Hogyan készítsünk jobb felvételeket a középre súlyzott fénymérés használatával?

Bár ez a legtöbb esetben elfogadható eredményeket produkál, sokszor nem mindig ez a legjobb fénymérési módszer. De ha nem áll rendelkezésünkre az alaposabb beállítást is lehetővé tévő DSLR gép, akkor néhány apró trükkel ki tudjuk használni a kompakt gépekben rejlő lehetőségeket is.
A megoldás az, hogy előbb fókuszáljunk a témára, majd komponáljuk újra a képet. Fókuszáláskor ugyanis a fényképezőgép eltárolja a fénymérés adatait mindaddig, amíg teljesen le nem nyomjuk a kioldógombot. A legtöbb fényképezőgép kétfokozatú kioldógombbal rendelkezik, félig lenyomva fókuszál, teljesen lenyomva pedig exponál. A középre súlyozott fénymérés eredményeképpen a kép közepén elhelyezett téma éles lesz, és ez lesz a fénymérő referenciazónája is. Ez pedig az egész felvétel expozícióját meghatározza.
Bizonyos esetekben ez a megoldás eléggé elkeserítő felvételeket produkálhat főleg a nagy kontraszt-különbségeket mutató tájképek esetében, vagy túl erős napfényben készült felvételeken, amelyeken a központi téma éles és megfelelően exponált, de a kép szélei felé a részletek beégnek, vagy alulexponáltak lesznek. Hogyha a fényképezőgépet a fénymérés idejére elmozdítjuk, esetenként még rosszabb felvételeket kaphatunk.
Mit tehetünk? Illusztrációul szolgáljon a két alábbi kép.
Az AF/AE a kép középpontján rögzítve.
Az AF/AE-t a képen látható ág felső bal részén rögzítette, majd újrakomponálta a képet a fotós.
A két kép elkészítése között csupán néhány másodperc telt el. Az első kép esetében a fotós megkomponálta a képet, majd exponált. A középre súlyozott fénymérésnek és autófókusznak köszönhetően a felvétel éles és megfelelően exponált lett. Ennek ellenére a kép egyik érdekes látványeleme, a zöld háztető eléggé túlexponált lett. Az oka egyszerű: a fényképezőgép a téma sötétebb részére átlagolt: az előtérben látható fára. Mivel a fénymérő nagyobb jelentőséget tulajdonított a kép sötétebb részeinek, a háttér kissé beégett, és a háztető zöld színe szinte teljesen beolvad a felhők fehérjébe.
A második kép esetében azonban a fotós az AF/AE-t az ág felső bal részén rögzítette, majd a kioldógombot félig lenyomott állapotban tartva újrakomponálta a képet. Ezúttal a kiértékelt terület jobban visszaadta az ág-égbolt közötti kontrasztot, így a felvétel általános megvilágítottsága jobb lett. A két fénykép közötti különbséget a háttérben látható háztetőn érzékelhetjük a leginkább, a második felvételen a háztető tényleg zöld színű lett, és a felvétel egyik érdeklődést keltő elemévé vált.
Hasonló módszerrel nem árt néha szándékosan megtéveszteni fényképezőgépünk fénymérőjét, illetve ajánlott több változatot is készíteni az elénk táruló látványról. Figyeljünk a nagy kontrasztokra, és lehetőleg a közepesen megvilágított részleteken mérjünk fényt. Jó kísérletezést!
Kapcsolódó cikkek
- Frissült az Adobe Camera Raw plugin
- Barkácsoljunk fotóállványt zsinórból!
- Xerox technológia számítógépes tartalmak egyszerűbb színkezeléséhez
- A MySpace felvásárolja a Photobucketet?
- Két új modell a SELPHY CP nyomtatócsaládban
- Megérkeztek a Sigma SD14 DLSR kiegészítők
- Nem támogatja a festékkazetták újratöltését a HP
- Adobe Camera Raw 4.0 update - csak Photoshop CS3-ra
- Elegáns fotókeret mozgóképpel és zenével
- Rövid a karod? Toldd meg egy másikkal!
Digicam ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új tükör nélküli fényképezőgép a Nikontól
A Nikon ma bejelentette a legújabb teljes képkockás, FX-formátumú tükör nélküli fényképezőgépét, amelyben az örökség ihlette kialakítás fejlett technológiával és a kimagasló teljesítménnyel találkozik. Ez a Z f. Az ikonikus FM2 által inspirált fényképezőgép ugyanolyan jól néz ki, mint amilyen jó érzés kézben tartani.
Megérkezett a Panasonic új fényképezőgépe
A Panasonic büszkén mutatja be a LUMIX G9II digitális tükör nélküli fényképezőgépet, amely új képérzékelővel és PDAF (Phase Detection Auto-Focus) technológiával rendelkezik. A LUMIX G9II az első olyan fényképezőgép a mikró négyharmados LUMIX G sorozatban, amely PDAF technológiát vonultat fel.
Két új Alpha 7C kamerát dob piacra a Sony
A Sony bejelenti az α7C szériájának két új, kompakt, full-frame, cserélhető objektíves kameráját, az Alpha 7C II és Alpha 7C R modelleket.
A Sony továbbfejleszti a teljes Alpha rendszert
A Sony bejelenti a G Master FE 16-35mm F2.8 GM II nagylátószögű zoomobjektívet, amely egy 35 mm-es, full-frame α (Alpha) E-bajonettes objektív, és amely 16 mm-től 35 mm-ig terjedő gyújtótávolságokat fed le, a teljes zoomtartományban F2,8 maximális rekeszértékkel.
A Sony öt termékét is díjazták az idei EISA Awardson
A Sony büszkén jelenti be, hogy minőségét és innovációját ismét elismerésben részesítették az Expert Imaging and Sound Association 2023-as díjátadóján. A Sony termékei összesen öt díjat nyertek, köztük a ZV-E1 tartalomkészítő kamera, az Xperia 1 V multimédiás okostelefon és az Alpha 7R V fejlett full-frame kamera.