Magyarországon ma még kiaknázatlan lehetőség a távmunka

forrás Prim Online, 2008. december 4. 12:27

Magyarországon ma csak minden hetedik vállalat alkalmaz távmunkát; sokan nem ismerik vagy nem látnak rá belső igényt. A vállalkozások azon hányada, amely már évek óta sikerrel alkalmazza ezt a munkaszervezési módszert, többségében pozitívan vélekedik a távmunkáról. Ezek a vállalatok jellemzően nagyobb hatékonyságról, költségcsökkenésről, és a munkavállalói elégedettség növekedéséről számolnak be - derül ki a Deloitte legújabb, a távmunka hazai ismertségét és elterjedtségét vizsgáló kutatásából.

A terjedés gátja az ismerethiány

Ma még mindig nagyon alacsony ennek a munkavégzési formának a kihasználtsága és tudatos alkalmazása Magyarországon. A kutatás mintáját adó vállalatok mindössze 14 százaléka alkalmaz jelenleg távmunkában munkavállalókat, és csupán további 1 százalék körüli azoknak a vállalatoknak az aránya, amelyek ezt a közeljövőben tervezik bevezetni - mondta Forgács Tamás, a Deloitte vállalati kockázatkezelési tanácsadás üzletágának szenior menedzsere.

A távmunkát nem alkalmazó vállalatok 53 százaléka szerint a tevékenységük nem igényli vagy az elvégzett munka jellege nem teszi lehetővé a távmunka alkalmazását. A kutatás adataiból viszont arra lehet következtetni - tette hozzá Forgács Tamás -, hogy sokan nem ezen okok miatt, hanem egyszerű ismerethiány miatt nem alkalmazzák ezt a foglalkoztatási formát. Vagyis a vezetők vagy nem találkoztak ezzel a lehetőséggel, vagy nem tudják, hogyan lehetne alkalmazni vállalatuknál. A távmunkától elzárkózó vállalatok több mint egyharmada (37 százalék) nem tudott okot mondani, hogy miért nem alkalmazzák, illetve miért nem tervezik alkalmazni a távmunkát. Néhányan pedig azért nem tervezik bevezetését, mert problematikusnak ítélik meg az adatbiztonság kérdését, illetve úgy vélik, hogy a bevezetés révén bonyolultabbá válna a kommunikáció.

A kutatás további részében a pozitív választ adók, vagyis a távmunkát alkalmazó vagy bevezetését tervező mintegy 100 vállalat tapasztalatait elemezték mélyebben. A telefonos, illetve mélyinterjús kutatások eredményeit összegezve kiderül, hogy a vállalatok ma elsősorban az értékesítők és ügynökök (57 százalék), menedzserek (38 százalék), informatikusok (28 százalék), mérnökök (13 százalék), pénzügyi szakemberek, illetve tanácsadók (11 százalék) számára biztosítanak távmunka-lehetőséget. Szempontjaik között a munkaerő-megtartás, a céghűség, valamint a szélesebb munkaerő-piaci „merítés”, illetve a költségcsökkentés reménye is szerepel.

Forgács Tamás kiemelte: - A távmunkát az említett munkakörökön túl számos további területen is lehetne alkalmazni, de a felsoroltaknál is tapasztalható még körülbelül 8-16 százaléknyi tartalék. Vagyis objektív becslés szerint a cégeknél legalább megduplázható lehetne a távmunkások aránya, csak éppen a cégek nagy része a megvalósításra vonatkozó ismeretek hiányában nem jut el idáig.

A cégek jellemzően technika okok miatt korlátozzák le, hogy mely munkakörökben, és milyen feltételekkel engedélyezik a távmunkát. Egy pénzügyi vállalatnál például feltétel, hogy csak azok az alkalmazottak igényelhetik a távmunkavégzést, akiknek munkakörénél nem szükséges a hozzáférés olyan vállalati rendszerekhez, amelyek ügyféladatokat is tartalmaznak. Másrészt a válaszadó cégek a munkavégzés szempontjából azokban a munkakörökben teszik lehetővé a távmunka alkalmazását, amelyekben az adott munka, és a munka eredménye is jól definiálható, elektronikus csatornán továbbítható, továbbá a meghatározott munkafolyamatok nem igényelnek folyamatos kapcsolattartást a kollégákkal - tette hozzá a Deloitte szakértője.

