Lapozgató - ICT-weboldalak közt tallózva

Fekete Gizella, 2006. június 4. 10:00

Miközben az informatikai híreket közreadó weboldalak száma talán már több is, mint kellene, kevés rajtuk a hazai ICT-vállalkozásokról szóló hír, a cégek – különösen a kkv-k – megdöbbentően kevés információt „sugároznak szét" a nagyvilágba az itthon elért eredményekről, bevezetésekről, fejlesztésekről. Az infrastruktúra- és eszközgyártók gyakrabban, ám az üzleti megoldások, alkalmazások gyártóinak, forgalmazóinak csupán töredéke jelenik meg az online médiában. Az pedig, hogy hirdessék is eredményeiket ezeken az oldalakon, végképp reménytelen várakozás, inkább csak a világcégek vannak jelen hellyel-közzel...

Az online médiában – a szakmédiában is – a hardver- és szoftverinfrastruktúrák, valamint a perifériák gyártói és a kommunikáció különböző válfajainak vezető cégei, szolgáltatói a favorizáltak. Ez rendben is lenne, ha helyt kapnának mellettük a terület „közkatonái", az EU által is támogatni kívánt kkv-k, ám ahol indult ilyen jellegű rovat, vagy történt ilyen irányú kezdeményezés, kellő számú hír, hirdető híján ott is nehezen boldogulnak a rovatok szerkesztői.

Ezen felbuzdulva tekintettük át a jelentősebb ICT-témájú online lapoknak, a hasonló, illetve a gazdasági, politikai tematikában erős papír alapú heti kiadványok internetes változatainak, valamint a két legnagyobb hírportálnak a hír- és szolgáltatáskínálatát, s vontunk le a vélhetően mindhárom oldal – az ICT-piac, az online lapok szerkesztői és az olvasóik – számára hasznosítható következtetéseket. Áttekintésünknek aktualitást ad az is, hogy az ICT-hírportálok körében is megkezdődött bizonyos fajta átrendeződés. Egyes site-ok összefogtak a nagyobb kiadókkal (nemcsak informatikaiakkal, mint a Vogel-Burda, hanem vegyes profilúval is, mint a Sanoma), mások pedig – a konkurens jelleg ellenére – egymással, és így jöhet létre éppen napjainkban az IDG (Computerworld és társai), a HWSW, valamint a Prím Online (Prim.hu, illetve Hirek.com) összefogásából az IT Network.

Általános észrevételként még az elején megjegyezzük, hogy a sok IT-site nem jelent nagyon sok különböző hírt, vannak, akik többnyire a nemzetközi hírekre támaszkodnak (újságírói munka helyett elsősorban fordítanak), és a többség a sajtóanyagokat változtatás nélkül adja közre. Kevés az eredeti, újságírói leleményből születő hír, bár néha előfordul ilyen is. Például amikor a Prím Online négy hónappal korábban kiszivárogtatta, hogy mikorra várható a Westel T-Mobile-lá keresztelése, a Financial Timestól az észt hírportálokig minden online termékben idézték a Prím Online nevét.

Kiindulópont és kategóriák

Akik most kezdik a tájékozódást, azoknak jó kiindulópontot jelentenek a hírgyűjtő portálok. A Hírlista, a Hírstart és a Hírkereső is gyűjt informatikai híreket, némileg átlapolva, de nem teljes mértékben lefedve a kínálatot.

A 20-30 tematikus ICT-hírsite jelentős csoportját alkotják a kommunikációs, ezen belül is a mobilkommunikációs portálok, a linuxos tematikájúak, valamint az IT- és internetbiztonsággal foglalkozók, de PC-kre, illetve kéziszámítógépekre koncentrálók szintén akadnak. Ezekkel nem foglalkozunk bővebben, de megjegyezzük, hogy teszteket és összehasonlítási lehetőségeket kínálva – gyakran maguk is e-boltokat működtetve – ezek a lapok a hagyományos vagy e-vásárlások értékes előkészítői.

Egy másik csoport a papír alapú, ICT-rovatot vagy -mellékletet is megjelentető gazdasági kiadványok köre, de az infokommunikációs hírekre esetenként fogékony napilapok, illetve a tévék és rádiók online oldalai is ide sorolhatók. Mindebből kitűnik, hogy az infokommunikációs piac szereplőiről és történéseiről, valamint a gazdaságra, a közigazgatásra és a mindennapokra gyakorolt hatásairól szóló hírek ma már a „vájt fülűeken" túl mindenkinek szólnak.

