A Nemzeti Kottatárat digitalizálja az IBM Magyarország
A kották a könyvtári könyvekhez hasonlóan névleges díjért kölcsönözhetők. A kölcsönzés, a mindennapos használat, a kották el- és visszaküldése erősen igénybe veszi, sokszor tönkreteszi az eredeti példányokat, melyek között régi, XX. század eleji, forrásértékű dokumentumok, első kiadású partitúrák is találhatók. A kották digitalizálása nemcsak a kottatár állományát óvja meg, de arra is lehetőséget teremt, hogy a partitúrák egyszerűen és gyorsan, helytől és időtől függetlenül elérhetők legyenek. A távlati tervekben egyes, szerzői jogvédelem alá már nem eső, illetve az egyetemes, klasszikus kultúra részét képező kották internetes elérésének megvalósítása is szerepel. A már jelenleg is számítógépes feldolgozású katalógust az érintettek részére az interneten is közzé fogják tenni. Az NFZ-nek már jelenleg is működik átfogó, ismeretterjesztő és jegyrendelésre is alkalmas honlapja a www.filharmonikusok.hu webcímen.
A digitális Nemzeti Kottatár létrehozásához szükséges elektronikus dokumentum-menedzsment szoftvereket, a digitalizált kottákat tároló hardvereket és a projekt levezényléséhez szükséges tanácsadói és oktatási szolgáltatásokat az IBM Magyarország biztosítja, szoros együttműködésben az NFZ szakembereivel. A projekt tervezett időtartama 3 év, piaci értéke mintegy negyvenmillió forint, amelyet az IBM adományként biztosít.
Paál Péter, az IBM Magyarország vezérigazgatója elmondta, hogy a világ számos országában folytat programot a cég a kultúra megőrzéséért, s ez alól hazánk sem kivétel. Oroszországban az Ermitázs (www.hermitagemuseum.org), Egyiptomban a kairói Egyiptomi Múzeum gyűjteményét (www.eternalegypt.org) tették megtekinthetővé az interneten keresztül.
Paál hangsúlyozta, hogy a Nemzeti Kottatár dokumentumainak digitalizálása és a szolgáltatások számítógépes alapokra helyezése kiemelkedő jelentőségű a nemzeti kulturális örökség védelme szempontjából.
Szekrényi Ágnes, a Nemzeti Kottatár vezetője szerint „a számítógépes működésre való áttérés szervezettebb, nyomon követhető és nagyobb terhelhetőségű kottaszolgáltatást tesz lehetővé”.
Kovács Géza, az NFZ igazgatója új korszak nyitányának ítéli magát a tényt, hogy az IBM-mel jelentős, középtávú együttműködési megállapodást kötöttek, mert a Nemzeti Filharmonikusok a korábban rájuk vonatkozó állami szabályozás alapján több évig nem fogadhattak el piaci szereplőktől támogatást.
A feladat megoldásához az NFZ vezetése első lépésben kettő, egyenként két-két darab, 3,4 GHz-es Intel Xeon processzoros IBM xSeries 346 kiszolgálógépeket választott, 2-2 gigabájt memóriával, egy, a redundáns táplálást, és szükségáramforrást biztosító rackszekrényben. Szerverenként 73 GB rendszerdiszk, ezenkívül 1,2 TB külső storage kapacitás áll rendelkezésre Az adatbiztonság maximalizálása érdekében dupla biztosítást alkalmaznak: a teljes állományt egy IBM Ultrium szalagos mentőeszközre is archiválják. A mentést az IBM Tivoli szoftvere segítségével oldják meg.
A rendszer Microsoft Windows Server 2003 operációs környezetben fog futni, a dokumentumkezelést az IBM DB2 adatbázis-technológiáján alapuló Content Manager Express megoldás valósítja meg, húsz belső és ötezer külső, internetes felhasználós kiépítésben. Az internetes tevékenységeket az IBM WebSphere Portal Service segítségével fogják megvalósítani.
Kapcsolódó cikkek
- Adásszünettel a zenéért
- Flash alapú Zune Wi-Fivel?
- Mobil vagy egymillió font?
- A szélessávú internethasználat javíthatja az EU-versenyképességét
- Borbély László lett az ideiglenes román informatikai miniszter
- Mobiltelefonos zeneletöltő szolgáltatás indul Európában
- 300 millió szélessávú internetező világszerte
- eRégió díjat hozott létre az eTransylvania Egyesület és az RMDSZ
- A kínai fiatalok 85 százaléka szörföl a hálón
- Csöppnyi digitális mikrofon a jobb hangminőségért
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Megéri-e az elektromos autózás?
Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.
Mire jók a chatbotok?
Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.
Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?
Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.
Hát persze hogy dráma!
A Super Bowl reklámjai kapcsán szinte minden évben születik egy cikk Amerikában élő és dolgozó barátunk, Horváth Laci tollából, az idén azonban a marketing mellett szó esik az izgalmakról és a bírókról is...
Digitalizáció a KKV-knál - ahogy a mesterséges intelligencia látja
Manapság mindenki mindenről a ChatGPT-t kérdezi meg, úgyhogy - gondoltam - mi is kipróbáljuk, megnéztük, hogy milyen hírt írna a mesterséges intelligencia arról, hogy hol tart a digitalizáció Magyarországon a kis- és középvállalkozásoknál. Íme: