KSH: csökkent a mobiltelefon-előfizetések száma

MTI Sajtóadatbank, 2010. szeptember 15. 08:03

A piac lassú telítődésére, a készülékcserék eltolódására és a céges, illetve háztartási költések visszafogására utal, hogy a mobiltelefon-előfizetések száma egy év alatt 24 ezerrel csökkent: az állomány 2010 második negyedévének végén 11,9 millió volt - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A mobiltelefon-előfizetéseken belül a havidíjas előfizetések száma ugyan ismét emelkedett, de ez sem tudta ellensúlyozni a feltöltőkártyás szegmens 452 ezres visszaesését. Nőtt ugyanakkor az internet-előfizetések száma: a második negyedév végére majdnem elérte a 3 milliót, ez az előző év azonos időszakához viszonyítva 548 ezerrel több előfizetést jelent.

 A KSH adatai szerint 100 lakosra 119 mobil előfizetés jutott. A mobilhálózatban a negyedév folyamán 2 százalékkal több hívást kezdeményeztek, mint az egy évvel korábbi időszakban, és 5 százalékkal emelkedett a mobiltelefonálással töltött összes percidő. Egy előfizetésre átlagosan 371 percnyi beszélgetés jutott, egy hívás átlagos hossza pedig 2,1 perc volt.

 Bár egyre több vállalkozás - köztük kábeltévé-szolgáltató - kínál vezetékes vonalat és hívásszolgáltatást, 2010 második negyedévének végén - előzetes adatok szerint - az egy évvel korábbinál 144 ezerrel kevesebb, 3 millió millió vezetékes fővonal volt üzemben, ennek 21 százaléka VoIP-hangcsatorna, vagyis kábeltévés, illetve szélessávon megvalósuló helyhez kötött telefonszolgáltatás, 16 százaléka ISDN. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma az időszak utolsó napján alig 30 volt.

 A vezetékes vonalakról indított hívások száma és időtartama 2009 második negyedévéhez képest 7, illetve 6 százalékkal csökkent. A visszaesés hátterében a mobilforgalom emelkedése, valamint az egyre inkább terjedő ingyenes, ugyanakkor nem mérhető internetes telefonálási lehetőség áll. Az egy vezetékes vonalra jutó beszélgetések időtartama 428 perc volt, 1 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában.

 A vezetékes hálózatokban indított hívások átlagos időtartama 3,1 percet tett ki. Az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgetnek vezetékes telefonról, mint mobiltelefonról. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő több mint háromnegyedét mobilkészülékekről indított hívások tették ki.

 Az internetpiac bővülése folytatódott: több a szolgáltató és az előfizető is. 2010 második negyedévében az internetszolgáltatók száma 403 volt, 18-cal több, mint egy évvel korábban. 16 cég tudhatja magáénak az előfizetések 90 százalékát.

 Az internetpiacon a vezeték nélküli szegmens egy év alatt 55 százalékkal bővült. A nagymértékű változáshoz erőteljesen hozzájárult az egyre inkább megfizethető mobilinternet, itt 63 százalékos volt a növekedés. Az összes internet-előfizetés több mint harmada a mobilkategóriába tartozott, részaránya egy év alatt 9 százalékponttal növekedett.

 A vezetékes internet két legjelentősebb típusa közül éves viszonylatban a kábelhálózatos előfizetések 11 százalékkal gyarapodtak, az xDSL-előfizetések száma kismértékben csökkent. A széles sávú (kábeltévés és xDSL-) internetre történő előfizetések száma egy év alatt 4 százalékkal nőtt. Egyelőre nem képvisel nagy részarányt, de éves szinten 75 százalékkal bővült az egyéb - például a LAN (optikai) internetet is magába foglaló – kategória előfizetéseinek mennyisége.

 Az összes előfizetésen belül 2009 második negyedéve végéhez képest eltűnőben van a betárcsázós - kapcsoltvonali és ISDN együtt - csoport. 3, illetve 7 százalékponttal csökkent a kábeltévés és az xDSL-, viszont 8 százalékponttal lett magasabb a vezeték nélküli szegmens előfizetéseinek részaránya.

 Az internetszolgáltatásokból származó nettó árbevétel a második negyedévben meghaladta a 33,7 milliárd forintot, ami az előfizetői akciók és a díjak mérséklődése miatt folyó áron 6 százalékkal kevesebb volt az egy évvel korábbinál.
 

Kulcsszavak: trend mobilszolg UMTS

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Megjelent a világ első unalmas telefonja

A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.

2024. április 18. 13:15

Már egy évtizede társ a mindennapokban: 10 éves a Simple alkalmazás

Magyarország egyik legnépszerűbb mobilappja*, a Simple alkalmazás idén ünnepli a 10. születésnapját.  Az applikáció 2014. április 15-én vált elérhetővé az alkalmazásboltokban, az elmúlt évtizedben már több mint hárommillióan töltötték le, és indulása óta már több mint 50 millió in-app és 80 millió NFC tranzakció futott át rajta. A fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil számításai alapján 2023-ban a hazai online autópálya-matrica, a közterületi parkolójegy értékesítés és a QR-kód alapú csekkbefizetések is mintegy majdnem ötöde a Simple appon keresztül történt. 

2024. április 15. 13:02

Tavaszi fotózási tippek a HONOR-tól

A HONOR jobbnál jobb hardverrel és szoftverrel teszi izgalmasabbá a fotózást, de a funkciók és lehetőségek kihasználásához érdemes észben tartani pár egyszerű tippet ahhoz, hogy a lehető legszebb képeket készíthessük el.

2024. április 11. 11:38

A csoportos beszélgetéseket összegzi a Rakuten Viber új, MI-alapú funkciója

A Rakuten Viber, a privát és biztonságos üzenetküldés és hívások globális piacvezetője az OpenAI technológiáját felhasználva elindított egy mesterséges intelligenciával vezérelt beszélgetés összegző funkciót. A szolgáltatás a csoportos csevegések olvasatlan üzeneteinél hasznosítható. A több millió felhasználó igényeinek megfelelően kifejlesztett funkció zökkenőmentes és gyors megoldást kínál arra, hogy a csevegésben lévő akár 100 olvasatlan üzenetből a lényeges információkat egy tömör összefoglalóba sűrítse.

2024. április 10. 21:07

Mesterséges intelligenciával beszélgetve tökéletesíthetjük a kiejtésünket

Teljesen megújult a magyar fejlesztésű nyelvtanuló alkalmazás, a Xeropan. Az app már eddig is meghódította a világot, hiszen eddig összesen több mint kétmillióan használták a földkerekség minden táján – az új, 5.0-ás verzió pedig valószínűleg tovább növeli a regisztrálók számát. Új, komoly szakmai háttérrel összeállított, lineárisan felépülő tananyaggal segíti a nyelvtanulást, miközben kiejtésünket fejleszti és mesterséges intelligenciával a beszédkészségünket is gyakoroltatja.

2024. április 8. 13:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09