A harmadik csoportba az ICT gyakorlatilag minden területét site-onként különböző arányban lefedő online kiadványok tartoznak, az összeállítás elsősorban ezek információi, szolgáltatásai és kínált hirdetései alapján készült.

Tematikus oldalak

Táblázatunkban öt önálló online informatikai site-ot vetünk össze egymással, de mindjárt mellettük a komolyabb portálok műszaki rovatával, valamint néhány szaklap online verziójával is foglalkozunk.

A rovatok elnevezése egyben a site hangnemére és tartalmára is utal. A Prohardver egyértelműen a lelkes, az informatikával, kiemelten a PC-kkel hobbiból foglalkozó amatőröknek szóló, az összes közül a leginkább technológiai jellegű oldal, CPU, Processzor, Ház, Monitor, Tárolók stb. rovattal. A szakemberek és a PC-jüket otthon maguk karbantartók, „turbózók" a cikkeken túl a fórumokat olvasva is kaphatnak a munkájukban értékesíthető támogatást. Az oldallal egy közösséget alkotó IT.Newsban már Gazdaság és Társadalom rovat is feltűnik. Az előbbiben IT-témájú gyártók újdonságai, gyártókkal, termékekkel kapcsolatos, nem mély műszaki tartalmú, inkább tájékoztató jellegű hírek, az utóbbiban a társadalom egészét vagy annak egyes rétegeit érintő IT-szolgáltatásokkal, illetve az IT által támogatott szolgáltatásokkal kapcsolatos hírek kapnak helyet. A Technológia, Net, Biztonság, Telecom rovat neve utal a tartalmára.

A HWSW ICT-kategóriák (szoftver, hardver, internet, multimédia) szerinti rovatai gyártókkal, szolgáltatókkal, termékekkel, szolgáltatásokkal és azok felhasználásával összefüggő információkkal szolgálnak. A Linux elkötelezettjeként külön Linux-rovatot üzemeltet, az Evo pedig a kéziszámítógépekkel, okos telefonokkal kapcsolatos trendek és készülékújdonságok iránt fogékony olvasók rovata. Társadalmi, gazdasági jellegű információkat az Eco@techben, míg a játékok hardveres és szoftveres hátteréről a Gameware-ben olvashatnak az arra kíváncsiak.

A Terminál Gazdaság rovatának zömét IT-céghírek és megvalósult IT-beruházásokról szóló információk adják, a többi rovat – Internet, Hardver, Szoftver, Digitcam, Mobilvilág, Biztonság – tematikája pedig a cím alapján egyértelmű.

Egyetlenként működtet E-közigazgatás rovatot a Prím Online, benne a közigazgatás szolgálatába állított IT-vel, internettel, távközléssel stb. kapcsolatos termék- és szolgáltatáshírekkel. Vállalat című rovatában az IT és a kapcsolódó területek hazai és nemzetközi vállalatairól szóló hírek viszik a prímet. A már szinte kötelezőnek tűnő Hardver, Szoftver, Internet és Biztonság rovaton túl az informatika és az oktatás kapcsolatáról, az informatikai továbbképzésekről az e-learninggel kapcsolatos híreket is befogadó Oktatás rovat tájékoztat. A mindinkább az IT-be integrálódó irodatechnika, az üzleti informatikai megoldások közé sorolt humáninformatika, valamint a hálózat témája is külön rovatot kapott. A Prím Online, amely a legrégibb online újság a ma is működő magyar hírszolgáltató portálok mezőnyében (az Indexnél vagy a Népszabadság Online-nál is korosabb) a kezdetektől kulcsszavas adatbázisba gyűjti a szakcikkeket, így a témák sajátos körüljárására, kutakodásra ad módot, ha elindulunk, és végigmegyünk az automatikusan kapcsolódó cikkek láncolatán, amelyek között akár sokéves híradás is lehet.

Az SG mindössze három témához kapcsolódó rovatot működtet, az IT/Techen belül elkülönített Hírek és Sajtóközlemények, valamint Hardver alrovattal. Ez utóbbi vegyes, többek között hardverrel (tévé, notebook, internet, MP3, DVD stb.) kapcsolatos újdonságok iránt érdeklődő laikusoknak szóló információkat tartalmaz. A Mobil rovatban gyakorlatilag saját újságíróktól származó, mobilkészülékekről és szolgáltatásokról, tarifákról, illetve szolgáltatói túlkapásokról, a DigitCamban értelemszerűen a digitális kamerákkal kapcsolatos újdonságokról olvashatnak az oldal látogatói.

