Az interfész maga az ember - Minden (a) mozgásban van (1. rész)

MTI Sajtóadatbank, 2010. december 25. 10:07

Végy néhány érzékelőt, és kapcsold össze őket infrakamerákkal! Állíts oda egy embert, és írj egy olyan szoftvert, amelyik a szenzorok és kamerák révén virtualizálni képes ennek az embernek a mozgását! Aztán mindezt használd arra, ami éppen jólesik! Eddig a technológiai recept. A dolgot megvalósító, és a gyakorlatilag bárki számára - akár már most karácsonyra - elérhető eszközt úgy hívják, hogy Kinect: a népszerű játékkonzol, az Xbox kiegészítőjeként került a piacra, idén novemberben.

Amikor Oliver Kreylos amerikai számítógépes szakember először hallott a Kinect képességeiről, alig bírta kivárni, hogy megkaparintsa. "Elhajítottam a kezemből mindent, felpattantam a kerékpáromra, meg sem álltam a legközelebbi üzletig, és azonnal megvettem" - emlékszik vissza.

Nem, nem, esze ágában sem volt nekiállni videojátékot játszani amúgy Kinect-módra (ez ugyebár azt jelentené, hogy a kiegészítő révén saját testének mozgatásával irányítja a képernyőn zajló történéseket, sportolhat, táncolhat, állatokat simogathat -
Magyarországon is tizenkilencféle különböző alkalmazással debütált az eszköz).

Őt egészen más dolgok érdekelték, mivel a virtuálisvalóság-szoftver és a háromdimenziós megjelenítés a szakterülete. Hallott róla, hogy valamilyen szoftver letöltésével képes lehet a Kinectet együtt használni a számítógépével. Azonnal neki is látott elkészíteni a maga "holografikus" videóit olyan videoképekkel, amelyek térben elforgathatók a számítógép képernyőjén. A YouTube-ra feltöltött videója alig két hét alatt közel kétmillió látogatót vonzott

És Kreylos csupán az egyik képviselője az olyan programozók, robotszakemberek, kutatók alkotta népes tábornak, akik egészen másra kezdik el alkalmazni a Kinectet, mint amire azt fejlesztői szánták. Jóllehet az eszköznek ugyanazt az erényét hasznosították ők is, nevezetesen, hogy a kamerák, a szenzorok és a vezérlő szoftver révén detektálhatóvá válik az emberi test mozgása, alakja, helyzete.

Ugyanakkor az ilyen jellegű kísérletezésnek a fejlesztő cégek nem igazán szoktak örülni, és a Microsoft különösen nem számít túl engedékenynek, amikor a feljogosított használathoz képest eltérő alkalmazással találkozik (így például tűzzel-vassal irtja az illegális szoftverek terjedését). És bár a Kinecthez kapcsolódó kéretlen fejlesztői aktivitás láttán először határozott jogi lépéseket helyezett kilátásba a "partizánakciók" ellen, ez a magatartás néhány héttel később már a jóindulatú hackerek vállveregetésévé szelídült. Vagyis a Kinectet fejlesztő Microsoft "boszorkányüldöző" tevékenysége kimerült egy egyszerű szemöldökráncolásban.

"Ha azt látjuk, hogy nagyfokú elkötelezettség és izgalom mutatkozik valamelyik technológiánkkal kapcsolatban, tudjuk, hogy jó terméket készítettünk - nyilatkozta a Microsoft egyik vezető képviselője a The New York Timesnak. - Naiv dolog volna ugyanakkor azt képzelni, hogy bármelyik megszülető új technológia tartósan távol tudná tartani azokat a fejlesztőket, akik fel akarnak ülni az általa keltett hullámokra."

Nem baj, ha mások gondolják tovább


A Frost & Sullivan elemzője, Loren Johnson szerint a Microsoft - és számos, hasonló dilemmával szembesülő vállalat - akkor jár el bölcsen, ha rajta tartja a szemét az ilyen külső innovációkon, és az azokban fellelhető kreatív elemeket beépíti saját későbbi
fejlesztéseibe.

"Ezek az adaptációk igen hasznos támogatást nyújthatnak az alaptermékvonal fejlesztéseihez. Egyértelmű trend ugyanis, hogy a termékek tökéletesítéséhez a nagyközönségben rejlő erőforrásokat, kreativitást is igénybe kell venni, legyen szó a Kinectről vagy bármi másról" - magyarázta az elemző.

A Microsoft dollár százmilliókat fektetett a Kinectbe azzal a nyilvánvaló céllal, hogy elnyerje a játékosok kiterjedt táborának kegyeit, például azokét, akik eddig a Nintendo Wii-t használták. Mindehhez a szofisztikált kivitel és az elérhető ár nyújtott kellő alapot.

Talán - sohasem tudjuk meg - még a Microsoft sem számított azonban arra, hogy ez a szűken értelmezett cél milyen mértékben teljesül túl. A játékosok - egyáltalán nem elhanyagolható nagyságú - hada mellett a "klasszikus" alkalmazásokkal foglalkozók köre is magáénak követeli a platformot. (És itt most nem is kell rögtön a pornóra gondolni, bár természetesen ebben az irányban is gőzerővel folynak a fejlesztések...)

