Felhőpiac: közel négyszeres növekedés a Baltikumban és Kelet-Európában az évtized végére
A gyártás és kereskedelem területén alkalmazott felhőtechnológia piacának árbevétele a Baltikumban és Kelet-Európában évente átlagosan 16,7 százalékkal fog nőni 2022 és 2029 között – állítja a Fortune Business Insights piackutató. Tanulmányukban, amelyet a Microsoft számára készítettek, úgy vélik, hogy elsősorban az Ipar 4.0-ás technológiák elterjedése (mint például a 3D nyomtatás), az ugyancsak erőteljesen terjedő e-mail marketing, az online bevásárlás és az e-kereskedelem, a kiterjesztett és virtuális valóságot alkalmazó technológiák fogják ösztönözni a felhőpiac további bővülését a következő években. Magyarországon a régió átlagánál is nagyobb lehet majd a szektor növekedése, a B2C e-kereskedelem bővülése pedig már 2020-ban a legkiemelkedőbb volt a régióban. A hazai piac további sajátossága a KKV-k hangsúlyos szerepe a felhőpiac növekedésében.
A Baltikumban és Kelet-Európában a gyártó és kereskedelmi szektorban a felhőtechnológiák értékesítéséből származó árbevétel évente átlagosan 16,7 százalékkal fog növekedni 2022 és 2029 között – prognosztizálja a Fortune Business Insights közelmúltban megjelent elemzésében, amelyet a Microsoft megbízásából készített el. A felfutás Kelet-Európában erősebb lehet, elérheti az évi 17,8 százalékos ütemet, míg a Baltikumban valamivel lassabb, 13,6 százalékos bővülés várható az elkövetkező években. A régiós piac teljes árbevétele a 2021-ben regisztrált 9,2 milliárd dollárról mintegy 31,5 milliárd dollárra nő 2029-re, vagyis közel megnégyszereződik.
A számos nyilvánosan elérhető adatforrásra építő tanulmány szerint egyfelől az országok egyre jobb digitális felkészültsége és a nagy felhőszolgáltatók több országra kiterjedő európai együttműködése, másfelől a felhőtechnológiai megoldások iránti fokozódó kereslet, a SaaS (Software as a Service) szolgáltatási modell növekvő népszerűsége, az ügyfélkapcsolat-menedzsment megoldások terjedése is mind-mind a piac bővülésének irányába mutatnak.
Az e-mail marketing, az egyre népszerűbb online bevásárlás, az e-kereskedelem fejlődése, az olyan fejlett technológiák növekvő alkalmazása, mint az AR/VR (virtuális valóság), az Ipar 4.0 megerősödése – például a 3D nyomtatás meghonosodása a gyártásban –, a feldolgozóipar fejlődése és a PaaS (Platform as a service) szolgáltatási modell elterjedése adhat további lökést közép- és hosszútávon a felhőtechnológia elterjedésének a Baltikumban és Kelet-Európában. A B2C e-kereskedelem bővülése Magyarországon volt a legdinamikusabb 2020-ban a régióban: 35%-kal nőtt ez a szegmens, az utánunk következő Horvátországban 32%, Szlovéniában pedig 21% volt a növekedés.
A régió vállalatai a legnagyobb arányban Észtországban használják a felhőt – 58%-os arányban -, míg Bulgária, a maga 13%-ával, a sor végén áll. Magyarországon is van még tere a fejlődésnek, hiszen a hazai vállalkozásoknak a 26%-a támaszkodik felhő-infrastruktúrára.
A digitalizáció általános szintje szintén Észtországban volt a legmagasabb, miközben Bulgária és Magyarország is inkább a lemaradók között van a tanulmány szerint. Ez részben a digitális technológiák hiányos integrációjára (a vállalatok kevéssé kiterjedten alkalmazzák az új technológiákat a működésük során), illetve a közszolgáltatások viszonylag elégtelen mértékű digitalizációjára vezethető vissza. Az elemzés arra is rámutat, hogy a digitalizáció szintje és egy ország versenyképessége szorosan összefügg egymással. A World Competitiveness Yearbook Észtországot a világ 22-ik legversenyképesebb országaként tünteti fel, míg ebben a rangsorban Bulgária az 53-ik, Magyarország pedig a 39-ik – igaz, Magyarország 2020 óta folyamatosan javítja a pozícióját.
A tanulmány szerint a gazdaság digitális átalakulása következtében bekövetkező termelékenységnövekedés 2025-re több mint 9 milliárd dollár többletet eredményezhet Magyarország nemzeti össztermékében, ami a versenyképességére is pozitív hatást fog gyakorolni. 2030-ra a magyarországi munkatevékenységek közel felét (49%) várhatóan automatizálni fogják a felhőhöz köthető innovációk használatával. A paradigmaváltás termelékenységnövekedést, további külföldi beruházásokat hozhat, vállalati felvásárlásokat és összeolvadásokat indíthat el.
Az elemzés arra is rávilágít, hogy a KKV-szektor hozzájárulása a felhőpiac bővüléséhez jelentős lesz, hiszen az itt megtermelt árbevétel évente több mint 19 százalékkal fog növekedni a 2022-től 2029-ig tartó időszakban a Baltikumban és Kelet-Európában. A szegmens piaci részesedése a jelenlegi 27%-ról 32%-ra emelkedik majd 2029-re a nagyvállalati szegmens rovására. A magyar piacon még ennél is jelentősebb lesz a KKV-k szerepe, hiszen az általuk generált árbevétel-növekedés 21%-os lesz évente, a piaci részesedésük pedig a mai 30-ról több mint 34%-ra nő 2029-re.
