A szülőknek fogalmuk sincs, mit csinál gyermekük a világhálón
A Symantec, a Norton biztonsági szoftverek gyártója, fel akarta mérni, hogy mivel töltik idejüket az emberek a világhálón való szörfölés közben, ezért a Harris Interactive-val összefogva több ezer gyermeket és felnőttet kérdeztek meg online viselkedési szokásaikról. A kutatás leginkább az Egyesült Államokra, Nagy-Britanniára, Ausztráliára, Németországra, Franciaországra, Brazíliára, Kínára és Japánra terjedt ki. A Symantec a Norton Online Living Reportban összesítette a válaszokat.
Megfigyelhető, hogy világszerte a felnőtt internetezők 45 százaléka köt online barátságokat, mely arra enged következtetni, hogy a nevezetes szállóige, mely szerint ne állj szóba idegenekkel, nem érvényes az online kapcsolatokra. Még meglepőbb, hogy az online barátkozók fele érezte jobban magát ezekben a kapcsolatokban, mint a baráti viszonyaiban. További népszerű tevékenységek a világhálón: randevúzás, internetes közösségi oldalak, játékok.
Amit a gyerekek csinálnak világszerte a világhálón….
Vajon a szülők valóban tudják mit csinál gyermekük internetezés közben? A szülők az Egyesült Államokban azt hiszik, hogy gyermekeik havonta két órát töltenek a számítógép előtt, valójában azonban ez a szám mintegy húsz óra! A 13-17 év közötti tinédzserek 41 százaléka szerint szüleiknek fogalamuk sincs arról, hogy mire keresnek rá az interneten.
Íme egy lista, hogy ténylegesen mit csinálnak a gyerekek az interneten:
- Barátkoznak. Minden tíz, 8 és 17 év közötti gyerek közül 4 szerez barátokat online. Ha a tinédzsereket nézzük, ez az arány 60 százalékra emelkedik. Minden harmadik amerikai gyerek nyilatkozott úgy, hogy szívesebben tölti idejének nagy részét online ’barátaival’.
- Közösségi kapcsolatépítés. A tinik 67 százaléka látogatja „állandóan” vagy „gyakran” az internetes közösségi oldalakat. Amikor ilyen oldalakról van szó, a gyerekek viselkedése hasonlít szüleikére. Ebben az esetben míg az amerikai szülők 47 százaléka szörföl „állandóan”, „gyakran” vagy „néha” ilyen oldalakon, addig gyerekek 46 százalékára jellemző ugyanez. Ha Kínát nézzük, ez a szám 78 és 85 százalék.
- Vásárlás. Minden harmadik amerikai gyerek nyilatkozott úgy, hogy „nagyon magabiztos” vagy „magabiztos” az online vásárlás során. Ez az érték eléri a 69 százalékot a kínai fiatalokat tekintve.
- Személyes adataik kiadása. 10 gyermekből 4 kapott már online felkérést személyes adatainak kiszolgáltatására.
- Idegenek próbálják megközelíteni őket. Az amerikai fiatalok 16 százalékát próbálták már megkörnyékezni idegenek. Habár a felnőttek csupán 6 százaléka gondolja úgy, hogy idegenek megpróbálhatnak a gyermekek közelébe férkőzni.
Íme az egyik legmegdöbbentőbb adat: világszerte a szülők mintegy 48 százaléka gyakorol csak szülői kontrollt gyermekük online tevékenységére.
További megállapítások a Norton Online Living Reportból:
- Blogolás. Minden öt felnőttből egy szerkeszt személyes blogot. Ez a szám Kínát és Brazíliát nézve még meredekebben emelkedik: 87 és 44 százalékra.
- Online randik. Kétszer annyi férfi szervezett már online randikat, mint nő szerte a világon.
- Extra! Extra! Hírek első kézből online. Az internetet használók több mint a fele nyilatkozta azt, hogy a legfrissebb híreket inkább online portálokon olvassa, mint hagyományos nyomtatott lapokban.
- Szépség és divat. 10 internethasználóból 4 szerzi be szépségápolási és divatkellékeit a világhálón keresztül. Brazília vezeti a sort mintegy 69 százalékkal.
- Magabiztos online vásárlás. Az internetezők fele érzi bizonságban magát online vásárlás közben, 78 százalékkal leginkább Nagy-Britanniában és 63 százalékkal az Egyesült Államokban. Míg a lista végén Japán áll, ’mindössze’ 33 százalékuk érzi magát biztonságban online vásárlás közben.
- XXX online. Minden harmadik felnőtt nyilatkozta azt, hogy pornográf tartalmú oldalakat látogat, Kínában és Brazíliában ez az arány egyharmad.
- Játékok. 10 felnőttből 4 rendelkezik saját videojáték konzollal, kivéve Németországot: ott ez az arány 10-ből 2 felnőtt.
- Sztereotípiák. Sokkal több férfi követi a sportközvetítéseket online, mint nő.
- E-mailek. Szinte minden felnőtt (98,6%) e-mailezik minden országban.
Ön milyen tevékenységeket folytat online? Látogasson el a www.norton.com/onlineliving oldalra, és részt vehet az aktuális kutatásban.
„A szülők a sötétben tapogatóznak, amikor arra kerül a sor, hogy elmondják, mit is csinálnak a gyerekeik internetezés közben. Fogalmuk sincs, hogy gyerekeik mennyi időt töltenek a világhálón. Nem tudják azt sem, hogy milyen oldalakat látogatnak, és mennyi időt töltenek azokon. Valamint leginkább azzal nincsnenek tisztában, hogy kikkel beszélnek gyerekeik a világhálón. Ez a kimutatás tökéletesen szemlélteti azt a digitális szakadékot, mely a szülők és gyerekeik között tátong. Eddig mindig megtanítottuk a kisgyerekeknek, hogy ne álljanak szóba idegenekkel az utcán, most azt is meg kell nekik tanítani, hogy legyenek biztonságban az idegenekkel körülvett online világban” – mondta Marian Merritt, a Symantec internetbiztonsági szakértője.