És a többiek...

Ahogy az informatika mindinkább beleolvad az üzlet, a közigazgatás, az emberek mindennapjaiba, úgy nyitnak a papír és online kiadványok az ICT-világ felé, vagyis mind több üzleti, gazdasági kiadvány, illetve általános hírportál működtet ICT-rovatot vagy -mellékletet. Az általános hírsite-ok közül így tesz az Origo és az Index is. A rovat tartalma mindkettőnél igazodik a site olvasótáborához, így inkább a mindennapokhoz, az üzlethez, a közigazgatáshoz kapcsolódó híreket tartalmaz, leggyakoribbak az e-világ különböző területeit, az internetes és a kommunikációs szolgáltatásokat érintők.

Az Origón nem a hírek frissessége, hanem tartalma határozza meg, hogy a Techbázis rovatnak vagy valamely alrovatának címlapjára valók-e, a hírek mellett a felkerülési idejük nincs is feltüntetve, s „külsőre" a hírek és a cikkek sincsenek megkülönböztetve.

A Computerworld és az IT Business online site-ja a legközelebb megjelenő papír alapú kiadványaiból is ízelítőt nyújt. A német Vogel kiadványai közé tartozó Computer Panoráma csupán a papírlap számainak híreiből közöl néhány soros ismertetőket, valamint ráirányítja a figyelmet a szerkesztőség által működtetett Business Club témáira. A Computerworld rendelkezik saját hírszolgáltatással, és csipeget az amerikai tulajdonos, az IDG híreiből.

A FigyelőNet a papírlap előfizetéseinek gyűjtésére is felhasználja a rovatonként vagy időrendben lekért cikkeket. Lakattal jelöli a papírújság csak előfizetők számára elérhető cikkeit, így hívva fel az érdeklődők figyelmét, hogy milyen jellegű írásokra számíthatnak a kiadvány olvasóiként. A HVG, a Világgazdaság és a Figyelő közül ez utóbbi ICT-kínálata – többek között az SG-vel való együttműködésnek köszönhetően – a hírek számát és tematikáját tekintve is a legbővebb.

További tematikus, az ICT egyes területeire koncentráló „élő" site a rendszerfelügyelettel, rendszeradminisztrációval foglalkozók számára hasznos Admin-portal.hu, továbbá az Almalap.hu, a Linuxvilag.hu, a Mobilit.hu és a Pcdome.hu. Gyakori a hírátvétel, főként a nem tematikus site-ok kötnek tematikus oldalakkal ilyen megállapodást. Így például a Prím Online hírei a TV2, a Duna TV és az IHM oldalain is olvasható.

A hírek tartalma

Nem terepe az informatikai hírsite-oknak a piaci elemzés, s ritka a bevezetésekről szóló hír. Ennek több oka is lehet. Elképzelhető, hogy az oldalak szerkesztői úgy gondolják, nem keltik fel az olvasók érdeklődését, de valószínűbb, hogy a szállítók, tanácsadók töredéke ad csak információt ezekről a médiának (PR-es hiányában, vagy mert az ügyfél nem kívánja a konkurencia orrára kötni a ma már stratégiai befektetésnek számító üzleti megoldását). Különösen igaz ez a stratégiai célú infrastruktúra-váltásokra, illetve alkalmazás-bevezetésekre; tipikusan ide tartoznak az üzletiintelligencia-projektek. Ebben a témában eszközökről, megoldásokról, köz-, illetve államigazgatásban folyó projektekről még csak csurrannak-cseppennek hírek, de az üzleti szférából csak ritkán.

A témában tájékozottabb olvasók számára a termékbejelentések kapcsán jól követhetők a trendek, valamint a még mindig dúló IT-piaci konszolidáció, amire a továbbra is igen magas akvizíciószám utal.