Magyarországon például az oktatók már az első találkozás alkalmával felfedezték, hogy mennyivel gazdagabb lehetne az iskolák számára gyakorta felesleges lomként bevásárolt digitális táblák funkcionalitása, ha azok a Kinecttel lennének összekötve. Lehet, hogy a gyerekek - végre - örömmel vennének részt olyan testnevelésórákon, amelyeken élőben szembesülhetnének virtuálisan mozgó önmagukkal? A gondolatmenet kézenfekvő, hiszen olyan eszköz várja az alkalmazások kiterebélyesedését, amelyik eleve a mozgásra épít, minden ennek a leképezését szolgálja.

Persze a "lustább" tanórák is érdemi segítségre számíthatnak az újfajta szemléletű eszköztől. Gondoljunk csak bele: mit nem adott volna valamikor egy kémiatanár azért, hogy csak úgy, puszta kézzel megragadhasson egy atomot, és azt sutba hajítva mutathassa be diákjainak a megváltozó kémiai kapcsolatokat. Márpedig ilyen alkalmazás - a Kinect-hackerek oldala, valamint a YouTube tanúsága szerint - már el is készült.

Kulcsszavak: Xbox tudomány

Fogyasztói elektronika ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Még fenntarthatóbbá válnak az emissziómentes járművek

A Continental a járműbeszállító ipar egyik legátfogóbb fenntarthatósági ütemtervét tűzte ki maga elé, amivel egy új globális ipari értékrendszer alapjait fekteti le. Az ütemterv egy része az emissziómentes járművekkel foglalkozik: 2022-től kezdve a Continental az emissziómentes személygépkocsikkal, buszokkal, vonatokkal és egyéb járművekkel kapcsolatos globális tevékenységeit karbonsemlegessé fogja tenni. A program a vállalat gyártási folyamatira, valamint azok további felhasználási szakaszaira, és a használat utáni újrahasznosításra terjed ki. Ezáltal a technológiai vállalat hozzájárul ahhoz, hogy az iparág teljességgel karbonsemlegessé tehesse az emissziómentes mobilitást.

2021. január 22. 11:30

Megjelent a Genesis Selen 400 vezeték nélküli fejhallgató

A Selen 400 a Genesis legújabb vezeték nélküli Gamer fejhallgatója, ami prémium szintű hanggal és anyagminőséggel, valamint hosszú akkumulátor üzemidővel biztosít zavartalan játékélményt felhasználóinak.

2021. január 20. 19:41

Mindössze 6 grammos a Huawei legújabb okoskarkötője

A Huawei bemutatta legújabb fitnesz kiegészítőjét, a Band 4e Active okoskarkötőt. A pehelykönnyű, csupán 17 grammos – szíj nélkül mindössze 6 grammos – okoseszköz hattengelyes mozgásérzékelőt, valamint OLED érintőkijelzőt kapott, és akár 14 napig is bírja egyetlen töltéssel átlagos használat mellett. Beépített csatjának köszönhetően egy mozdulattal kivehető a szíjból és a cipőre erősíthető, hogy még pontosabban mérje a futást vagy a biciklizést.  Emellett teljes értékű okoseszközként kapcsolódik a telefonunkhoz – Android és IOS rendszerekhez egyaránt – és megjeleníti a legfontosabb értesítéseket.

2021. január 19. 19:23

Az elektromosautó-töltők legfontosabb tulajdonságai

Míg mindössze néhány éve az elektromos autó inkább sci-fi volt, mint valóság, az utóbbi években egyre több zöld rendszámú autót látunk az utakon. Igaz, ennek a magyar szabályozás is az oka, amely “éppcsak” hibrid autóknak is engedélyezi ennek a használatát.

2021. január 19. 09:32

Fejlett kijelzős képességekkel erősíti meghatározó szerepét az LG a tévés piacon

Az LG Electronics (LG) az új OLED, QNED Mini LED, valamint NanoCell készülékeivel az eddigi legimpozánsabb prémium kategóriás tévépalettáját mutatja be. A sorozat 48C1 modellje elnyerte a CES legjobb innovációinak járó Best of Innovation díjat, de az online megrendezett eseményen számos további LG televízió is elismerésben részesült. Az LG prémium tévéi idén kívül-belül megújultak: az új OLED képernyő mellett bekerült a kínálatba a Quantum NanoCell színtechnológiát mini LED háttérvilágítással ötvöző, így pontosabb színvisszaadásra és nagyobb kontrasztarányra képes, továbbfejlesztett LCD panelstruktúra — azaz a QNED Mini LED —, továbbá a frissített, mesterséges intelligenciával felvértezett processzor, de megújult a webOS felhasználói felület és a dizájn is.

2021. január 17. 16:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A DokiApp-ot választották az év applikációjának

2021. január 18. 14:59

Zsinórban hatodszor az Év Honlapja a mateking.hu

2021. január 7. 09:55

Fejlett technológia és ügyfélszám bővülés az Adverticum Zrt-nél.

2020. december 18. 08:54

Új vezérigazgató a Telenor Magyarország élén

2020. december 16. 19:05
online sportfogadás