Hogyan készítsünk jobb felvételeket a középre súlyzott fénymérés használatával?
Bár ez a legtöbb esetben elfogadható eredményeket produkál, sokszor nem mindig ez a legjobb fénymérési módszer. De ha nem áll rendelkezésünkre az alaposabb beállítást is lehetővé tévő DSLR gép, akkor néhány apró trükkel ki tudjuk használni a kompakt gépekben rejlő lehetőségeket is.
A megoldás az, hogy előbb fókuszáljunk a témára, majd komponáljuk újra a képet. Fókuszáláskor ugyanis a fényképezőgép eltárolja a fénymérés adatait mindaddig, amíg teljesen le nem nyomjuk a kioldógombot. A legtöbb fényképezőgép kétfokozatú kioldógombbal rendelkezik, félig lenyomva fókuszál, teljesen lenyomva pedig exponál. A középre súlyozott fénymérés eredményeképpen a kép közepén elhelyezett téma éles lesz, és ez lesz a fénymérő referenciazónája is. Ez pedig az egész felvétel expozícióját meghatározza.
Bizonyos esetekben ez a megoldás eléggé elkeserítő felvételeket produkálhat főleg a nagy kontraszt-különbségeket mutató tájképek esetében, vagy túl erős napfényben készült felvételeken, amelyeken a központi téma éles és megfelelően exponált, de a kép szélei felé a részletek beégnek, vagy alulexponáltak lesznek. Hogyha a fényképezőgépet a fénymérés idejére elmozdítjuk, esetenként még rosszabb felvételeket kaphatunk.
Mit tehetünk? Illusztrációul szolgáljon a két alábbi kép.
Az AF/AE a kép középpontján rögzítve.
Az AF/AE-t a képen látható ág felső bal részén rögzítette, majd újrakomponálta a képet a fotós.
A két kép elkészítése között csupán néhány másodperc telt el. Az első kép esetében a fotós megkomponálta a képet, majd exponált. A középre súlyozott fénymérésnek és autófókusznak köszönhetően a felvétel éles és megfelelően exponált lett. Ennek ellenére a kép egyik érdekes látványeleme, a zöld háztető eléggé túlexponált lett. Az oka egyszerű: a fényképezőgép a téma sötétebb részére átlagolt: az előtérben látható fára. Mivel a fénymérő nagyobb jelentőséget tulajdonított a kép sötétebb részeinek, a háttér kissé beégett, és a háztető zöld színe szinte teljesen beolvad a felhők fehérjébe.
A második kép esetében azonban a fotós az AF/AE-t az ág felső bal részén rögzítette, majd a kioldógombot félig lenyomott állapotban tartva újrakomponálta a képet. Ezúttal a kiértékelt terület jobban visszaadta az ág-égbolt közötti kontrasztot, így a felvétel általános megvilágítottsága jobb lett. A két fénykép közötti különbséget a háttérben látható háztetőn érzékelhetjük a leginkább, a második felvételen a háztető tényleg zöld színű lett, és a felvétel egyik érdeklődést keltő elemévé vált.
Hasonló módszerrel nem árt néha szándékosan megtéveszteni fényképezőgépünk fénymérőjét, illetve ajánlott több változatot is készíteni az elénk táruló látványról. Figyeljünk a nagy kontrasztokra, és lehetőleg a közepesen megvilágított részleteken mérjünk fényt. Jó kísérletezést!
Kapcsolódó cikkek
- Frissült az Adobe Camera Raw plugin
- Barkácsoljunk fotóállványt zsinórból!
- Xerox technológia számítógépes tartalmak egyszerűbb színkezeléséhez
- A MySpace felvásárolja a Photobucketet?
- Két új modell a SELPHY CP nyomtatócsaládban
- Megérkeztek a Sigma SD14 DLSR kiegészítők
- Nem támogatja a festékkazetták újratöltését a HP
- Adobe Camera Raw 4.0 update - csak Photoshop CS3-ra
- Elegáns fotókeret mozgóképpel és zenével
- Rövid a karod? Toldd meg egy másikkal!
Digicam ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Április elején hirdetik ki a természetfotózás egyik legrangosabb versenyének győztesét
A Varázslatos Magyarország több mint egy évtizede az ország egyik legrangosabb és legizgalmasabb természetfotó pályázata, mely a képek által nyit ablakot nemzeti parkjaink természeti csodáira, ezzel felhívva a figyelmet a természetvédelem fontosságára. A kilenc hónapon át tartó versenyben a fotósok nemcsak havonta részesülnek díjazásban, de az évad legeredményesebb fotósa elnyeri A magyar természetfotó nagydíját és a vele járó Arany Daru szobrot is.
Új Sony objektív állóképekhez és videókhoz is
A Sony örömmel jelenti be az új kompakt, 35 mm-es, full-frame kompatibilis α (Alpha) E-bajonettes objektívjét, az FE 24-50mm F2.8 G standard zoomot, amely a teljes zoomtartományban F2,8 maximális rekeszértékkel rendelkezik. Kicsi és könnyű teste ellenére eléri a nagy felbontású teljesítményt és a gyönyörű bokeh-t, amely egy nagy rekesznyílású, F2,8-as G objektívtől elvárható. A 24 mm-től 50 mm-ig terjedő gyújtótávolságot fed le, így az állóképektől, például a mindennapi pillanatképektől és portréktól kezdve a videókészítésig minden megörökíthető, mindezt kiváló minőségben, de olyan kialakítással, amely a legkisebb táskában is könnyedén elfér.
Megalakult a Xiaomi x Leica Optical Institute
A Xiaomi, a világ egyik vezető mobiltelefon-gyártója, és a Leica Camera AG együtt jelentették be, hogy létrehozták a Xiaomi x Leica Optical Institute elnevezésű intézményt, amelyre az egész okostelefon iparág fejlődését meghatározó, mérföldkő jelentőségű fejleményként tekint a két vállalat. Az új szervezet elsősorban az optikai technológiák fejlesztésére koncentrál majd, különböző tudományos diszciplínák – többek között a digitális képalkotás és a mesterséges intelligenciára épülő technológiák – egyesítésével.
Bemutatták a MediaMarkt fotópályázatának győztes alkotásait
Ünnepélyes díjátadó keretein belül kihirdették a MediaMartk 8. alkalommal megrendezett fotópályázatának nyerteseit, és megnyitották a legjobb fotókból készült kiállítást a Fővárosi Szabó Ervin könyvtárban. A neves fotóművészekből álló zsűri több mint 10 000 pályázat közül választotta ki a legjobbakat.
Különleges természeti képek taroltak a Huawei nemzetközi mobilfotós versenyén
Vulkánkitörés okozta szélsőséges időjárást, háborús filmeket idéző repülő-showt és félelmetes sast ábrázoló alkotások nyerték el idén a HUAWEI XMAGE Awards (korábban NEXT IMAGE Awards) nemzetközi mobilfotós pályázat három fődíját. A fejenként bruttó 10 ezer amerikai dolláros pénzjutalommal járó nyertes pályaműveket több mint 600 ezer nevezés közül választotta ki a szakértői zsűri. A nemzetközi megmérettetést 2017 óta rendezik meg, elsődleges célja megmutatni, hogy a magas színvonalú, akár művészi fotók elkészítéséhez nincs feltétlenül szükség professzionális fényképezőgépre.