovics Péter.
A rendkívül jó hangulatú esemény az ünnepélyes díjátadót követően különleges tesztvezetéssel zárult, ahol a Bosch betekintést engedett az ELTE kutatói és hallgatói számára az éppen aktuális fejlesztéseikbe az önvezető autózás területén.
A verseny az Informatikai Kar és a Robert Bosch Kft. hosszú évekre visszanyúló együttműködésének egyik újabb állomását jelenti a 2018-ban indított autonómrendszer-informatikus mesterszak, a mesterséges intelligencia mesterképzési specializáció, illetve a Mesterséges Intelligencia Ipari Tanszék megalakulása után.
Kapcsolódó cikkek
- Az ELTE doktorandusza nyerte az idei Kuba Attila Díjat
- Ugródeszka a csúcstechnológia világába
- Idén újabb rekordot ért el az e-Hód informatikai verseny
- Nyílt Nap az ELTE Informatikai Karán
- Interaktív pályaválasztó fesztivál középiskolásoknak
- Az ELTE hallgatója nyert a Multi-Agent versenyen
- Az önvezető autók nemzetközi versenyén ezüstérmes a Széchenyi-egyetem csapata
- Átadták az ELTE Informatikai Karán a megújult T@T Kuckót
- Online tartják meg az ELTE Informatikai Karának Nyílt Napját
- Rekordszámú versenyző a 2021-es e-Hód informatikai versenyen
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Elindult a Magyar Klímacsereprogram
A minden negyedik magyar háztartásban megtalálható klímaberendezések közül a nagy energiafogyasztásúak cseréje még gyorsabban térülhet meg a Magyar Klímacsereprogram segítségével.
A HONOR X6a-val a vállalat újra a középkategóriás okostelefonok világában alkot nagyot
A HONOR ma bejelentette, hogy érkezik a HONOR X6a. Bámulatos, 6,56”-os kijelzője támogatja a dinamikus fénytompítást, erőteljes 50MP-es tripla kamerarendszere kiváló a fényképezéshez, az 5200mAh-s akkumulátor teljesítmény és a 128GB tárhely pedig átfogó felhasználói élményt nyújtanak az egész napra.
Évi egymillió forint támogatás – már lehet pályázni a Széchenyi-egyetem Gólya-ösztöndíjára
A győri Széchenyi István Egyetem elsőéves nappali tagozatos hallgatói számára kiírt ösztöndíj-pályázat ötven nyertes hallgatóját tíz hónapon át havi százezer forintos ösztöndíjjal segíti az intézmény tanulmányaiban.
Minden második rendelést csomagautomatába kérnek a Vaterafutáron
A magánszemélyek közötti értékesítés hazai szintlépését mutatja, hogy a Vatera saját, a piactéren vásárolt tételek biztonságos és gyors továbbítását biztosító Vaterafutár szolgáltatásán keresztül minden második feladott csomag már valamelyik csomagautomatán keresztül jut el új tulajdonosához. A legtöbben könyvet és ruhát küldenek ezen a módon, de rengeteg zenei CD és DVD-film talál új gazdára automatán keresztül – sokan gyűjtői pénzérmét vagy háborús relikviákat is az átvétel e kényelmes módján veszik át.
Hogyan változnak az utazási szokások 2024-ben?
2024 egyik nagy kérdése, hogy vajon átalakítja-e az utazási szokásokat az autósokat érintő számos módosítás. Jövőre jön az egynapos autópálya-matrica, megszűnik a B2-es (buszos) díjkategóriájú matrica, bővül a fizetős utak listája, drágul az úthasználat, mindezen túl pedig emelkedtek a közigazgatási- és szabályszegési bírságok, illetve a benzin ára is.