Készül az "Ügyfélkapu 2"

MTI Sajtóadatbank, 2009. május 27. 08:52

Decemberre elkészül és elődjénél is biztonságosabb lesz a magyar közigazgatás elektronikus szolgáltatásaihoz elérést biztosító Ügyfélkapu állampolgári beléptető és azonosító rendszer új verziója - hangzott el a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság keddi konferenciáján Budapesten.

Az internethasználat pszichológiai és társadalmi veszélyeinek kérdéseivel foglalkozó, "A kockázatokról és mellékhatásokról kérdezze meg" című konferencia nyitó előadásában Csepeli György szociálpszichológus, a Miniszterelnöki Hivatal (MEH) közpolitikai igazgatója hangsúlyozta: az információs-kommunikációs technológiák fejlődésével párhuzamosan bizonyos emberi képességek visszafejlődni látszanak, elbutulás figyelhető meg. A műholdas helyzetmeghatározó rendszerek (GPS) terjedésével például elcsökevényesedik a térbeli tájékozódás képessége, éppen úgy, mint ahogyan korábban az apró kalkulátorok megjelenésével szinte teljesen elenyészett a fejszámolástudás.

Az internet sebes fejlődése sem veszély nélküli folyamat. "Minek bármit is megjegyezni, amikor ott a Google" - utalt az emberi memóriával kapcsolatos problémákra Csepeli. A képességek hanyatlása mellett az előadó kiemelte az internetfüggőség, az "elektronikus magány" kialakulásának veszélyét is. A világháló ugyan összehozza az embereket, de ez csupán virtuális kapcsolat, végeredményben magányhelyzet, amelyben nincs, aki fegyelmezze és szembesítse a gyakran fájdalmas igazsággal az internetezőt, aki így körülveheti magát csupa neki tetsző tartalommal, "kellemes hazugsággal, ami függőséghez vezet" - mondta Csepeli.

A társadalmi veszélyek közül Csepeli kiemelte, hogy a technológiai fejlődés hatására kialakult új típusú egyenlőtlenségek állandóan újratermelődnek. "A digitális egyenlőtlenség nem szűnik meg attól, hogy kihullanak az életből, akik soha nem láttak számítógépet. A jelenség újratermelődik, immár a digitális írástudás bázisán, hiszen mindig lesznek korai követők, akik hamar megismerkednek az újításokkal, és lesznek, akik lemaradnak, mert nem egyenletesen oszlik el az emberek között a gyors ütemű fejlődés nyomon követéséhez szükséges képesség" - mondta Csepeli. A szakértő kutatásai szerint a digitális egyenlőtlenség nem csupán életkor, iskolai végzettség és vagyoni helyzet függvénye, hanem az egyéni autonómiától, a saját sors formálására való törekvéstől is függ.

Az internethasználat kockázatainak és mellékhatásainak kezeléséhez Csepeli szerint az autonómia mellett egyaránt elengedhetetlen a problémák felismerése, tudatosítása, az önszabályozás, az együttműködés és összetartás - kohézió -, valamint az oktatás, felvilágosítás és legfőképpen a nyilvánosság.

A 760 ezer felhasználót kiszolgáló Ügyfélkapu biztonsági kérdéseit tárgyaló előadásában Dedinszky Ferenc kormányfőtanácsadó, a MEH Infokommunkációs Államtitkárságának informatikai biztonsági felügyelője elmondta, hogy a 2006 áprilisában indult rendszerben több mint 28 millió tranzakciót hajtottak végre az ügyfelek és 47 millió dokumentumot továbbítottak, biztonsággal összefüggő probléma azonban egyetlen egy sem adódott. Az év elején jelentkezett anomáliák részben túlterheltség, részben pedig emberi hiba következtében álltak elő - hangsúlyozta Dedinszky. (Februárban lemondott a portált üzemeltető állami cég vezérigazgatója, miután emberi mulasztás miatt bizalmas személyes adatok kerülhettek illetéktelen kezekbe, és a rendszer több alkalommal elérhetetlen volt.)

