Búcsú a második tárcsahangtól
A második tárcsahang bevezetését 1964-ben a belföldi és nemzetközi távhívás lehetővé válása indokolta. A helyi telefonközpontok nem voltak felkészítve hosszabb számok tárolására, ezért a 06 belföldi, majd 1972-től a 00 nemzetközi (külföldi) előtét tárcsázását követően egy újabb, úgynevezett második tárcsahang jelezte a belföldi, illetve nemzetközi távhívó központra történt sikeres kapcsolódást. Csak ezt követően kezdhette el az előfizető betárcsázni a hívószámot.
A hagyományos, helyhez kötött vezetékestelefon-hálózatokon mindmáig fennmaradt a második tárcsahang, az újonnan létrehozott digitális hálózatok többsége esetében, mint például a kábeles, illetve mobilhálózatokon azonban ez eleve nem volt szükséges, így ott nem is alkalmazták. A hagyományos telefonközpontokban végbement technológiai fejlődés ma már sehol nem indokolja a távhívó előtétszámok után hallható (második) tárcsahang fenntartását, ezért jogszabály is kötelezi a szolgáltatókat annak 2010. december 31-ig történő megszüntetésére.
Az elektronikus hírközlő hálózatok azonosítóinak nemzeti felosztási tervéről szóló 164/2005. (VIII. 16.) kormányrendelet 1. számú melléklet 4. „Tárcsázási eljárások” című pontjában foglaltak szerint a „helyhez kötött telefonhálózatokban a belföldi és nemzetközi előtét után a központ második tárcsahangot adhat. A második tárcsahang 2010. december 31-ig alkalmazható”. A jogszabályban foglaltaknak eleget téve, a második tárcsahangot a hagyományos vezetékes hálózatain a Magyar Telekom, az Invitel és a UPC országszerte ez év végéig fokozatosan megszünteti.
A telefonkészülékek beállításait nem érinti a változás. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a Hírközlési és Média Biztos, valamint a három vezetékes szolgáltató ugyanakkor azt javasolják az érintetteknek, hogy ellenőrizzék a telefonvonalon keresztül használt egyéb eszközeik (pl. betárcsázós (dial-up) modemek, faxkészülékek, telefonalközpontok, riasztóberendezések, távfelügyeleti rendszerek) beállítását, hogy azok ne várjanak feleslegesen a hívások alkalmával a 06 és 00 előtétek után a megszűnő második tárcsahangra.
A tárcsázási eljárások a második tárcsahang megszüntetésétől nem változnak meg, az átállás nem érinti a mobil- és kábelhálózatokból indított hívásokat. Az megszüntetéssel kapcsolatos fogyasztói kérdésekre a szolgáltatók ügyfélszolgálatain adnak választ.
Kapcsolódó cikkek
- Tavasztól csökkenhet a telefonálás díja
- Tovább hódított februárban a szélessávú internet
- Januárban is bővült a vezetékes szélessávú piac
- Az elmúlt évben 16 százalékkal nőtt a vezetékes szélessávra előfizetők száma
- Enyhe növekedés a szélessávú piacon
- Októberben is: növekvő szélessávú-, csökkenő vezetékes-előfizetések
- Több mint 100 ezerrel csökkent a vezetékes telefonvonalak száma
- Folytatódott a vezetékestelefon-vonalak számának lassú csökkenése
- Tovább csökkennek a vezetékes összekapcsolás díjai
- Folytatódott a vezetékes telefonvonalak csökkenése
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Megjelent a világ első unalmas telefonja
A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.
Már egy évtizede társ a mindennapokban: 10 éves a Simple alkalmazás
Magyarország egyik legnépszerűbb mobilappja*, a Simple alkalmazás idén ünnepli a 10. születésnapját. Az applikáció 2014. április 15-én vált elérhetővé az alkalmazásboltokban, az elmúlt évtizedben már több mint hárommillióan töltötték le, és indulása óta már több mint 50 millió in-app és 80 millió NFC tranzakció futott át rajta. A fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil számításai alapján 2023-ban a hazai online autópálya-matrica, a közterületi parkolójegy értékesítés és a QR-kód alapú csekkbefizetések is mintegy majdnem ötöde a Simple appon keresztül történt.
Tavaszi fotózási tippek a HONOR-tól
A HONOR jobbnál jobb hardverrel és szoftverrel teszi izgalmasabbá a fotózást, de a funkciók és lehetőségek kihasználásához érdemes észben tartani pár egyszerű tippet ahhoz, hogy a lehető legszebb képeket készíthessük el.
A csoportos beszélgetéseket összegzi a Rakuten Viber új, MI-alapú funkciója
A Rakuten Viber, a privát és biztonságos üzenetküldés és hívások globális piacvezetője az OpenAI technológiáját felhasználva elindított egy mesterséges intelligenciával vezérelt beszélgetés összegző funkciót. A szolgáltatás a csoportos csevegések olvasatlan üzeneteinél hasznosítható. A több millió felhasználó igényeinek megfelelően kifejlesztett funkció zökkenőmentes és gyors megoldást kínál arra, hogy a csevegésben lévő akár 100 olvasatlan üzenetből a lényeges információkat egy tömör összefoglalóba sűrítse.
Mesterséges intelligenciával beszélgetve tökéletesíthetjük a kiejtésünket
Teljesen megújult a magyar fejlesztésű nyelvtanuló alkalmazás, a Xeropan. Az app már eddig is meghódította a világot, hiszen eddig összesen több mint kétmillióan használták a földkerekség minden táján – az új, 5.0-ás verzió pedig valószínűleg tovább növeli a regisztrálók számát. Új, komoly szakmai háttérrel összeállított, lineárisan felépülő tananyaggal segíti a nyelvtanulást, miközben kiejtésünket fejleszti és mesterséges intelligenciával a beszédkészségünket is gyakoroltatja.