Forgács Tamás elmondta: A Deloitte felmérésének eredményei, illetve a napjainkban tapasztalható globális tendenciák fényében kijelenthető, hogy az államnak hazánkban is érdemes lehet nagyobb hangsúlyt fektetnie a távmunka ösztönzésére, hiszen a kutatás során a megkérdezett cégek több mint fele jelentette ki, hogy valamilyen kedvezmény vagy támogatás még inkább ösztönözné a távmunka szélesebb körű alkalmazását.

Kulcsszavak: távmunka Deloitte

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Felvásárolta a magyar Balabit cégcsoportot egy amerikai IT biztonsági cég

Felvásárolta a luxemburgi bejegyzésű magyar érdekeltségű Balabit cégcsoportot a One Identity, az amerikai Quest nevű cég IT biztonsággal foglalkozó leányvállalata - jelentette be pénteken Budapesten a Balabit IT Kft. alapító ügyvezető igazgatója.

2018. január 20. 12:39

20% feletti autóflotta növekedés és magas ügyfélelégedettség a Business Lease-nél

Több mint 20%-os növekedést ért el 2017-ben a járműlízinggel, flottamenedzsmenttel és mobilitási szolgáltatásokkal foglalkozó Business Lease Hungary Kft. autóflottájának mérete az előző évhez képest. A 2017-es évet továbbá 9,3-es ügyfélelégedettségi mutatóval zárta a vállalat, mely 12 éve biztosít a magyar ügyfelei számára folyamatosan megújuló termékeket, és cégreszabott igényeknek megfelelő szolgáltatáscsomagokat egyre nagyobb sikerrel.

2018. január 19. 08:13

Újabb jelentős napelemgyártó lép a magyar és lengyel piacra

A világ egyik legnagyobb szilíciumcella és napelem gyártója, a JA Solar és Magyarország egyik vezető napelemes rendszereket szállító cége, a Manitu Solar hosszú távú megállapodást kötött a magyar és lengyel piacra vonatkozóan. Első lépésként a Manitu Solar megkezdi a JA Solar legújabb és legjobb minőségű moduljainak értékesítését Lengyelországban és Magyarországon.

2018. január 18. 19:06

A Xerox nyomtatói már értik az emberi beszédet

A tavaly bevezetett, a dokumentumkezelési folyamatokat alapjaiban megváltoztató 29 új Xerox ConnectKey kompatibilis nyomtató, illetve multifunkciós berendezés számos olyan funkcióval ruházható fel, amelyek gyorsabbá és egyszerűbbé teszik az irodai feladatok megoldását. Ezek egyik első hírnöke a hangfelismerő technológia, amelynek köszönhetően már hozzá sem kell érni a készülékek kezelőfelületeihez, elég csak szóban utasítani azokat a munka elvégzésére.

2018. január 18. 16:19

Még mindig kihívás a karácsony az e-kiskereskedelemben

2016 év végén a karácsonyi időszak megrengette az e-kiskereskedelmet. Még 2017 januárjában is a későn kézbesített csomagoktól volt hangos az internet, ugyanis 900.000 hazai internetező késve kapta kézhez csomagját. A tavalyi csomag átadási nehézségek után mind a webáruházak, mind a logisztikai szolgáltatók levonták a tanulságokat, és arra törekedtek, hogy 2017 végén mindez ne ismétlődjön meg. Nagyok voltak az elvárások, hogy miként fognak teljesíteni Black Friday-kor és karácsony előtt a hazai webáruházak, illetve a futárszolgálatok – mindez kiderül az eNET Internetkutató decemberi és januári felméréseiből.

2018. január 18. 14:26

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

E-kereskedelmi Körkép 2017

2017. december 28. 09:48

Fogyasztóvédelmi díjat kapott a UPC

2017. december 20. 09:27

AJI kártyák ajándékba

2017. november 20. 08:36

25 éves az LG Magyarország

2017. november 8. 15:19
cloudappsportal.com