A médiumok között kevés olyan akad, amely maga jár a hírek után, a többség az MTI-től, a cégektől, a PR-ügynökségektől érkező információkra épít, illetve külföldi weboldalakról, lapokból fordít, így az olvasó meglehetősen egyoldalú tájékoztatást kap. Rejtve maradhatnak a felhasználói oldalról induló piacformáló történések, helyettük a cégek szájízének megfelelő, nem felhasználócentrikus, csupán tájékoztató jellegű, nem pedig valóban informáló hírek kerülhetnek napvilágra. Ellensúlyt helyenként a híreket kommentáló fórumok jelentenek. A nagyobb gazdasági, politikai hírportálokhoz hasonlóan itt is elkelne egy-két tényfeltáró újságíró, bár félő, hogy a magukat hirdetésbevételből (is) fenntartó site-ok nem adnának helyet ilyen jellegű híreknek, információknak.

Reklám, marketing

A reklám a tematikus site-ok nagy kérdőjele. Az ICT-portálok látogatottsági adataihoz képest a reklámozók intenzitása igen csekély. Különösen érdekes ez a papírlapokkal való összehasonlításban, ahol az amúgy meglehetősen alacsony példányszámban megjelenő ICT-hetilapok és az azoknál 5-8-szor magasabb példányszámú magazinok hirdetői az online oldalakon megjelenők többszörösei. Erre az egyik magyarázat az lehet, hogy utóbbiakon a hirdetések hosszabb ideig vannak szem előtt, a másik pedig az elektronikus médiumok látogatóinak a hirdetésektől való idegenkedése. A gazdasági, illetve a politikai-gazdasági site-ok ICT- vagy telekommunikációs rovatai közül tavaly még több szponzorált volt, ám idén ezzel sem találkoztunk. Viszont gyakoriak az (x) jelű, egyébként az oldalba beolvadó PR-cikkek, és sok egyéb módon is igyekeznek a hagyományos online hirdetési formákat kikerülni, mivel úgy tűnik, azokra a potenciális hirdető IT-cégek kevésbé vevők, kivéve az olyan multinacionális nagyvállalatokat, mint az SAP, az IBM, az Oracle vagy a HP. A mobil- és internetes cégeknek sem célterületei ezek a rovatok – inkább az általános site-ok címlapjain hirdetnek, vagy szponzorálnak. Ennek ellenére még ezek jelennek meg leginkább hirdetőként.

Kelendőbbek az ún. szöveges hirdetések. A hírlevelek csaknem mindegyikében megtalálhatók, de az oldalakon is egyre gyakoribbak a szövegdobozok. Legújabb formájuk a kiemelt tematikus szavakhoz érő kurzorra előugró ablakban megjelenő keymedia.

A keresőoldalakon, kiemelten a Google-ön kívül a cikkek, rovatok tematikájához illeszkedő szövegdobozok hatásos voltára még kevesen éreztek rá, gyakorlatilag csak az Origón találtunk cikk mellé illesztve hasonló megoldást. Ugyancsak itt alkalmazzák az alrovatokba lépéskor új rovatként feltűnő, a tematikához illeszkedő tartalmú „Rendeljen xy-t!" felhívást. Erre rákattintva egy e-boltba belépve válogathatunk.

A papír alapú kiadványok internetes változatainál kicsit jobb a helyzet. Valószínűleg kombinált lehetőségként a papíron hirdetők számára az online-t szintén felkínálják, így itt más oldalakon nem látható hazai cégek, disztribútorok is megjelennek hirdetőként.

Szolgáltatások

Ugyanakkor meglehetősen gazdag az ICT-hírsite-ok szolgáltatáskínálata. Helyenként a híreknél is fontosabbnak tűnhetnek, de azoktól minden esetben (az SG-t kivéve) viszonylag jól elkülönítettek. A szolgáltatások üzemeltetők általi favorizálásának több oka lehet. Egy részükből – ilyen az ADSL-kínálat vagy a több site által is üzemeltetett e-bolt – bevétel származik, mások, mint az ingyenes letöltés, az e-mail vagy a fórum, a látogatottságra vannak jótékony hatással. A harmadik, hogy a látogatókról ezeken keresztül szerezhető „első kézből" a legtöbb információ. A hírlevelekhez e-mail címet kell megadni, a fórumokon való részvétel is regisztrációhoz kötött, és a listák iránti érdeklődés ugyancsak informál a feliratkozókról.