„Minden kétirányú kommunikációs technológiát – olyanok, mint a VoIP, chat, azonnali üzenetküldés - észrevétlenül beépítettünk az online játékokba, virtuális világba, elektronikus kereskedelemi és ehhez hasonló oldalakba. Ez az integráció olyan gyorsan történt, hogy végig sem gondoltuk igazán, hogy mindezek során idegenekkel is kapcsolatba léphetünk. Egyszerűen csak természetessé vált, hogy a világhálón született kapcsolatok begyűrűznek a való életbe is. Ami igazán meglepő, hogy ezek a begyűrűzések milyen gyorsan mentek végbe, és milyen mélyen beszivárognak szinte minden tevékenységbe, az online randizástól a kapcsolatépítésig, a banki műveletektől az információkeresésig” – mondta Bartha Hedvig, a Symantec szóvivője.
Még több információt szeretne?
Keresse fel a www.norton.com/onlineliving weboldalt még több hasznos információért, videókért és a teljes riportért.
Még több információra van szüksége a biztonságos internetezésről, beleértve azt is, hogy hogyan beszéljen gyermekével a világhálón való viselkedésről? Látogasson el a Norton Family Resource magyar nyelvű oldalára. Ezen az oldalon kérdéseket tehet fel, üzenetet küldhet, és elmondhatja javaslatait Marian Merrittnek, a Symantec internetbiztonsági szakértőjének.
Kíváncsi rá, hogy mennyire van tisztában az internettel és a biztonságos szörföléssel? Vegyen részt a Norton Cyber Smackdown játékban.
Kapcsolódó cikkek
- Informatikai hibákhoz kapcsolódó téveszmék
- Spam-áradat: Európa beelőzte Amerikát
- Symantec: tanácsadó oldal a családok online védelmére
- Az IT biztonsági költségek nagy részét a károk helyreállítása teszi ki
- A Symantec megjelentette a Norton SystemWorks új változatait
- Virtuális hidegháború fenyegeti a világot?
- Symantec: PC-szintű védelem az okostelefonok számára is
- Symantec: Vontu-akvizíció 350 millió dollárért
- A Symantec bemutatta a Database Security 3.0-t
- A vállalkozásoknak nincs megfelelően átfogó tervük egy katasztrófa esetére
IT ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Felgyorsítja stratégiai átalakulását a Maersk
Jelentős előrelépést ért el digitális átalakulásában a dán Maersk. A világ legnagyobb tengeri szállítmányozó vállalata az SAP Business Technology Platform segítségével gyorsítja fel stratégiai fejlődését, automatizálja üzleti folyamatait, növeli hatékonyságát, teszi egyszerűbbé a technológia használatát, és növeli a felhasználói élményt.
Szerverhardver frissítés vs. váltás a legújabb platformra – melyik éri meg jobban?
Az elmúlt időszak gazdasági kihívásai az adatközponti IT-infrastruktúrákat sem kímélik. Egy korábbi felmérés adatai szerint 2020-ban még a válaszadók 42 százaléka azt vallotta, hogy két-három évente frissíti adatközponti szervereit, míg 26 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy ezt minden évben megteszi.
NIS2 és DORA: a kiberbiztonsági felzárkóztatás motorjai vagy újabb felesleges terhek?
Egyre inkább foglalkoztatja a vállalatokat az Európai Unióban, hogy hogyan fogja érinteni őket a NIS2, a felülvizsgált kibervédelmi irányelv, amely a 2016-os hálózat és információbiztonsági irányelv helyébe lép (NIS), illetve a Digital Operational Resilience Act (DORA), a pénzügyi szektor védelmének erősítését célzó rendelet. A NIS2 esetében a részletek még pontosításra várnak és a tagországok csak később ültetik át a nemzeti jogba az irányelveket, de az biztos, hogy az EU-n belül tevékenykedő cégeknek komoly munkát kell fektetniük abba, hogy eleget tegyenek a jogszabályoknak. Ha észszerűen implementálják az előírásokat a helyi jogrendbe, az jelentős előrelépést hozhat a hazai vállalatok kibervédelmi fejlettségében, ám ehhez kulcsfontosságú, hogy már most elkezdjék a felkészülést. A BlueVoyant szakértői áttekintették, hogy várakozásaik szerint mit jelentenek majd a gyakorlatban a jogszabályok.
A QNAP elvitte legújabb termékeit az idei COMPUTEX kiállításra
A QNAP Systems, Inc. (QNAP), a számítási-, hálózatépítési- és tárolási megoldások vezető innovátora is részt vesz a COMPUTEX TAIPEI 2023 kiállításon (Nangang Exhibition Center, 1. csarnok, standazonosító: J0409a).
Éles részletek és tiszta, gyors tempójú mozgás az AGON by AOC új gaming monitorával
Az AGON by AOC – a világ vezető gamer monitor* és IT-kiegészítő márkája büszkén mutatja be a kompakt Q24G2A/BK modellt az AOC GAMING termékpalettájáról. Ez a gaming monitor egy 23,8″-es (60,4 cm) IPS panellel rendelkezik, amely figyelemre méltó QHD felbontást (2560x1440) biztosít 165 Hz frissítési rátával és 1 ms MPRT válaszidővel. Az 1000:1 kontrasztarányt és 108,7% -os sRGB színskála-lefedettséget kínáló AOC GAMING Q24G2A/BK lenyűgöző látványt és reszponzív teljesítményt nyújt helytakarékos formában.