Ma már szerte Európában használják KKV-k és nagyvállalatok a Microsoft felhőmegoldásait. A Microsoft a gyártó iparra is kiemelt figyelmet fordít, ezért olyan felhőmegoldásokat fejlesztett – gyakran a vállalatokkal együttműködésben – amelyek kifejezetten ennek a szektornak az igényeire válaszolnak. A pozsonyi (Szlovákia) székhelyű Novy Watch például, olyan okosórákat gyárt, amelyek célja a folyamatok hatékonyságának javítása azáltal, hogy segítenek a vállalkozásoknak kinyerni az adatokból származó információkat. Az órabeállításokat – például a szinkronizálási időket, az óraszámlapot, a képernyő időtúllépését stb. – kezdetben egy SQL-adatbázis tárolja, és az Azure IoT Hub használatával értelmezi. Innentől kezdve a telemetriai adatok, például a pulzusszám, a megtett távolság, a jelzők közötti távolság, a lépésszám és a gyorsulásmérő információi az Azure Cosmos DB-be áramlanak elemzés , majd a Microsoft Power BI-ba adatkezelés és vizualizáció céljából. A felhő automatikusan és rugalmasan biztosít kapacitásokat a nagy számításigényűfeladatok végrehajtására, ami hatalmas előnyt jelent azoknak a vállalatoknak, amelyeknek váratlan adattúllépéseket kell kezelniük.
A HERZ Armatura Hungária, az egyik legnagyobb európai szelep- és szerelvény- gyártó cég magyarországi kereskedelmi leányvállalata, az egész IT infrastruktúráját a felhőbe költöztette a közelmúltban. A Dynamics 365 Business Central teljeskörű megoldást biztosított számukra, amely már nemcsak az erőforrástervezésben segíti a céget, hanem dinamizálja a napi munkafolyamataikat és rugalmasságot biztosít a legfontosabb piacaik kiszolgálásához.
Kapcsolódó cikkek
- Bemutatkozott a Microsoft 365 Copilot
- Ki nyeri meg a Google és Microsoft párviadalát?
- Határ a csillagos ég: a multicloud káosz megszelídítése
- Az új Bing a mobilokra és a Skype-ra is megérkezik
- Adatközpontokkal az energiaválság ellen
- Microsoft: példaértékű együttműködés az IK-val
- A Google vezérigazgatója jelentette be a Google Bard indulását
- Az Oracle Red Bull Racing 2023-ban is az Oracle felhő segítségével készül a versenyekre
- Metaverzumot hoztak létre a világ legsürgetőbb kihívásainak kezelésére
- A gyors növekedés buktatói előzhetők meg az SAP ByDesign bevezetésével
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Pénz, de honnan? 2023 – Kkv-mentő támogatások
Meghosszabbították a Széchenyi Kártya Hitel Max+ programot!
Az agrárium már ősszel hozzájuthat az EU-pályázati forrásokhoz!
Májustól több mint tízezer kisvállalkozásnak csökken felére a rezsije!
Regionális roadshow Budapest és Pest Vármegye kkv-döntéshozóinak
A TP Vision és az FC Barcelona több évre szóló megállapodást kötött
A Philips TV, Philips Sound és AOC Audio termékeket tervező, gyártó és értékesítő TP Vision bejelentette, hogy új partneri megállapodást köt az FC Barcelonával, melynek értelmében a vállalat lesz a legendás futballcsapat televíziókért, kijelzőkért és audio eszközökért felelős kiemelt partnere. Az FC Barcelona vállalja a világvezető TP Vision TV- és audiotermék-kínálatának népszerűsítését, kiemelt figyelmet fordítva a vállalat saját fejlesztésű Ambilight TV technológiájára, mely a hagyományos tévénézést semmi máshoz nem fogható élménnyé varázsolja. Az Ambilight TV-vel minden más lesz!
Éles részletek és tiszta, gyors tempójú mozgás az AGON by AOC új gaming monitorával
Az AGON by AOC – a világ vezető gamer monitor* és IT-kiegészítő márkája büszkén mutatja be a kompakt Q24G2A/BK modellt az AOC GAMING termékpalettájáról. Ez a gaming monitor egy 23,8″-es (60,4 cm) IPS panellel rendelkezik, amely figyelemre méltó QHD felbontást (2560x1440) biztosít 165 Hz frissítési rátával és 1 ms MPRT válaszidővel. Az 1000:1 kontrasztarányt és 108,7% -os sRGB színskála-lefedettséget kínáló AOC GAMING Q24G2A/BK lenyűgöző látványt és reszponzív teljesítményt nyújt helytakarékos formában.
Így kíméli szemünket a HONOR Magic5 Pro
Napjainkban a technológia kikerülhetetlen eleme a hétköznapoknak, így létfontosságú, hogy azzal is foglalkozzunk, hogy a digitalis eszközök milyen hatással vannak szemeinkre. A HONOR Magic5 Pro, a vállalat legújabb csúcskategóriás készüléke számos szemkímélő funkcióval óvja a felhasználók látását.
Többmilliárdos beruházást hajt végre, erősíti jelenlétét a Schneider Electric Zalaegerszegen
Összesen több mint 5 milliárd forintnyi beruházási program tervezése zajlik a Schneider Electric zalaegerszegi MG Zala üzemében. Az elképzelések eredményeként jelentős mértékben bővülhet az idén 30. születésnapját ünneplő gyár termelési kapacitása, illetve még inkább fenntartható és energiahatékony lehet a működése.