Nemzetközi felmérések szerint a lakossági számítógépek 86 százalékát rendszeresen érik támadások. A kormányzati informatikai alkalmazások elleni attakok száma is nő, és e szolgáltatások bővülésével a támadások tovább szaporodnak. Ezért az Ügyfélkapu 2 néven futó fejlesztési projektben kiemelt terület a biztonság - mondta Dedinszky.

Jelenleg az azonosítás a banki online rendszerekével azonos biztonsági szintű, vagyis személyes megjelenéséhez kötött az azonosító kiadása, a jelszó pedig úgynevezett erős jelszó, azaz legalább két számjegyet és egy nagybetűt tartalmaz, a rendszer generálja és elektronikus levélben küldi el az ügyfélnek, az üzemeltető társaság alkalmazottai így nem ismerhetik meg.

A rendszer másik fő funkciója az adattovábbítás, amelynek során ugyancsak biztonsági megoldások sora óvja az állampolgárok adatait. A küldött dokumentumok úgynevezett becsomagolt formában, titkosítva utaznak. Az üzemeltetők csak annyit tudnak megállapítani egy dokumentumról, hogy ki a feladója, milyen típusú űrlapot tartalmaz, és mely állami intézmény a címzett.

Az Ügyfélkapu továbbfejlesztése idén januárban kezdődött. A közel ötmilliárd forintos uniós finanszírozással zajló munka célja a rendszer megbízhatóságának növelése és ügyfélbarát jellegének erősítése. Az "Ügyfélkapu 2" december elsején indul. A biztonsági fejlesztést irányító szakértő elmondta: az azonosítás, belépés területén bevezetik a "kétcsatornás" módszert. Ez azt jelenti, hogy az internet mellett egy másik csatornán, például mobiltelefonon keresztül történik majd a jelszóazonosítás.

Kiterjesztik a "kétfázisú" eljárást is. Ez a rendszer működik jelenleg például az Országos Egészségbiztosító Pénztár (OEP) esetében; az állampolgár először "bemegy" az ügyfélkapun, majd a TAJ-számát is meg kell adnia, hogy hozzáférjen az OEP-nél számon tartott adataihoz. A módszert most az adattovábbítás területén is bevezetik - mondta Dedinszky Ferenc.

Fizetési megoldásokkal is bővül az elektronikus közigazgatási rendszer. A hivatalos szervekkel kapcsolatos valamennyi ügyben eszközölhetnek átutalást az ügyfelek, és erre az összes bevett módszer rendelkezésre áll majd; az okmányirodákban már idén júliusban bankkártya-elfogadó terminálokat állítanak üzembe, 2010 elején pedig az internetes és mobil bankolási eljárásokat is meghonosítják a közigazgatásban - mondta a szakértő.

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Országszerte elérhetővé válik a Netrevalók program

A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen már 45 településen lesz elérhető a generációk digitális edukálását célzó program. A digitális infrastruktúra fejlesztése érdekében a Magyar Telekom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az Informatikai és Könyvtári Szövetség részére 100- 100 darab monitort adományoz a programban résztvevő könyvtárak számára.

2024. március 28. 11:50

Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban

Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.

2024. március 28. 10:01

A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia

1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.

2024. március 27. 16:55

Kreatív megoldásokkal építenének fenntartható jövőt a Zöld kód pályázat döntősei

Március 23-án rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! pályázat döntőjét. A legjobb ötletekkel érkezett csapatok közül a fiatalabb korosztályt egy Scratch-meccs várta, míg a nagyobbak szakmai mentorok segítségével valósíthatták meg a fenntarthatósági problémákra reflektáló robotötleteiket. A 6 millió forint összdíjazású pályázattal a Vodafone Magyarország Alapítvány célja, hogy a fiatalokat arra buzdítsa, gondolkodjanak és tegyenek azért, hogy a digitalizációt a fenntartható jövő szolgálatába állítsák.

2024. március 27. 15:08

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

2024. március 27. 13:17

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05