A hírlevelek napi, heti vagy havi gyakoriságúak, és léteznek site-ok, ahol tematika szerint is rendelhetők, ilyen például a Prím Online és a Computerworld. Gyakorlatilag az ösz-szes hírlevélben a hírek címe vagy első bekezdése után link vezet a cikk egészét tartalmazó weboldalra. Egyedüli kivétel az IT Business, ahol külön rovata van a személyi változásoknak és az eseményeknek. Egyes hírlevelek az együttműködésekről is árulkodnak. Ilyen a FigyelőNet hírlevele, amelyben külön rovatban jelennek meg a Sanomával partneri kapcsolatban álló SG informatikai és tudományos site-ról válogatott „linkelt" címek. A Prím Online először a címet és a linket feltüntetve, majd ezt követően a híreket néhány mondatban is megjelenítve segíti a tájékozódást. Olvasói már hozzászoktak, így akinek bővebb információra van szüksége, hogy eldöntse, érdekli-e a hír, a második fertályon kezd az olvasáshoz.

A fórumok egyfajta „államok az államban". Igen gyakran a site tartalmától független, külön életet élnek, de néhány, elsősorban a hardveres-szoftveres technológiák iránt érdeklődőket vonzó site-on a cikkek alatt indított fórumokon a regisztrált felhasználók megosztják egymással véleményüket az olvasottakról – ez például a HWSW és az SG sajátja. Minden tematikus ICT-site fóruma témák szerint rendezett statisztikát szolgáltat, igen magas regisztrált látogató-, letöltés-, téma- és hozzászólószámmal. A fórum tehát ez utóbbi tematikájú site-ok igen erős közössége, de a felmérésekből sok esetben kiderül, hogy az élénk fórumélet résztvevőinek csak töredéke olvasója a site-nak, inkább egymás közti tanácsadásra, információcserére használják a fórumot.

Látogatóvonzók a főként az üzleti informatikai tematikájú portálokon (Prím Online, IT Business, Computerworld) működtetett eseménynaptárak. Úgy tűnik, az informatikusok iránti keresletnek megfelelően ma már az álláshirdetés sem megkerülhető, a site-ok szerkesztői egyértelműen vonzónak tartják, és az SG kivételével mindegyiken megtalálható. Ez utóbbi viszont a többieknél hiányzó fizetős szolgáltatásokat ajánl, amilyen például a hírdoboz vagy a saját fórum létrehozása. Webmailt is több oldal kínál. A letöltésekben az Origo Szoftverbázisa és a Prím Online Letöltés.com alsite-ja „viszi a prímet", de az SG is gáláns kínálattal szolgál, sőt a Terminálnak is helye van a versenyben.

Előnyök és hibák

A használhatóság szempontjából végignézve a tárgyalt oldalakat, az SG-n külsőleg nem különböztethetők meg egymástól a tematikus rovatok és a szolgáltatások. Kiemelten a két általános site, az Index és az Origo ICT-rovatának főoldalán nincs feltüntetve a hírek megjelenésének ideje, csak rájuk kattintva, illetve az alrovatba belépve kapunk erről infót. Ugyanez jellemző a Computerworldre is. Viszont itt a cikkek végén hozzászólhatunk azok tartalmához, s a kurzort a kiemelt szavakra irányítva külön ablakban tematikus ajánlat jelenik meg (keymedia hirdetés) – ezzel az öszszes lap közül csak itt találkozhatunk. Minden site-on más technikával biztosítják (vagy nem) a régebbi hírekhez való hozzáférést. A Prím Online-ról már szóltunk, ott a hatvanezernyi korábbi cikk szinte beleépül a friss hírekbe, az Indexen a 3-4 napnál régebbi információk csak keresőn keresztül érhetők el, az Origo ICT-rovatában viszont kizárólag így, s ugyanez a helyzet a FigyelőNet Tech rovatánál is. Itt még az alrovatokba lépve sem jelenik meg a hírek felkerülési ideje, s a kizárólag az archívumból visszakereshető régi cikkek esetében sem szűkíthető rovatok szerint a keresés. A HVG-n oldalanként visszalapozva vagy keresőn keresztül érhetők el a régebbi IT-hírek, az előbbinél némi nehézséget jelent, hogy csak a cím látható a felsorolásban, a megjelenés ideje nem. A VG-n zavaró lehet a közvetlenül az IT-hírek alatti További hírek felsorolás, amely már az általános, nem pedig a szakhíreket tartalmazza. Ugyanakkor az olvasók ott szívesebben olvassák az IT-rovatot, ha onnan közvetlenül továbbolvashatók a napi hírek.

