Gyakran tévesztik meg fogyasztóikat a mobilszolgáltatók

forrás Prim Online, 2007. március 7. 15:56
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2004. és 2007. között összesen 380 millió forint bírságot szabott ki fogyasztók megtévesztése miatt a mobiltelefon szolgáltatást nyújtó vállalkozásokra. Legutóbb, 2007. február 6-án a Vodafone-t marasztalta el hasonló ügyben a versenyhatóság, a cég 5 millió forint bírság megfizetésére köteles.
Megtévesztette a fogyasztókat a Vodafone Magyarország Rt – állapította meg 2007. február 6-án a GVH. A távközlési vállalkozás 2006 májusában „a legversenyképesebb kártyás tarifa” szlogennel népszerűsítette Vitamax Joker Plusz tarifacsomagját. Ezen túl a reklámkampány szerint a Vodafone tarifái voltak a „legjobbak”, „a ma elérhető legkedvezőbbek”. A vizsgálat során kiderült, hogy a Vodafone díjai 5 időszak-hívásirány kombinációban megegyeznek a Pannon Praktikuméval, két időszak-hívásirány kombinációban a Domino díjcsomaggal, hat időszak-hívásirány kombinációban pedig a Domino aktív díjcsomagéval, tehát a felsőfokú, piacelsőségi állításnak minősülő jelző használata nem volt megalapozott. A jogsértés miatt a Vodafone öt millió forint bírság megfizetésére köteles.

Nem sokkal korábban, 2007. január 23-án a GVH ugyancsak a fogyasztók megtévesztése miatt elmarasztalt egy másik mobilszolgáltatót is. A Pannon GSM Távközlési Zrt.-nek 40 millió forint bírságot kellett fizetnie, mert 2006 májusában jogsértő módon reklámozta a djuice kártyás+ tarifacsomagját. A vállalkozás hirdetéseiben az „Akár 17 Ft/perc”, a „+havi 20 SMS ajándékba”, illetve a „+ havi 20 ingyen SMS” kijelentéseket használta, de a vizsgálat során bebizonyosodott, hogy egyik állítás sem felel meg a valóságnak. Az egy perc időtartamú telefonálás többe kerül a fogyasztónak 17 forintnál és ajándékba/ingyen sem kap SMS-küldési lehetőséget. A 17 forintos percdíj és a 20 sms különdíj nélkül való elküldése csak akkor lehetséges, ha a fogyasztó a 490 forintos havi díjat megfizeti.

A Pannon GSM Távközlési Zrt. – hasonlóan a két másik szolgáltatóhoz - visszaesőnek számít, hiszen rövid időn belül két másik ügye is a GVH elé került. 2006 novemberében például 16 millió forint bírságot kapott a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt. Egyes, 2006 január közepe és március közepe között tartott akciója reklámozása során ugyanis elhallgatta, hogy a fogyasztó új számlás előfizetés vásárlásakor csak két éves hűségnyilatkozat megtétele esetén vehet részt az adatkártyát 0 forintért kínáló akcióban.

Tavaly december végén ismét a fogyasztók megtévesztése miatt kellett hétmillió forint bírságot fizetnie a Pannon GSM-nek. A társaság 2006. júliusa és augusztusa között sugárzott hirdetéseiben a hétvégéken ingyen wap-használatot ígért, de a vizsgálat során kiderült, hogy az akciós termék ingyenes használata korlátozott, csak 10 MB-ig érvényes.

Volt dolga a GVH-val a harmadik, legnagyobb mobilszolgáltatónak is. A Magyar Telekom Távközlési Nyrt. is a közelmúltban, 2007. január 9-én kapott 20 millió forintos bírságot a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt. A társaság mobilcége, a T-Mobil ugyanis 2006 januárja és augusztusa között mobiltelefonok értékesítését segítő egyes reklámjaiban nem közölte, hogy a kedvezményes árú készülékvásárlás egyik feltétele a kétéves hűségnyilatkozat vállalása.

Ezt megelőzően tavaly decemberben marasztalta el a GVH a Magyar Telekomot, mert mobilcége 2006 április közepe és május vége között az „Akár 5 Ft/perc”, illetve a „verhetetlen áron” szlogenekkel népszerűsítette a Kaméleon díjcsomagot. A vizsgálat megállapította, hogy a reklámokban ígért percdíj három felező csomag együttes megvásárlásával érhető el. Így a fogyasztónak ki kell fizetnie a díjcsomag kétezer forintos alapdíját és a három felező csomag egyenként 500 forintos havidíját is ahhoz, hogy percenként öt forintért telefonálhasson. Az eljárás során a T-Mobil nem tudta igazolni azt sem, hogy árai valóban verhetetlenek. Mindezek miatt a Magyar Telekomot a GVH 80 millió forint bírság megfizetésére kötelezte.