A gazdag rovatszerkezetű, a rovatokon belül hírekkel és tesztekkel szolgáló Prohardveren legördülő, számozott (az időpontra nem utaló) listából, valamint szűrőfeltételek beállításával is lekérhetők a korábbiak. A Terminál főoldaláról közvetlenül nem érhetők el, csak a rovatokból, ott viszont a régiek mellett nincs feltüntetve az időpont. A rovatra kattintva az oldalon nem látszik, hogy melyik rovatban járunk. Az SG főoldalán minden rovatból találhatók hírek, vegyesen (időpont nélkül), az oldal alján pedig a legfrissebbek időponttal. A további hírek háromnapos periódusokban vagy rovatonként a tartalomjegyzéken keresztül, illetve a keresőből hívhatók le.

A kép vegyes, úgy tűnik, az online médiavilág mindhárom oldalának – a szerkesztők, a hírek potenciális szereplői, valamint a hirdetők és az olvasók – van mit fejlődnie, de a helyzet nem reménytelen. Érdeksérelmek nélkül, egymásra figyelve és kommunikálva lehetne a leghatékonyabban és a leggyorsabban a jót még jobbá tenni, s kijavítani a hibákat. Mert a média – kiemelten az internetes – az a világ, ahol az interaktivitás kihasználásával ennek lehetősége maximálisan adott. Bűn lenne nem élni vele

***

Az online reklámköltések 2010-re az összes amerikai reklámköltés 10 százalékát fogják adni, ez pedig a 2004-es értéknek éppen a kétszerese. A Parks Associates előrejelzése szerint a netezők 21 százaléka szerint a legrelevánsabb hirdetések éppen az online reklámok, megelőzve az újság-, magazin- vagy rádióhirdetéseket.

Kulcsszavak: média website

Piac ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Xiaomi 2023-as korrigált nettó nyeresége 126,3%-kal 19,3 milliárd jüanra emelkedett

A Xiaomi Vállalatcsoport (Xiaomi Corporation – a továbbiakban “Xiaomi” vagy “Vállalatcsoport”), a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, nyilvánosságra hozta hivatalos, konszolidált beszámolóját a 2023. december 31-én zárult egy éves időszakra (továbbiakban “az időszak”) vonatkozóan. 

2024. március 22. 11:31

Robbanás előtt áll az előfizetéses e-kereskedelem Magyarországon

Iparági előrejelzések szerint* a globális e-kereskedelem előfizetéses modellje évente 50 százalék felett bővül, míg Magyarországon az alacsony penetráció miatt akár ennél is nagyobb növekedés lehetséges. A trend kiaknázása kritikus fontosságú a hazai e-kereskedelmi szektor versenyképességének növelése szempontjából.

2024. március 14. 14:36

A rövid futamidejű, kamatmentes ajánlatok pörgetik az áruhitelt az eMAG-nál

Tavalyhoz képest mintegy 15 százalékkal emelkedik az áruhitelre történő vásárlások száma, illetve emelkedést mutat ezek átlagos kosárértéke is az eMAG-nál. A bővülés leginkább annak köszönhető, hogy az idei 0% THM-mel elérhető konstrukciók nem konkrét termékkategóriákra vagy bizonyos gyártók termékeire vonatkoznak, hanem a mintegy 200 ezer-féle saját forgalmazású termékek értékhatárához kapcsolódnak. A legtöbben idén is notebookot, mobiltelefont, okoseszközt, háztartásigépet, vagy tévét rendelnek részletre.

2024. március 13. 11:29

A Continental 2023-ban növelte eredményét és további javulást tervez idénre is

A Continental az elmúlt pénzügyi évben teljesítette terveit, így a DAX-on jegyzett vállalat a kihívásokkal teli gazdasági környezet ellenére is közelebb került középtávú céljaihoz. A geopolitikai helyzet, az inflációból eredő mintegy 1,4 milliárd eurós többletköltségek, az árfolyamhatások és a speciális szállítmányok magas kiadásai mind jelentős hatással voltak a teljesítményre. A Continental a 2023. decemberi tőkepiaci napon bemutatta az értékteremtés növelésére és a középtávú célok elérésére irányuló stratégiáját is.

2024. március 11. 11:26

Kevesebbet költünk a neten – Az online vásárlási szokásokat vizsgálta az NMHH

Megtorpant az online vásárlás korábbi növekedési üteme – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása. Az internetes vásárlás ugyanakkor hozzátartozik a legtöbb ember mindennapjaihoz, 2023-ban a magyar felhasználók 80 százaléka vásárolt legalább egy terméket a weben keresztül.

2024. március 7. 11:42

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05