A háromszereplős távközlési piacon több mint 9 millió fogyasztó van jelen. Az ügyfelekkel való kommunikáció mára a mobiltársaságok versenystratégiájának meghatározó részévé vált. Az image-kialakításán és megerősítésén (pl. az egy-egy szolgáltatóra jellemző szín, dallam, lógó megválasztásán) túl a szolgáltatók az árverseny miatt időről időre egyre alacsonyabb díjaikat kommunikálják a fogyasztók felé. Az utóbbi időben megfigyelhető, hogy a mobilcégek nem csak szolgáltatásaikat reklámozzák rendkívül intenzíven, hanem az általuk kínált készülékeket is. A piacon ugyanakkor rendkívül magas az „információs zaj”: a termékpaletta rendkívül széles és változatos, az egyes rész-szolgáltatások szabadon kombinálhatóak egymással. A fogyasztók számára szinte lehetetlen az egyes szolgáltatásokat tárgyilagosan összehasonlítani. Az újabb és újabb szolgáltatások megjelenése azt jelzi, hogy a mobiltársaságok nem csupán kielégíteni, hanem felkelteni és irányítani kívánják ügyfeleik igényeit.

A piacnak meghatározó eleme a mobilcégek javára fennálló információs aszimmetria. A fogyasztók különböző konstrukciókra vonatkozó ismeretei, illetve azok összehasonlítási lehetőségei a szolgáltatás összetett jellegéből adódóan korlátozottak. A folyamatos információs zajban a szolgáltatók több esetben rutinszerű, szinte gondolkodás nélkül meghozható elhatározásnak állítanak be olyan döntéseket, amelyekkel a fogyasztó közép- vagy hosszú távra kötelezi el magát egy adott szolgáltató mellett.

A mobilszolgáltatók kommunikációs aktivitását jelzi, hogy a három szereplő évről évre szerepel a 10 legnagyobb kommunikációs költségű vállalkozás „toplistáján”. Ugyancsak a mobilcégek kommunikációs aktivitásával függ össze, hogy a piacon az elmúlt években rendkívül sok versenyfelügyeleti eljárás indult. A GVH 2004. január 1-jétől összesen 18 eljárást indított a piaci szereplők ellen.

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Stratégiai partnerség a képalkotó technológiákban

Bemutatta a Xiaomi a Leicával közösen tervezett új, Xiaomi 12S sorozatot, amely a két társaság stratégiai partnerségének első mérföldköve. A Xiaomi 12S ötvözi a Leica optikával, képfeldolgozással, képminőséggel kapcsolatos mélyreható ismereteit a Xiaomi okostelefonos fényképezés terén szerzett gazdag tapasztalataival. Az új széria típusai Leica Summicron lencsékkel rendelkeznek, és támogatják a Leica képalkotó profiljait, amelyek egyszerre segítik a felhasználókat abban, hogy minél inkább kifejezzék kreativitásukat, miközben a legmodernebb algoritmusok segítenek megőrizni a Leica évszázados képesztétikáját.

2022. július 4. 20:03

Mobilhálózata modernizációjával készül a Telekom a drasztikusan növekvő adatforgalomra

Lekapcsolta 3G hálózatát a Magyar Telekom, amely már sehol nem érhető el. Az ügyfelek nem maradnak szolgáltatás nélkül ezt követően sem: a közel országos lefedettségű, a korábbi technológiáknál jobb ügyfélélményt nyújtó 4G hálózat továbbra is rendelkezésre áll mind a hang-, mind az adatforgalom céljára. A legfeljebb 3G-képes készülékkel rendelkező ügyfelek hangforgalmát a meglévő 2G hálózat veszi át. 

2022. július 2. 15:40

Yettel: Tudatos utazási tippek

Elfogyott a mobilnetünk, lemerült a készülék vagy éppen a vízállósági teszten bukott el a mobilunk? Az okostelefonok korában már nem kérdés, hogy a mobilunk egyszerre az utazási irodánk, a beszállókártyánk, a fényképezőgépünk, a térképünk és a tudakozónk. 

2022. július 1. 09:55

A neves divatfotós örökítette meg a HONOR Magic4 Pro szépségét

A HONOR globális technológiai márka Nima Benatival, a tehetséges olasz, évek óta haute couture divatfotózással foglalkozó művésszel dolgozott együtt, hogy egy új oldaláról mutassák meg az egész világnak a HONOR Magic4 Pro készüléket. A HONOR a 2022-es Mobile World Congress-en mutatta be vadonatúj prémium termékcsaládját, élén a zászlóshajó HONOR Magic4 Pro-val.

2022. június 30. 17:00

Bővül a Nokia G-szériája

Újabb készülékkel bővíti a G-szériát a HMD Global, a Nokia telefonok gyártója. A Nokia G11 Plus a már megszokott, tartós kialakítással, 3 éven át érkező frissítésekkel, Android 12-es rendszerrel és háromnapos akkumulátor-üzemidővel könnyíti meg a hétköznapokat.

2022. június 29. 12:40

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új vezető a Microsoft Magyarország élén

2022. július 1. 11:16

A hatás mechanizmusát keresik az IVSZ MENTA 2022 előadói

2022. június 30. 12:40

Az ESET új, hálózati szintű megoldást kínál a távközlési és internetszolgáltatók számára

2022. június 23. 11:24

A raktár nélküli webshopoké a jövő

2022. június 19. 13:24